آشنایی با کاربردهای زنجیر غلتکی

آشنایی با کاربردهای زنجیر غلتکی

زنجیر غلتکی که با نام زنجیر صنعتی نیز شناخته می شود، از جمله تجهیزاتی به شمار می رود که برای انتقال نیرو بین محرک ها مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل زنجیر را با استانداردهای آمریکایی امروزه می توان در دستگاه ها و ماشین آلات مختلف مورد استفاده قرار داد. با توجه به اینکه نیاز است قدرت مکانیکی بین ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ماشین آلات داخلی انتقال داده شود، از زنجیرهای استاندارد و با کیفیت باید استفاده نمود. علاوه بر این در دستگاه‌ های مختلف و موتورسیکلت، دوچرخه و همچنین ماشین نیز می توانید غلطک های استوانه ای را مشاهده کرده که با استفاده از چرخ دنده و کمک گرفتن از زنجیر به حرکت در خواهند آمد. این ابزار در عین حالی که سادگی خاصی دارند، بسیار کارآمد بوده و برای انتقال قدرت از جمله قابل اعتمادترین گزینه ها شناخته می شوند.

کاربردهای زنجیر غلتکی

زنجیر غلتکی یا زنجیر صنعتی چیست؟

زنجیر صنعتی یا زنجیر غلطکی به عنوان یکی از زنجیرهای موجود در بازار به شمار می رود که در ماشین آلات داخلی و تجهیزات کشاورزی و صنعتی با هدف انتقال قدرت مکانیکی بین قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نوع طراحی و ساخت زنجیرهای غلتکی به گونه‌ ای بوده که با بالاترین استحکام و قابلیت بالا می‌ تواند از یک محرک به متحرک دیگر نیرو را انتقال دهند. زنجیرهای غلطکی از قطعات مختلف مانند پلیت داخلی، پلیت خارجی، بوش، پین و رولر تشکیل شده است. معمولا در ساخت این زنجیرها از مدل های یک ردیف تا چند ردیفه استفاده می کنند. در ایران نیز ماشین آلات مختلف با کمک گرفتن از این مدل زنجیر فعالیت خود را انجام می دهند.

کاربرد زنجیر غلطکی

بررسی کاربردهای زنجیر غلتکی نشان می دهد که عملکردی شبیه تسمه برای انتقال نیرو دارد. در واقع می توان ساده ترین کاربرد این مدل زنجیر را در دوچرخه ها و موتورسیکلت‌ ها مشاهده نمود. اگر اطراف چرخ های موتور سیکلت را مشاهده نمایید، یک زنجیر در کنار چرخ دنده فرآیند انتقال نیرو را انجام می دهد.

هنگامی که در انتقال نیرو ممکن است ضربات سنگین و همچنین اجسام تیز و برنده به محور برخورد نمایند، لازم است که به جای تسمه جهت انتقال نیرو از زنجیر کمک گرفته شود. از مهمترین کاربردهای زنجیرهای غلطکی می توان به استفاده در انواع ماشین آلات داخلی اشاره نمود. این پایان کار نیست و با توجه به اینکه در تجهیزات صنعتی فرآیند انتقال نیرو باید با قدرت بالا انجام شود، از زنجیرهای غلطکی استفاده می کنند. تجهیزات کشاورزی و دستگاه های طراحی سیم و لوله نیز می توان کاربرد این زنجیر را مشاهده کرد. علاوه بر این در تمام موتور سیکلت و دوچرخه ها نیز می توان نقش مهم این زنجیر را مشاهده نمود.

کاربرد زنجیر غلطکی

مزایا و معایب زنجیرهای صنعتی یا غلتکی

نوع طراحی و ساخت زنجیر غلتکی به شکلی است که برای تجهیزات مختلف می تواند مزایای متعددی داشته باشد. تمام زنجیرهای غلتکی با هدف افزایش کیفیت بر روی بوش، دارای غلتک های سخت خواهند بود. با توجه مدل طراحی، هنگامی که بر روی دندانه چرخ دنده بارهای ضربه‌ ای وارد شود، به خوبی می توانند فشار را در حین کارکرد کاهش دهند. علاوه بر این زنجیرهای صنعتی به شکلی طراحی می شوند که تحت عملیات حرارتی بالا در برابر سایش به بالاترین سطح مقاومت خود خواهند رسید.

با توجه به نوع طراحی و ساخت زنجیر غلتکی قدرت بسیار زیادی را می توانند برای تجهیزات مختلف به وجود آورند. در عین حال می توان بزرگترین عیب زنجیر غلتکی در مقایسه با تسمه را سر و صدای زیاد آنها در نظر گرفت. با توجه به اصطکاک ایجاد شده بین زنجیر و چرخ دنده، معمولا صدایی که از آن ایجاد می شود در مقایسه با تسمه بیشتر است.

نحوه نگهداری از زنجیر صنعتی

برای نگهداری از زنجیر صنعتی و افزایش طول عمر آن می‌ توانید یک نکته کلیدی را در نظر بگیرید. در واقع اگر به دنبال افزایش عمر سایش زنجیر صنعتی هستید، به هیچ عنوان روغنکاری آنها را فراموش نکنید. با روانکاری زنجیرهای صنعتی در بازه های زمانی مناسب قادر هستید که از خرابی آن ها جلوگیری کرده و همچنین عملکرد این زنجیر را بهبود بخشید.

طراحی زنجیر غلتکی چگونه است؟

در مقایسه با زنجیرهای دیگر که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، نوع طراحی زنجیرهای غلتکی به گونه‌ ای بوده که می تواند اصطکاک را به بهترین شکل کاهش دهد. با توجه به استانداردی که برای ساخت این مدل زنجیر مد نظر قرار گرفته است و به واسطه طرح های ساده ای که به کار می برند، کارایی زنجیر افزایش یافته و سایش کمتری خواهد داشت. نوع ساخت این مدل زنجیر نشان می دهد که سطح مورد نظر برای اصطکاک صفحات داخلی و بیرونی کاهش یافته و با توجه به پیکربندی خاصی که دارد، کمتر در معرض خرابی خواهد بود.

برندهای تولید کننده زنجیر غلتکی و انواع زنجیر صنعتی

این روزها برای خرید زنجیر غلتکی و سایر تجهیزات مورد نیاز جهت استفاده در ماشین آلات مختلف باید نسبت به برندهای تولید کننده محصولات آگاهی کامل داشته باشید. زنجیرهای صنعتی که توسط برند ژاپنی KANA تولید می شوند، کیفیت بسیار بالایی دارند. علاوه بر این می توان برای استفاده از زنجیرهای غلطکی، روی به خرید محصولات دونگوا آورد. برندهای دیگر نیز تلاش کرده‌ اند که در زمینه ساخت زنجیرهای صنعتی محصولات کاربردی را در اختیار کاربران بگذارند. از جمله این برندها می‌ توان به برند چینی ZHD اشاره نمود.

انواع زنجیر صنعتی

قیمت زنجیر غلتکی

برای خرید زنجیر غلتکی سعی کنید از برندهای معتبر نیاز خود را انتخاب نمایید. قیمت این محصولات با توجه به کیفیت ساخت و اندازه زنجیر متفاوت خواهد بود. اگر به دنبال خرید زنجیر صنعتی با کیفیت بالا هستید، می توانید از محصولات ارائه شده توسط برند ژاپنی کانا استفاده نمایید. علاوه بر این با توجه به نیاز خود سعی کنید یک زنجیر با استحکام بالا در نظر گرفته که دارای بروزترین استانداردها باشد.

ارسال دیدگاه