کوپلینگ چیست و انواع کوپلینگ در صنعت کدامند؟

کوپلینگ چیست و انواع کوپلینگ در صنعت کدامند؟

کوپلینگ به عنوان یک المان مکانیکی موجب اتصال دو محور یا شفت به همدیگر می شود. این اتصال موجب می شود که گشتاور از یک شفت به شفت دیگر انتقال یابد. کوپلینگ ها امروزه در شکل های مختلف طراحی و تولید می ‌شوند. تفاوت های بسیاری بین کوپلینگ های موجود قرار دارد. برای درک بهتر از این قطعه و تفاوت های آن ها باید با دسته بندی انواع کوپلینگ ها آشنایی پیدا کنیم.

در حالت کلی در تمامی صنایع، جهت انتقال قدرت و گشتاور میان یک موتور و موتور دیگر، نیاز به این قطعه خواهیم داشت. همانگونه که بیان کردیم تنوع بسیار زیاد این قطعه موجب شده که هر کدام از صنایع مختلف با شیوه ای خاص از کوپلینگ بهره ببرند.

کوپلینگ چیست و انواع کوپلینگ در صنعت کدامند؟

کوپلینگ چیست؟

در انواع پمپ ها و الکتروموتور ها جهت انتقال حرکت دورانی الکتروموتور به شفت و همچنین چرخش شفت و پروانه از این قطعه استفاده می شود. قبل از اتصال این قطعه در الکتروموتور و پمپ، باید اطمینان از هم محوری الکتروموتور و شفت حاصل نمایید این قطعه وظیفه دارد که سرعت گشتاور و قدرت را میان شفت ها به عنوان محور محرک به هم دیگر منتقل کند با توجه به مشکلات موجود جهت برقراری ارتباط بین این محورها، امروزه انواع مختلفی از این قطعه جهت رفع مشکلات هر زمینه طراحی و تولید می شود

وظایف کوپلینگ کدامند؟

همانگونه که عنوان کردیم مهمترین وظیفه این قطعه در موتورها، انتقال قدرت از محور محرک به محور متحرک دیگر خواهد بود. علاوه بر این استفاده از این جز در موتورها موجب می شود که وظایف دیگری را به خوبی انجام دهند. همانگونه که می‌دانید همراستا نبودن محورها در الکتروموتورها و پمپ ها می تواند خطاهایی ایجاد کند. استفاده از قطعه مورد نظر موجب می ‌شود که به بهترین شکل با جذب خطای ناشی از همراستا نبودن این محورها بتواند مشکلات به وجود آمده را برطرف کند.

علاوه بر این در یک الکتروموتور و پمپ ممکن است با ارتعاشاتی مواجه شویم. نصب این قطعه به بهترین شکل توانسته موجب جذب به ارتعاشات موجود شود. از دیگر موارد استفاده از این قطعه می ‌توان به جلوگیری از انتقال حرارت اشاره نمود.

کوپلینگ چیست و انواع کوپلینگ در صنعت کدامند؟

کاربردها

همانگونه که پیشتر عنوان کردیم استفاده از این قطعه در صنایع مختلف و در اشکال گوناگون مد نظر قرار می‌ گیرد. با این حال از مهمترین کاربردهای آن می توان به قابلیت استفاده در محل‌ های انفجار و اشتعال اشاره کرد. در کنار این کاربرد می توان به استفاده از این قطعه جهت نصب در موتورهای صنعتی و پمپ آن نیز اشاره نمود. امروزه دستگاه های تراشکاری نیاز مبرم به نصب و استفاده از این قطعه خواهند داشت. با این حال در دستگاه های خردکن نیز استفاده از آن به بهترین شکل می تواند عملکرد دستگاه را بهتر کند.

