نکات مهم در رابطه با خرطومی و فنر سیم کشی که باید بدانید

نکات مهم در رابطه با خرطومی و فنر سیم کشی که باید بدانید

خرطومی و فنر سیم کشی از جمله پرکاربردترین ابزارآلاتی هستند که در برق‌کشی صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خرطومی وظیفه بسیار مهمی در امنیت سازه‌ها دارد، چراکه سیم‌های رسانای برق را درون خود جای می‌دهد و نوعی پوشش یا عایقی مناسب برای این عوامل خطرآفرین است. از طرفی عبور دادن سیم‌های برق از داخل لوله خرطومی کاری بسیار دشوار است و تنها با استفاده از ابزار خاص مانند سیم کشی می‌توان این کار را انجام داد‌.

لوله خرطومی چیست و چه کاربردی دارد؟

از آن‌جایی که سیم‌های برق، رسانایی بالایی دارند باید به منظور جلوگیری از خطر برق گرفتگی برای افراد مختلف، از نوعی عایق محافظ استفاده کرد تا امنیت مکان‌های سیم‌کشی شده تضمین شود. از این جهت لوله خرطومی جایگاه بسیار مهمی در امنیت سازه‌های مختلف از جمله ساختمان دارد؛ چراکه با قرار دادن این سیم‌های خطرناک در خرطومی، مشکلاتی از جمله برق گرفتگی کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کنند. از طرفی این ابزار کاربردی باعث می‌شود تا سیم و کابل‌های برق آسیب کم‌تری ببینند و نیازی به تعمیر مجدد آن‌ها نباشد. ظاهر لوله خرطومی شبیه به فنری است که سطح داخل آن کاملا صاف و صیقل خورده باشد.

همان‌گونه که در ابتدا بیان شد خرطومی و فنر سیم کشی کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند و فقط برای ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. خرطومی در صنایع زیر کاربرد زیادی دارد:

  • کارخانه‌های صنعتی
  • نصب سیستم سرمایشی و گرمایشی در ساختمان و…
  • صنایع کشاورزی
  • آزمایشگاه‌های مختلف و… .

لوله خرطومی چه ویژگی هایی دارد؟

هر لوله خرطومی و فنر سیم کشی، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. از جمله ویژگی‌های لوله خرطومی خوب عبارت‌اند از:

  • بسیار انعطاف‌پذیر هستند
  • وزن بسیار کمی دارند اصطلاحا سبک هستند
  • قابلیت اجرا در کم‌ترین زمان ممکن
  • سهولت در نصب
  • مقرون به صرفه‌اند
  • قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف( روباز یا مسقف)

این عوامل باعث شده تا لوله خرطومی به یکی از ابزارهای ثابت در صنایع مختلف تبدیل شده و استفاده‌های متعددی از آن شود.

انواع لوله خرطومی مورد استفاده در صنعت برق

لوله خرطومی و فنر سیم کشی بیشترین کاربرد را در صنعت برق دارند و همین امر موجب شده تا انواع مختلفی از آن به منظور بهره بردن در صنعت برق، تولید و روانه بازار شوند.

لوله خرطومی معمولی

لوله‌های معمولی که به جهت عبور کابل‌های برق بر روی دیوار کاربرد دارند از ماده‌ای به نام پلی آمید تهیه می‌شوند.  این لوله‌ها انعطاف زیادی ندارند و بسیار شکننده‌اند، همین امر موجب شده تا در مسیرهای پرپیچ و خم کاربردی نداشته باشند. از طرفی این نوع از لوله خرطومی در برابر آتش یا حرارت مقاوم نیست و به سرعت از بین می‌روند.

