آشنایی با سشوار صنعتی و کاربرد های آن

آشنایی با سشوار صنعتی و کاربرد های آن

سشوار یک ابزار برقی است که توانایی تبدیل انرژی الکتریکی را به گرما دارد. یکی از معروف­ترین نمونه ­های سشوار که افراد با آن آشنایی دارند؛ سشوار خانگی بوده که معمولا برای خشک کردن موها از آن استفاده می­کنند. نمونه دیگر سشوار که در زمینه صنعت کاربرد دارد؛ سشوار صنعتی است. این سشوار حرارت بسیار زیادی تولید می­کند و در مشاغل صنعتی از آن بهره می­برند.

سشوار صنعتی چیست؟

سشوارهای صنعتی از ابزارهای برقی و صنعتی هستند که کاربردهای مختلفی در مشاغل صنعتی دارند. حرارت تولید شده توسط این نمونه سشوارها قابلیت تنظیم دارد و دارای بازه­ی حدودی 50 تا 1000 درجه سانتی گراد است که بر حسب نیاز آن را تنظیم می­کنند. اجزای تشکیل دهنده سشوار شامل المنت، موتور، نمایشگر و نازل می­شوند.

المنت مهم­ترین بخش سشوار بوده که وظیفه تولید گرما را بر عهده دارد؛ هرچه المنت گرم­تر شود؛ دمای بیشتری را نیز تولید می­کند. موتور سشوار نقش دمیدن هوای گرم تولید شده توسط المنت، را به بیرون دارد که با کمک یک فن قوی این کار را انجام می­دهد. بر روی نمایشگر سشوار صنعتی می‌توان اطلاعاتی همچون دما و سرعت هوا را ببینید. هر سشوار می­تواند یک تا چند نازل داشته باشد که وظیفه آن کنترل باد خروجی از سشوار است.

آشنایی با سشوار صنعتی و کاربرد های آن

انواع سشوار صنعتی

سشوارهای صنعتی به سه دسته تقسیم می­شوند که هرکدام ویژگی­های خاصی دارند.

الکتریکی

رایج­ترین مدل بین سشوارهای صنعتی، سشوار الکتریکی یا برقی است که با اتصال به برق کار می­کند. این نوع سشوار حرارتی بین 600 تا 1000 درجه ایجاد کرده که این حرارت قابلیت تنظیم دارد.

مادون قرمز

سشوار مادون قرمز یک سشوار ارزان و کوچک است که حرارتی بین 400 تا 600 درجه سانتی گراد تولید می­کند.

گازی

سشوار گازی کم­ترین استفاده را بین انواع سشوارهای صنعتی دارد. این سشوار با گاز کار کرده و پس از مدتی باید نسبت به تعویض مخزن آن اقدام کنید.

کاربرد های سشوار صنعتی

سشوار صنعتی به دلیل کاربردهای گسترده­ای که دارد؛ از محبوبیت بالایی برخوردار است. از سری کاربردهای این سشوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع گرمایش
  • دودی کردن شیشه ماشین
  • سیم لاک
  • زدودن رنگ­های فلزی
  • لوله کشی
  • خم کردن لوله­های پلاستیکی
  • MDF
  • بسته بندی، شرینگ و وکیوم محصولات
  • صافکاری
  • جوشکاری
  • لحیم کاری
  • از بین بردن لایه­های رنگ قدیمی
  • جداسازی برچسب از سطوح مختلف
  • تعمیرات موبایل
  • صیقل مدار الکتریکی و پرداخت لاک حرارتی در آن
  • یخ­ زدایی در تجهیزات صنعتی سرمایشی

آشنایی با سشوار صنعتی و کاربرد های آن

مزایا سشوار صنعتی

مهم­ترین مزیت سشوارهای صنعتی این است که برای ایجاد حرارت و گرمای بسیار بالا، شعله تولید نمی­کند. هم­چنین این سشوار می­تواند در محدوده مشخصی، طیف­های گسترده حرارت را تولید کند. علاوه بر حرارت، سرعت جریان هوا را نیز می‌توان در این سشوار تنظیم نمود. نحوه استفاده از سشوار صنعتی بسیار آسان بوده و قرارگیری دست­گیره پلاستیکی در انتهای آن، این راحتی را افزایش داده است.

نکات مورد توجه هنگام خرید سشوار صنعتی

برای خرید سشوارهای صنعتی باید یک سری نکات را مورد توجه قرار داد تا بتوان بهترین انتخاب را کرد.

توان

سشوارهای صنعتی می­توانند در بازه 50 تا 1000 درجه سانتی گراد حرارت تولید کنند؛ بنابراین باید با توجه نیاز خود سشوار مناسب را خریداری کنید.

کنترل دما

پاور کنترل دما یک ویژگی بسیار مهم در سشوارهای صنعتی به شمار می­آید که برخی از سشوارها آن را به صورت دستی دارند و برخی دیگر دارای تنظیمات کنترل دما خودکار هستند.

جنس بدنه

سشوارهای صنعتی به دلیل حرارت بالایی که تولید می­کنند باید جنس بدنه خوبی داشته باشند و بهتر است که جنس آن­ها  از سرامیک نباشد. علاوه بر آن به دلیل این­که این سشوارها جزء ابزارهای صنعتی هستند و در مشاغل صنعتی استفاده می­شوند؛ باید دارای بدنه محکمی باشند تا در برابر آسیب­های محیطی در امان بمانند.

وزن

وزن سشوار صنعتی یکی از فاکتورهای بسیار مهم است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید. از آن­جایی که این ابزار در حین کار باید در دستان شما باشد؛ بهتر بوده که یک سشوار با وزن نه چندان زیاد خریداری کنید تا در حین کار آسیب نبینید.

قطع کردن دما به صورت خودکار

آپشن قطع کردن دما به صورت خودکار این امکان را می­دهد که اگر دمای تولید شده و خروجی بیش از حد مجاز بود؛ دستگاه خود به خود قطع شود.

آشنایی با سشوار صنعتی و کاربرد های آن

نکات ایمنی هنگام استفاده از سشوار صنعتی

بسیاری از افراد گمان می­کنند که سشوارهای صنعتی به دلیل این­که شعله تولید نمی­کنند، بی خطر به شمار می­آیند اما این وسیله نیز مانند ابزارآلات دیگر دارای خطرهایی است که باید حین کار به آن­ها توجه کنید. در ابتدا باید حتما هنگام استفاده از سشوار دست­کش بپوشید تا دست شما در اثر حرارت خارج شده از سشوار دچار سوختگی نشود. پس از استفاده از سشوار باید حتما آن را در جای خشک قرار دهید تا اجزای الکتیریکی آن آسیب نبینند. نکته آخر این است که هیچ­گاه بیشتر از نیاز و توان سشوار، حرارت را تنظیم نکنید.

چرا سشوار صنعتی از ابزار های مهم صنعتی به شمار می‌آید؟

این سشوار یک ابزار صنعتی است که مانند نمونه خانگی خود انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند؛ با این تفاوت که حرارتی که ایجاد می‌کند بسیار زیاد بوده و حدودا در بازه 50 تا 1000 قرار دارد. این سشوار به دلیل ویژگی‌هایی مانند تولید نکردن شعله هنگام ایجاد گرما بسیار پرطرفدار بوده و در مشاغل صنعتی نیز از آن بسیار بهره می‌برند. از این سشوار در کارهایی مانند جوشکاری، لحیم‌کاری، صافکاری و کارهای دیگر استفاده می‌‌شود.

ارسال دیدگاه