ویژگی ‌های کوپلینگ

مهمترین وظیفه استفاده از این قطعه اتصال شفت محرک و شفت متحرک خواهد بود. این ویژگی موجب می ‌شود که انتقال قدرت در این تجهیزات به بهترین شکل انجام پذیرد. علاوه بر این همانگونه که می دانید جهت اتصال دقیق محور چرخنده و شفت قدرت نیاز به صرف زمان طولانی خواهید داشت. چنانچه شفت ها در یک راستا قرار نگیرند با چرخش موتور، به دستگاه و اعضای اطراف موتور نیروی اضافی وارد می شود. این نیروی بیشتر می تواند صدا و ارتعاش را نیز به همراه داشته باشد. از ویژگی ها و مزایای استفاده از کوپلینگ می‌ توان به جلوگیری و اصلاح این خطا اشاره نمود.

موتورها به هنگام گردش خود ارتعاشات و ضرباتی به اعضای مختلف دستگاه وارد خواهند کرد. توجه داشته باشید چنانچه این ارتعاشات در بخش محرک وارد یک پیچ ساچمه ‌ای شود ممکن است دستگاه از موقعیت اولیه و اصلی خود انحراف یافته و در نتیجه کاهش عملکرد را شاهد باشیم. شرایطی که ما را به این فکر می‌ اندازد که با استفاده از کوپلینگ به بهترین شکل می توان از ضربات و ارتعاشات جلوگیری نمود.

مزایای استفاده از کوپلینگ

استفاده از این قطعه می ‌تواند مزایای گسترده ای جهت بهبود عملکرد سیستم های مختلف داشته باشد. از جمله این مزایا می‌توان به محافظت ایده ‌آل در برابر اضافه بار اشاره نمود. علاوه بر این به راحتی و با استفاده از این قطعه می توان به خوبی موجبات کاهش انتقال ناگهانی ارتعاش و شوک به شبکه ‌های دیگر را فراهم نمود. از دیگر مزایا و کاربردهای استفاده از آن می ‌توان به بهره مندی از قابلیت انتقال توان از یک انتها به انتهای دیگر اشاره نمد.

گاهی اوقات در شرایطی قرار می ‌گیریم که ممکن است به علت وجود اضافه بار برای سیستم مشکلاتی ایجاد شود. با این حال نصب و استفاده از این قطعه موجب می شود که سیستم مورد نظر به بهترین شکل در برابر اضافه بار محافظت شود. از دیگر ویژگی ها و مزایای استفاده از این قطعه می توان به قابلیت اتصال بخش درایور اشاره نمود.

کوپلینگ چیست و انواع کوپلینگ در صنعت کدامند؟

انواع کوپلینگ های لوله

همانگونه که برای شما بیان کردیم این محصول در شکل های مختلف تولید می شود. از مهمترین شکل های این محصول و انواع مختلف تولید شده می‌ توان به انعطاف پذیری مناسب اشاره کرد. در کنار این جزء امروزه کوپلینگ لوله تبدیلی می تواند پاسخگوی نیازهای شما در زمینه های مختلف باشد. از دیگر کوپلینگ های موجود می توان به نوع لوله فلنجی آن اشاره کرد.

توجه داشته باشید که این قطعه در صنایع مختلف و به منظور کار در ماشین آلات گوناگون به شکل های متنوعی ساخته می شود. به عنوان مثال از جمله انواع موجود می توان به مدل دنده ‌ای، مدل مخروطی و مدل پوسته اشاره نمود. در کنار تمام مواردی که برای شما بیان کردیم امروزه این محصول به شکل زنجیری نیز در دسترس شما قرار می گیرد.

خرید محصول

ما در بالا برای شما انواع مدل های این محصول را معرفی کرده ایم. توجه داشته باشید که بسته به نیاز خود و ماشین آلات و سیستم هایی که قصد استفاده از کوپلینگ را دارید باید گزینه کاربردی را انتخاب نمایید. هر کدام از مدل های طراحی شده از این قطعه می ‌توانند با قیمت مختلف در دسترس شما قرار داشته باشند. خرید کوپلینگ نیازمند آگاهی شما از اطلاعات کافی این محصول، جهت تعویض خواهد بود.

ارسال دیدگاه