لوله خرطومی PVC (پلاستیکی)

برخلاف مورد قبل، لوله خرطومی‌های پلاستیکی به دلیل داشتن یک روکش نسوز، در برابر حرارت مقاومت بسیار خوبی دارند. مکانیزم این لوله‌ها به این شکل است که در هنگام مواجه شدن با گرما و آتش‌سوزی ترکیبات HCL از خود آزاد کرده و از برخورد اکسیژن با لوله جلوگیری می‌کنند. این سیم‌ها بسیار مستحکم و انعطاف‌پذیر بوده و در برق‌کشی روی دیوار و داخل دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

blank

لوله خرطومی فلزی یا فلکسی

این لوله‌ها از فلز ساخته شده و در دو نوع روکش‌دار (دارای روکش پلاستیکی) و بدون روکش به بازار عرضه می‌شوند. بر روی ورق‌های فلز این نوع لوله، یک لایه فلز «روی» نیز استفاده می‌شود تا مقاومت محصول در برابر رطوبت بالا برود.  این ابزار کاربردی نسبت به گزینه‌های قبل استحکام و انعطاف‌پذیری بالاتری دارد و به همین دلیل در فضاهای باز، تاسیسات برقی و ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم در رابطه با خرطومی و فنر سیم کشی که باید بدانید

فنر سیم کشی چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که در ابتدا بیان شد، خرطومی و فنر سیم کشی یکی از پرکاردبردترین ابزارها هستند. فنر سیم‌کشی یک نوار فلزی است که با ضخامت کم تولید می‌شود. در یک سمت این نوار، یک گوی فلزی و یا پلاستیکی و در سمت دیگر آن قلابی از جنس فلز وجود دارد. برای عبور دادن سیم از درون خرطومی باید سر سیم را به قلاب تعبیه شده در فلز متصل کرده و قسمت گوی‌دار فنر را به داخل لوله هدایت کنید؛ با این شیوه به راحتی می‌توانید سیم را درون لوله قرار دهید.

انواع فنر سیم‌ کشی

فنر سیم‌کشی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فنر فلزی

فنر فلزی از پیشینه طولانی‌تری نسبت به سایر موارد برخوردار است، اما به دلیل بهره بردن از فلز در ساخت، دارای انعطاف کم‌تری بوده و وزن نسبتا زیادی دارد. امکان زنگ‌زدن آن نیز نسبت به سایر موارد بیشتر است.

فنر سیم بکسلی( با روکش پلاستیکی)

این نوع از فنر سیم‌کشی به دلیل داشتن روکش پلاستیکی به خوبی درون لوله برق حرکت می‌کند و در برابر هر نوع کشش، پارگی، خم شدن و… مقاوم است. همچنین انعطاف بالای این نوع باعث می‌شود تا در هر شرایطی دچار ترک و شکستگی نشود. لازم به ذکر است که این نوع وزن کمی دارد و به راحتی می‌توان آن را باز و بسته کرد و در هر جایی به همراه داشت.

blank

فنر سیم بکسلی( با روکش فلزی)

این فنرها، کاربردی مشابه نوع قبلی دارند با این تفاوت که روکش روی آن از فلز تهیه می‌شود و ارتجاع بیشتری دارد.(خاصیت کشسانی بالا)

فنر قاب دار

این نوع فنر کاملا جدید و کاربردی است و وِیژگی‌های منحصر به فردی از جمله مقاومت در برابر تاخوردگی، ضربه و… دارد. نوع برقی فنر سیم‌کشی نیز در بازار موجود است که عملکردی بسیار ساده دارد و تنها با وصل کردن سر سیم و فشردن دکمه استارت می‌توانید از قابلیت‌های آن بهره ببرید.

نکات مهم در رابطه با خرطومی و فنر سیم کشی که باید بدانید

خرید خرطومی و فنر سیم کشی باکیفیت

خرطومی و فنر سیم کشی یکی از پرکاربردترین ابزارها در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی هستند که به امنیت هر چه بیشتر سازه‌ها کمک می‌کنند. با قرار دادن سیم‌های خطرناکی که رسانای برق هستند به درون خرطومی، می‌توان خطر آن‌ها را از بین برد؛ اما عبوردادن این سیم‌ها از درون خرطومی کار ساده‌ای نیست و تنها با بهره بردن از فنر سیم‌کشی می‌توان این‌کار را انجام داد.

ارسال دیدگاه