تاریخچه ترازو چیست و در قدیم چه استفاده‌هایی از آن می‌کردند؟

تاریخچه ترازو چیست و در قدیم چه استفاده‌هایی از آن می‌کردند؟

از زمان‌های بسیار دور برای ترازو کشی طلا از وسیله‌ای به نام ترازوی طلا کشی برای توازن و مشخص کردن وزن این محصول مورد استفاده قرار می‌گرفت. تاریخچه ساخت ترازو به حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این وسیله قبل از میلاد و در آثار قدیمی مصر باستان یافت شده و بیشتر بر روی نقاشی‌ها و مقبره‌های پادشاهان از این وسیله حکاکی شده است. در فرهنگ لغت فارسی و دهخدا از ترازو به معنی هم سطح بودن با اجسام یا هم سطح بودن با زمین یاد می‌شود.

ترازو عقربه‌ای چه کاربردی دارند؟

با اختراع ترازوهای وزن کشی دیجیتال، هنوز ترازوهای وزن کشی عقربه‌ای طرفداران بسیاری داشته و به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود. این ترازو دوام خوبی داشته و محکم تر از ترازوهای دیجیتال است. صفحه نمایش ترازو عقربه‌ای معمولا به صورت درجه بندی و به شکل ساعت هستند. در صفحه نمایش این ترازو، مقدار وزن فرد قرار گرفته بر روی ترازو و به وسیله عقربه‌ای نشان داده می‌شود. وقتی که بر روی این ترازو چیزی برای اندازه گیری وجود نداشته باشد عقربه داخل ترازو روی عدد صفر باقی می‌ماند. نقطه صفر معمولا در ترازوهای عقربه‌ای آغاز وزن کشی را نشان می‌دهد.

تاریخچه ترازو چیست و در قدیم چه استفاده‌هایی از آن می‌کردند؟

چگونه به وسیله ترازو عقربه‌ای اندازه گیری وزن را انجام دهیم؟

برای وزن کشی ابتدا ترازو را روی سطحی صاف قرار داده و در صورتی که بر روی فرش یا جای دیگری که میزان شیب آن زیاد باشد قرار دهید؛ میزان دقت آن  در زمان محاسبه وزن کاهش می‌یابد. قبل از وزن کشی لازم است که ترازو بر روی عدد صفر تنظیم شود. اگر عقربه ترازو بالاتر از عدد صفر را نشان داد لازم است که آن را دوباره بر روی سطح صاف قرار داده تا تنظیم شود. پس از آن برای وزن کشی با یکی از پاهای خود بر روی ترازو رفته و پس از حرکت عقربه و نمایش مقدار وزن پایین بیایید تا عقربه مجدد به روی عدد صفر بازگردد. در این شیوه ترازو تنظیم شده و شما می‌توانید به صورت کامل بر روی ترازو رفته تا وزن دقیق شما توسط ترازو نشان داده شود. از تکان خوردن و پایین آوردن سر تا اتمام اندازه گیری و نمایش دقیق وزن پرهیز کنید. با قرار گرفتن فرد بر روی ترازو وزن دقیق او توسط عقربه‌ای داخل صفحه نمایش آن نشان داده می‌شود.

تاریخچه ترازو چیست و در قدیم چه استفاده‌هایی از آن می‌کردند؟

آشنایی با انواع ترازو از ابتدای ساخته شدن آن

  • ترازوی حکمت: در اواخر قرن ۵ تا ۶ هجری قمری توسط اندیشمندان اسلامی وسیله‌ای برای اندازه گیری اجسام مختلف ثبت شد که در واقع اختراع کننده اصلی آن فردی به نام عبدالرحمان خازنی بود که به ترازوی حکمت شهرت یافته است. این ترازو دارای پنج کفه تا هفت کفه برای اندازه گیری اجسام مختلف بوده که هر کدام دارای پیچیدگی و ساختار مجزایی بودند.در چند دهه اخیر ترازو پیشرفت زیادی داشته و در مدل‌ها و ساختارهای بسیار کاربردی‌تر از ترازوهای قدیم به صورت ترازو عقربه ای و دیجیتال در حال عرضه به بازار هستند.
  • ترازوی قپان: این ترازوی قدیمی دارای یک پله بوده و به جای پله دیگر سنگ از آن آویزان می‌کردند طبق لغت نامه دهخدا قپان یک لغت آذری و ترکی است. از این ترازو در بعضی از صنایع کشاورزی و دامداری استفاده می‌کردند و کاربردهای بسیاری داشته و به صورت مکانیکی عمل می‌کنند.
  • ترازوی عقربه ای: ترازوهای عقربه‌ای یا دیجیتالی هر دو محصولی جدید در بازار هستند که یک کاربرد مشخص دارند و به منظور اندازه گیری اجسام و حتی انسان‌ها به کار می‌روند. معمولا اندازه گیری با ترازوهای دیجیتالی خطای کمتری نسبت به ترازوهای عقربه‌ای نشان می‌دهند. اما می‌توان از ترازوی عقربه‌ای برای وزن کشی و اندازه گرفتن اقلام غذایی در آشپزخانه استفاده کرد. همچنین قیمت آن نسبت به ترازوهای دیجیتالی کمتر و مناسب تر است.

خصوصیات و کاربرد ترازو های عقربه ای

با ترازو عقربه‌ای می‌توان اندازه گیری دقیق وزن مواد غذایی در آشپزخانه را انجام داد. همچنین این ترازوها قابلیت اندازه گیری وزن افراد و اشخاص را داشته و نسبت به ترازوهای دیگر در بازار قیمت کمتری دارد ولی درصد خطای آن‌ها نسبت به ترازوهای دیجیتالی بیشتر است.

تاریخچه ترازو چیست و در قدیم چه استفاده‌هایی از آن می‌کردند؟

تعریف ترازو و کاربرد های مربوط به آن

ترازو در واقع وسیله‌ای برای سنجش جرم برای اندازه گیری وزن اجسام است. تاریخچه ساخت قدیمی‌ترین ترازو به دو هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح بازمی‌گردد. در تمدن مصر نقاشی‌هایی یافت شده که در این طراحی‌ها یک اهرم فوقانی در دو طرف آن آویزان بوده و با یک ستون محکم این دو اهرم ثابت نگه داشته می‌شدند. ترازو از تمدن مصر تا انقلاب صنعتی پیشرفتی نداشته و به تدریج با افزایش اختراعات بشر در جهان مدرن ترازوها هم پیشرفته تر و به‌روزتر شدند و امروزه انواع ترازوهای ساده دیجیتال و عقربه‌ای در بازار وجود دارد.

ارسال دیدگاه