کاردک چیست و چه کاربردی دارد؟

کاردک چیست و چه کاربردی دارد؟

افرادی که به بتونه کاری و پخش موادی مانند پلاستر بر روی سطوح مشغول هستند، برای انجام یک کار با کیفیت از تیغه‌ای نازک و صاف استفاده می‌کنند. این تیغه همراه با یک دسته در امتداد آن تشکیل شده که با نام کاردک میان مردم معروف شده است.

کاردک چیست و چه کاربردی دارد؟

کاردک ‌چیست؟

این تیغه در اندازه‌های متفاوتی تولید و روانه بازار می‌شود.‌ دسته کاردک می‌تواند از جنس پلاستیک یا چوب تولید شود اما تیغه از جنس پلاستیک، فولاد، فولاد ضد زنگ یا برنج تولید می‌شود. در نظر داشته باشید تیغه‌های پلاستیکی یک بار مصرف هستند. پس اگر شغل شما به گونه‌ای است که روزانه از کاردک استفاده می‌کنید، خرید جنس پلاستیکی مقرون به صرفه نخواهد بود. تیغه‌های فولادی ماندگاری بالایی دارند اما احتمال زنگ زدن آنها نیز وجود دارد. فولاد بهترین جنس برای تولید کاردک است.

بررسی کارایی کاردک

کارایی اصلی این ابزار برای پخش کردن و شکل دادن به موادی مانند بتونه بر روی سطوح است. شکل این ابزار به گونه‌ای طراحی شده که دسترسی به فضاهای کوچک و سخت مانند گوشه دیوارها، کناره درب، دور چهار چوب‌ها و کابینت را ممکن کرده است.

معمولاً از این وسیله برای تمیز کردن و از میان برداشتن لکه‌های خشک شده بتونه و موادی مشابه آن بر روی درب و پنجره استفاده خواهد شد. کاردک علاوه بر بتونه می‌تواند مواد دیگری مانند پلاستر و گاهی اوقات سیمان در مقادیر کوچک را به شکل مناسب پخش کند.

گاهی اوقات از کاردک‌ها در گچ کاری ساختمانی نیز استفاده می‌کنند‌. افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند از کاردک‌ها برای صاف کردن و یکنواخت مخش کردن مصالح استفاده خواهند کرد. له علاوه ممکن است موادی بر روی دیوار قرار داشته باشد که با این وسیله آن را از دیوار جدا کنند. فراموش نکنید چون تیغه این کالا بسیار تیز است می‌تواند به آسانی بر روی هر سطحی خراش ایجاد کند.

معرفی انواع کاردک

همان‌طور که اشاره کردیم و عوامل مختلفی در تقسیم بندی کاردک‌ها دخیل هستند. به عنوان مثال عرض کاردک یا جنس آن می‌تواند یک مدل جدید از این وسیله را به وجود بیاورد.

کاردک چیست و چه کاربردی دارد؟

کاردک منعطف

کاردک‌هایی که تیغه انعطاف پذیر دارند و برای پخش کردن مواد نرم به کار می‌روند با نام کاردک منعطف معروف شده‌اند. از این کاردک‌ها جهت بتونه سابی و یکسان‌سازی مواد نرم استفاده می‌کنند. تیغه این وسیله ضخامتی حدود نیم میلی‌متر دارد و در عرض‌های ۲ الی ۱۵ سانتی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌شود.

کاردک سخت

یکی دیگر از انواع این وسیله با نام دارد کاردک معروف شده است. دلیل نام‌گذاری آن مربوط به سختی تیغه آن می‌باشد.‌ ضخامت تیغه کاردک سخت و انعطاف‌پذیر برابر بوده و هر دو یک میلیمتر هستند. تنها تفاوت آن‌ها سختی تیغه‌ها می‌باشد. از کاردک سخت جهت تراشیدن سطوح و از بین بردن لکه مواد خشک شده بر روی سطوح استفاده خواهند کرد. اگرچه کار کردن با این وسیله نسبت به کار کردن با کاردک‌های انعطاف پذیر کمی سخت تر است اما همچنان کارایی خود را حفظ کرده و بسیار کاربردی می‌باشد.

کاردک یک بار مصرف

اگر تیغه کاردک‌ها با مواد پلاستیکی ساخته شود از آن‌ها با نام وسیله یک بار مصرف خواهند کرد. این محصولات از نظر شکل و اندازه و همچنین کاربرد هیچ تفاوتی با ابزارآلات معمولی ندارند. با وجود این شباهت‌ها اما استادکارانی که از انواع کاردک‌ها استفاده می‌کنند تیغه‌های فلزی را ترجیح می‌دهند؛ چرا که کیفیت کاری که با تیغه‌های فلزی انجام می شود بسیار بالاتر است اما به دلیل قیمت پایین کاردک‌های یک بار مصرف به خرید آنها روی خواهند آورد. به علاوه از کاردک یک بار مصرف برای پخش مواد شیمیایی نیز استفاده می‌کنند.

کاردک چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی تفاوت کاردک ها

اصلی‌ترین تفاوت تیغه‌ها در عرض و جنس آن‌ها است. فراموش نکنید تیغه‌های کم عرض را برای انجام کارهای ظریف که دارای جزئیات بالا است می‌سازند. از این کاردک‌ها جهت کارکردن در گوشه پروژه‌ها بهره می‌گیرند.

تیغه‌های بزرگ‌تر نیز مناسب فضاهای عریض و طویل است. در نظر داشته باشید علاوه بر عرض و جنس تیغه ممکن است طول و جنس دسته نیز متفاوت باشد. به عنوان مثال تیغه‌هایی که دارای دسته انعطاف پذیر است جهت پخش کردن مواد از ان استفاده خواهد شد اما دسته‌های مستحکم مناسب خراشیدن سطوح است. زیرا دسته‌های ضعیف اگر فشار زیادی بر آن‌ها وارد شود آسیب می‌بینند.

برای خرید کاردک به منظور استفاده در شرایط مختلف، می‌توانید به فروشگاه مراجعه کرده و مدل مورد نظر خودتان را با قیمت مناسب خریداری و در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرید.

ارسال دیدگاه