هر آنچه در مورد زنجیر نقاله باید بدانید

هر آنچه در مورد زنجیر نقاله باید بدانید

زنجیر نقاله از جمله محصولاتی به شمار می رود که با هدف جابجایی محصولات در کارخانه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع زنجیرهای نقاله ای که زیر شاخه ای از کانوایر به شمار می‌روند، در خط تولید می توانند کاربرد فراوانی داشته باشند. همانگونه که می دانید کلمه انگلیسی Conveyor که معنای حمله کننده می دهد، در کارخانجات تولیدی به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرد. با هدف سهولت در جابجایی محصولات مختلف و با حجم زیاد، نقاله زنجیری می‌ تواند یک راهکار مناسب محسوب شود. نوع طراحی و ساخت نقاله های زنجیری به شکلی است که نوارها به صورت ناهموار در کنار هم قرار گرفته و با دوام بسیار بالا می توانند برای حمل و نقل اجسام مختلف کاربرد خود را نشان دهند. در این بین باید برای زنجیر نقاله محصولی استاندارد انتخاب کرد تا بتواند در جابجایی محصولات کاربرد خود را نشان دهد.

زنجیر نقاله

زنجیر نقاله چیست؟

با تعریف زنجیر نقاله می توان درک بهتری از کاربرد این محصول داشت. زنجیرهای نقاله در واقع تسمه هایی هستند که ساختار لولایی و زنجیری داشته و با مونتاژ قسمت های یکسان با پین، مورد طراحی قرار می گیرند. نوع طراحی و ساخت این زنجیره را به گونه‌ ای بوده که با قفل شدن قطعات کوچک می‌ توان آنها را در سایزهای مختلف و در انواع گوناگون تولید نمود.

بررسی کاربردهای زنجیر نقاله در صنعت نشان می دهد می تواند از جمله مهمترین محصولات برای حمل و نقل محصولات به خصوص در صنایع غذایی و بهداشتی شناخته شود. با توجه به مقاومت بسیار بالای نوارهای نقاله ای در برابر خوردگی، این روزها به میزان قابل توجهی برای استفاده در صنعت مد نظر قرار گرفته است. در این میان با توجه به اینکه در ساخت این مدل زنجیرها شرایطی مد نظر قرار می گیرد که از سر خوردگی بسته های مواد غذایی و بطری ها جلوگیری شود، می توان میزان خسارت به تولید را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

کاربرد زنجیر نقاله در صنعت

زنجیر نقاله در صنایع مختلف می تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد. با توجه به اینکه این مدل زنجیر از محدودیت های نوار نقاله برخوردار نیست، به خوبی می‌توان متناسب با نیاز خود در اندازه های از آن مختلف استفاده نمود.

کانوایر زنجیری

همانگونه که می دانید برای استفاده از نوار نقاله تنها قادر هستید که این محصول را در ابعاد مشخص و سایز استاندارد انتخاب نمایید. با توجه به این امر گاهی مواقع مجبور خواهید بود که از زنجیری با سایز کوچکتر یا بزرگتر استفاده کنید. در عین حال با بررسی نحوه ساخت زنجیر نقاره متوجه خواهید شد که متناسب با نیاز خود می توانید آن را در عرض ها و سایزهای مختلف انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. از لحاظ متریال نیز امروزه در ساخت زنجیرهای نقاله از پلاستیک و فلز استفاده می کنند. هر کدام از این مواد اولیه می‌توانند کاربردهای مختلفی در شرایط خاص داشته باشند.

نحوه عملکرد زنجیرهای نقاله ای

با توجه به نوع ساخت زنجیر نقاله می توان آنها را در دو مدل مورد استفاده قرار داد. نوع اول که زنجیر های ساده هستند و برای دستگاه هایی که به صورت مستقیم کار می‌ کنند، می‌تواند انتخابی مناسب باشند. در واقع زنجیرهای ساده در گردش مستقیم کاربرد فراوان دارند. در طرف مقابل زنجیرهای چرخشی نیز برای استفاده در دستگاه های چرخشی تولید می شوند. این روزها از انواع زنجیرهای چرخشی فلزی در زمینه های مختلف می توانید استفاده نمایید.

انواع نقاله و کانوایر در صنعت

با توجه به نیاز صنعتگران انواع مختلفی از کانوایر و زنجیرهای نقاله ای را می توانید در بازار مشاهده نمایید. طراحی و ساخت هر کدام به شکلی است که برای تجهیزات و ماشین آلات مختلف کاربردی هستند.

نقاله یا کانوایر غلتکی

اگر بخواهیم یکی از پرکاربردترین زنجیرهای نقالی و کانوایرها را در صنعت نام ببریم، به سراغ کانوایر غلتکی خواهیم رفت. نوع طراحی و ساخت این مدل نقاله ها به گونه ای بوده که هم بدون الکتروموتور و هم همراه الکتروموتور می توانند تولید شوند. این کانوایرها با توجه به طراحی خاصی که دارند، برای حمل و نقل اشیایی که دارای سایز بزرگ هستند، کاربردی خواهد بود. با توجه به منافذی که بین کانوایر غلتکی وجود دارد، قطعات کوچک کردن به بیرون خارج می شوند.

هر آنچه در مورد زنجیر نقاله باید بدانید

نقاله یا کانوایر غلتکی

کانوایر توری

زنجیر نقاله یا کانوایر توری از دیگر گزینه‌ هایی به شمار می‌ رود که در صنایع غذایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه در صنایع غذایی به خصوص مکان هایی که مایعات را درون بطری ها قرار می دهند، نقاله ها همواره مرطوب می شوند، گاهی مواقع موجب لرزش بطری ها شده و خسارت به تولید وارد خواهد شد. از جمله مزایای نقاله های توری می توان به جلوگیری از سر خوردن بطری ها اشاره نمود.

نقاله بالابر با قاشقک

نقاله بالابر یا کانوایر قاشقک دار نوع دیگری از محصولات بوده که با شیب ۹۰ درجه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. معمولا در صنایع کشاورزی و بسته بندی محصولات مختلف می توان این مدل نقاله های بالابر را مشاهده نمود. علاوه بر این در صنعت سیمان نیز می توان از زنجیر نقاله بالابر با قاشقک استفاده نمود. نوع طراحی و ساخت این کانوایر به گونه‌ ای بوده که می تواند حجم زیادی از مواد را بر روی کانوایر به نقاط دیگر انتقال دهد.

خرید زنجیر نقاله

برای خرید زنجیر نقاله باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. با توجه به نوع طراحی انواع زنجیرهای صنعتی لازم است بسته به نیاز خود، زنجیرهای کانوایر را شناسایی کرده و گزینه ای مناسب انتخاب نمایید.

فاکتورهای مختلف می توانند در قیمت زنجیر نقاله تاثیرگذار باشند. از جمله این فاکتورها می توان به نوع ساخت اشاره کرد. علاوه بر این قدرت کشانی و همچنین استانداردی که برای ساخت زنجیر به کار می‌رود نیز در قیمت نهایی محصول تاثیر گذار خواهد بود. اگر به دنبال خرید زنجیر نقاله هستید، سعی کنید از مراکز فروش معتبر یک محصول با کیفیت سفارش دهید. نوع طراحی برخی از زنجیرهای نقاله به گونه ای بوده که در کارخانجات صنعتی مختلف مانند تولید مواد غذایی و بسته بندی آنها کاربرد فراوان خواهد داشت.

ارسال دیدگاه