متر مهندسی چیست؟ کاربرد و انواع آن

متر مهندسی چیست؟ کاربرد و انواع آن

متر یکی از پرکاربردترین ابزارآلات به شمار می­آید که در تمامی کارهایی که بحث اندازه گیری ابعاد مطرح شود، مورد نیاز است. از متر علاوه بر زندگی روزانه، در مشاغل و صنایع مختلف نیز استفاده می­شود. از آن جایی که این وسیله، ابزاری برای اندازه گیری بوده باید طوری ساخته شود که کوچک­ترین خطایی نداشته و در طی ساختنش دقت بسیار بالایی به خرج داد. از آن جایی که متر یک ابزار پر مصرف به شمار می­آید، احتمال خراب شدن آن نیز بالا است. برای داشتن یک متر با طول عمر بالا باید انواع متر و ویژگی­های آن­ها را شناخته و متناسب با نیاز خود یکی از آن­ها را انتخاب کنید. محیط­های کاری متفاوت و نیازها باعث توسعه ابزارآلات شده و شرکت­ها برای برآورده کردن این نیازها، دست به ساخت ابزارها در انواع مختلف و کاربرد­های گوناگون زده­اند. یکی از انواع ابزارهایی که این روزها تولید شده و جزء ابزارهای مدرن به حساب می­آید، متر مهندسی نام دارد که شکلی متفاوت از سایر مترها را دارا است.

متر مهندسی چیست؟ کاربرد و انواع آن

متر مهندسی چیست؟

همان­گونه که گفته شد این متر از سری ابزارآلات اندازه­ گیری به شمار می­آید که از لحاظ ظاهری با دیگر مترها متفاوت است. مترهای مهندسی به دلیل ساختار ساده­ای که دارند، از طول عمر بالایی نیز برخوردارند؛ علاوه بر آن این مترها بخاطر وجود یک دسته ارگونومیک در ساختار خود، در شرایط مختلف به آسانی به کار می­روند و میتوان از آن­ها استفاده کرد. دسته ارگونومیک متر علاوه آسان کردن استفاده از آن، برای جمع کردن متر نیز استفاده می­شود. در ساختار بدنه این مترها معمولا از پلاستیک یا آلومینیوم استفاده می­شود که هر کدام ویژگی خاصی را دارند و باید متناسب با نیاز خود یکی از آن­ها را انتخاب کنید. عرض متر باریک بوده و اصولا از جنس پارچه یا فلز با روکش خاص ساخته شده است. در ابتدای تمام انواع مدل­ها یک قلاب قرار دارد که به مبدا وصل شده و کار اندازه گیری را آسان می­کند.

متر مهندسی چیست؟ کاربرد و انواع آن

کاربرد متر مهندسی

در ابتدا برای اندازه گیری­های مهندسی از مترهای معمولی استفاده می­شد، تا این­که با گذر زمان نیازهای جدید باعث ایجاد ابزارآلات جدید ازجمله متر مهندسی شد که امروزه به طور اختصاصی در گرایش­های مختلف مهندسی به کار می­رود. این متر یک وسیله اندازه گیری برای فواصل زیاد بوده که عموما در کارهای ساخت و ساز از آن استفاده می­شود. مترهای مهندسی به دلیل اتصالات محکم و قوی که دارند برای کارهای کارگاهی و مهندسی مناسب هستند. از مشتریان عمده این نوع مترها میتوان به پیمان­کاران، مهندسان و صاحبان کارگاه­ها اشاره کرد.

ویژگی­های متر مهندسی

مترهای مهندسی دارای ویژگی­های خاصی هستند که آن­ها را از سایر مترها متمایز کرده و به طور اختصاصی در یک گرایش کاربرد دارند. از ویژگی­های این مترها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ظاهر متفاوت از سایر مترهای معمولی
  • طول عمر بالا
  • دارای اتصالات محکم و قوی
  • دسته ارگونومیک جهت سهولت استفاده از متر و جمع کردن آن
  • داشتن قلاب در ابتدای نوار برای اتصال به مبدا
  • بدنه آلومینیوم یا پلاستیک
  • عرض پارچه­ای یا فلزی باریک
  • ساختار ساده

انواع متر مهندسی

متر مهندسی بر اساس ویژگی­های مختلفی نظیر متراژ قابل اندازه گیری، شکل دسته و … به انواع مختلفی تقسیم می­شود.

متراژ

مترهای مهندسی به طور معمول با متراژ­های 30 متری و 50 متری در بازار وجود دارند که افراد با توجه به نیاز خود یکی از این متراژها را خریداری می­کنند.

شکل دسته

دسته ارگونومیک متر نقش بسیار موثری جهت سهولت استفاده از آن دارد و هم چنین با چرخاندن آن، متر به راحتی و سریع جمع می­شود. این دسته در دو شکل معمولی و D شکل وجود دارد.

جنس بدنه

جنس بدنه متر ویژگی دیگری از آن است که انواع مختلفی دارد. بدنه مترهای مهندسی از جنس پلاستیک یا از جنس آلومینیوم هستند. هر دو این جنس­ها مقاوم بوده و در کاربرد متر تغییری ایجاد نمی­کنند، اما مسلما جنس بدنه آلومینیوم مقاوم­تر از پلاستیک است.

قابلیت اتصال به سیستم­های دیجیتال

بعضی از انواع متر مهندسی یک ویژگی بسیار امروزی دارند که در انواع مترهای دیگر کمتر یافت می­شود. این ویژگی قابلیت اتصال به تلفن همراه و سیستم­های دیجیتال است که در تمامی مترهای مهندسی پیدا نمی­شود و فقط در برخی از آن­ها قرار دارد.

متر مهندسی چیست؟ کاربرد و انواع آن

متر مهندسی، یک متر کاربردی برای صنایع و گرایش­های مختلف مهندسی

متر مهندسی به دلیل ویژگی­ها و مزایا زیادی که دارد، بین مهندسان و صاحبان مشاغل صنعتی بسیار پرطرفدار است. این متر برای اندازه گیری فواصل زیاد گزینه مناسبی به حساب می­آید و به دلیل داشتن اتصالات محکم و قوی و ساختار ساده خود، طول عمر بالایی نیز دارد. ویژگی خاص این متر، دسته ارگونومیک آن است. این دسته به دلیل شکل و ساختاری که دارد، باعث سهولت استفاده از متر می­شود و با چرخاندن دسته به صورت مدور میتوان به آسانی متر را نیز جمع کرد. تمامی ویژگی­های مترهای مهندسی، باعث کاربردی شدن آن در زمینه مهندسی و صنایع دیگر شده است.

ارسال دیدگاه