انواع و اقسام ترازو دو کفه ای

انواع و اقسام ترازو دو کفه ای

معنای ترازو در واقع مقایسه و توزین است. ترازو در شغل‌های مختلفی برای تبادل محصولات یا اندازه گیری مواد در آزمایشگاه‌ها کمک می‌کند. ترازو دو کفه ای یکی از قدیمی‌ترین ترازوها است که در 20 سال اخیر در برخی از شغل‌ها استفاده می‌شد. با استفاده از وزنه‌هایی که بر روی یک کفه ترازو قرار داشت وزن دیگر کفه ترازو محاسبه می‌کردند و طبق آن معیار محصولات به فروش می‌رسید. اگر دو لبه عقربه مانند مماس هم قرار می‌گرفتند یعنی وزن دو کفه برابر است. استفاده این وسیله در قدیم بسیار بوده و در انواع شغل‌ها از آن به کار می‌گرفتند.

انواع و اقسام ترازو دو کفه ای

کاربرد و عملکرد ترازو دو کفه ای

ترازوهای دو کفه‌ای برای اندازه گیری جرم استفاده می‌شوند. این ترازوها به صورت دقیق و وزن واقعی اجسام را نشان نمی‌دهد و حالت وزن را می‌توان با خطای کم‌تری اندازه گیری کرد. ترازوی دو کفه‌ای دارای یک استوانه به نام شاهین ترازو است و زمانی که یک جسم بر روی یک کفه ترازو قرار می‌دهید کفه دیگر ترازو به سمت بالا حرکت می‌کند. کار با ترازوهای دو  کفه‌ای به‌گونه‌ای است که باید یک کفه ترازو را با وزنه‌های مورد نظر پر کنید و انواع وسیله‌ها را می‌توانید در دیگر کفه ترازو قرار دهید و برای تشخیص هم وزن بودن کفه‌های ترازو باید حالت وسط آن‌ها مماس شود. در این صورت جسم قرار گرفته در کفه ترازو با وزنه‌های کفه دیگر ترازو برابر است. به وزنه‌های این ترازو به اصطلاح سنگ هم گفته می‌شود.

این ترازوها بیشتر در میوه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها کاربرد دارند. ترازوهای دو کفه‌ای دارای خطا هستند و نباید برای اندازه گیری دقیق از این مورد استفاده کرد. این ترازو یک نوع ترازوی مکانیکی بوده و در قدیم ایام کارایی بسیاری داشته‌اند. ترازو عدالت هم تقریباً شباهتی به ترازو دو کفه ای دارد که نماد عدالت و برابری حقوق مردم است.

تاریخچه ترازو دو کفه ای

قدمت ترازو دو کفه ای به 5000 سال قبل از میلاد در مصر می‌رسد. ترازو مانند ستاره نسر طائر است و ستاره شناسان آن را به شاهین و دو کفه تقسیم می‌کردند که کار کرد آن بر اساس قانون اهرم بوده. در بین‌النهرین از ابزاری همانند ترازو شاهین برای سنجش وزن‌ها استفاده می‌کردند با این تفاوت که دو کفه ترازو به وسیله نخ به یک تکه چوب وصل شده‌اند.

انواع و اقسام ترازو دو کفه ای

 نام این ترازو آلت مخروطی بوده و با استفاده از این ترازو برای اولین بار کانی‌ها و فلزات را در آن زمان اندازه گیری کردند. می‌توان گفت نخستین چگال سنج در قدیم ایام بوده است. با گذشت زمان انواع ترازوها ساخته شده که برخی از آن‌ها ساختار پیچیده‌ای دارند از انواع آن می‌توان ترازوی آبی، قاپان، ترازوی حکمت و… را نام برد.

ترازو آزمایشگاهی دوکفه ای

در برخی از آزمایشگاه‌ها از ترازوهای دو کفه‌ای مخصوص استفاده می‌کنند. این ترازو دارای دو کفه فلزی بوده و دقت اندازه گیری آن 0.01 گرم است. برای تشخیص بالانس بودن باگت‌های سانتریفیوژ و معمولاً در سازمان‌های انتقال خون، آزمایشگاه‌های صحرایی و تشخیص طبی استفاده می‌شود.

انواع و اقسام ترازو دو کفه ای

 برای کار کردن با این نوع ترازو باید شاهین ترازو را نگه داشته و تمامی وزنه‌ها را بر روی درجه صفر ترازو قرار داده بعد به آرامی شاهین ترازو را ول کنید. در این حالت عقربه شاهین مقابل صفر است. پس از تنظیم می‌توانید با استفاده از آن مقدار وزن مواد مورد نظر خود را اندازه گیری کنید.

ویژگی های ترازو دو کفه ای

ترازو دو کفه ای قیمت پایینی دارد و کار کردن با آن‌ها بسیار آسان است. این ترازو از لحاظ علمی در واقع جرم اجسام را اندازه گیری می‌کند نه وزن آن‌ها و بیشتر برای اندازی گیری وسایل موجود در خانه و آشپز خانه استفاده می‌شود. این ترازوها دارای دو کفه است و بر روی بدنه قرار می‌گیرد. این کفه‌ها برای اندازی گیری وسایل استفاده می‌شود به‌ طوری که در یک کفه وسیله مورد نظر شما قرار می‌گیرد و در کفه دیگر سنگ‌های مورد نظر است. سنگ‌ها این قابلیت را دارند که بتوانید وزن وسیله را بر حسب واحدهای سنگ اندازه گیری کنید. دقت ترازوهای دو کفه‌ای 0.001 گرم تا 200 گرم است البته این مورد در آزمایش‌ها کاربرد دارد وگرنه خطای آن 0.05 گرم خواهد بود.

سنگ‌های ترازوهای دو کفه‌ای بسیار کاربردی و مهم هستند؛ زیرا بدون آنها نمی‌شود از ترازو استفاده کرد. این ترازوها قابل حمل بوده و می‌توانید برای خرید و فروش هم استفاده کنید. کفه‌های ترازو به صورت خالی باید مماس هم قرار گیرند.

استفاده از ترازو های دو کفه ای

استفاده از ترازو دو کفه ای بسیار آسان و راحت است و می‌توانید مثل آن را برای استفاده در خانه تهیه کنید. البته که امروزه از این ترازوها کم‌تر استفاده می‌شود و جزء قدیمی‌ترین ترازوها حساب می‌شوند اما هنوز هم کاربردی خواهد بود. ترازوهای دو کفه‌ای بهترین اختراع بوده و در اندازه گیری وزن اجسام به بشریت بسیار کمک کرده است. در ده‌های گذشته در بقالی‌ها، میوه‌فروشی‌ها، قصابی‌ها و … بسیار استفاده می‌کردند.

ارسال دیدگاه