آشنایی با کاربرد دیسک چرخ یا دیسک ترمز

آشنایی با کاربرد دیسک چرخ یا دیسک ترمز

دیسک چرخ یا دیسک ترمز از جمله قطعات کلیدی برای خودرو محسوب می شود. همانگونه که می دانید تمام ماشین آلات، از خودروهای سواری گرفته تا ماشین آلات سنگین و ماشین های جنگی برای متوقف شدن از یک سیستم خاص استفاده می کنند. مدل های مختلفی از سیستم ها به منظور متوقف کردن خودروها طراحی شده است. در گذشته از ترمزهای کاسه ای بر روی خودروها استفاده می شد. با این حال مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت طراحان قطعات و خودروسازان را به این فکر انداخت که از یک راهکار استاندارد و اصولی تر پیروی کنند.

آشنایی با کاربرد دیسک چرخ یا دیسک ترمز

تولید ترمزهای دیسکی نشان داده که نسبت به نمونه‌ های کاسه ‌ای می‌توانند به شدت عملگراتر عمل نمایند. امروزه بخش زیادی از خودروها در محور چرخ های خود برای متوقف شدن از سیستم دیسکی کمک میگیرند. دیسک چرخ یا دیسک ترمز از جمله قطعات مهم در این زمینه به شمار می‌رود.

دیسک چرخ یا دیسک ترمز چیست؟

دیسک چرخ که آن را با نام دیسک ترمز نیز می‌شناسند، به قطعه ای گفته می‌شود که در بین لنت ترمز و چرخ و قرار میگیرد. نوع ساخت این قطعه به شکلی است که ظاهری دایره ای شکل داشته و معمولا از جنس چدن، فولاد، آلومینیوم و آهن برای تولید آن بهره می برند. لنت ترمز می تواند بر روی دیسک ترمز اصطکاکی ایجاد نماید. به همین علت راننده برای توقف کامل اتومبیل یا کمتر شدن سرعت از قابلیت‌های آن کمک می گیرد. دیسک توسط چند پیچ به بخش‌های مربوطه متصل می‌شود. این کار به راحتی صورت خواهد گرفت. برای متوقف کردن یک خودرو علاوه بر این قطعه از بخش‌های دیگری مانند سیلندر و کالیپر ترمز استفاده می کنند.

درک تعریف دیسک چرخ و دیسک ترمز چندان سخت نیست. در واقع هنگامی که راننده برای متوقف کردن خودرو پدال ترمز را فشار می دهد، لنت با برخورد کردن به دیسک ترمز موجب ایجاد اصطکاک خواهد شد. در این بین سرعت چرخش دیسک ترمز نیز کم می‌شود. با انجام این کار می‌توان اتومبیل را با سرعت مورد نظر هدایت کرد و یا آن را به صورت کامل متوقف نمود.

انواع دیسک ترمز

هنگامی که صحبت از دیسک چرخ می شود، با مدل های مختلفی می توانیم سر و کار داشته باشیم. همانگونه که در مطالب گذشته عنوان کردیم، خودروسازان معمولا برای تولید قطعات از محصولاتی با استانداردهای مختلف استفاده می‌کنند. در تولید دیسک ترمز نیز از دو روش استفاده خواهند کرد.

آشنایی با کاربرد دیسک چرخ یا دیسک ترمز

دیسک چرخ معمولی

اگر به دنبال خرید دیسک چرخ هستید، مدل معمولی آن را در بازار می توانید انتخاب کنید. نوع طراحی این دیسک ترمز به شکلی است که دارای سطحی صاف و صیقلی بوده و به همین علت آن را دیسک ترمز معمولی نیز می نامند. معمولا برای ساخت این مدل از دیسک های ترمز از فلز آهن کمک می گیرند. با توجه به اینکه آهن ظرفیت گرمایی پایینی دارد، ممکن است هنگام استفاده مکرر از آن قابلیت مناسبی به منظور متوقف کردن خودرو برای شما فراهم نشود. با توجه به این مشکل توصیه ما به شما این است که در شرایط آب و هوایی گرم، به هیچ عنوان روی به خرید دیسک چرخ معمولی نیاورید.

ترمز دیسکی خنک شونده یا هوا خنک

نوع دیگری از دیسک چرخ که بر روی سیستم های ترمز می توان از آن استفاده کرد، ترمز دیسکی خنک شونده نام دارد. معمولا بخش زیادی از خودروهایی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند از این نوع دیسک ها برای متوقف کردن خود بهره‌مند شده‌اند. نوع طراحی و ساخت ترمز دیسکی خنک شونده به شکلی است که قابلیت های گرمایی بیشتری در اختیار کاربر نسبت به نوع معمولی قرار خواهد داشت. در ساخت این مدل از دیسک ها شرایطی در نظر گرفته می شود که فرآیند ترمز با کیفیت و قدرت بیشتر نسبت به دیسک ترمز معمولی طی شود. گرمایی که بر اثر اصطکاک در دیسک ایجاد می شود از آن خارج خواهد شد. با توجه به این ویژگی در سطح شهر و شرایط آب و هوایی گرم به هیچ عنوان ترمز دیسکی خنک شونده گرم نمی شود. علاوه بر این با خرید ترمز دیسکی خنک شونده متوجه می شوید که در مقایسه با دیسک چرخ معمولی نشانه های خرابی کمتری خواهد داشت.

نشانه های خرابی دیسک چرخ

بدون تردید دیسک چرخ و در حالت کلی سیستم ترمز از جمله مهمترین بخش های خودرو به شمار می‌رود. هنگامی که با نشانه های خرابی این قطعه مواجه شدید، در سریعترین زمان باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. از جمله نشانه های خرابی دیسک ترمز می توان به شنیدن صدای غیر متعارف و لرزش های مختلف اشاره کرد. گاهی اوقات هنگام ترمز گرفتن متوجه می‌شوید که از لنت و چرخ های خودرو صداهایی به گوش شنیده می شود. در این هنگام می توان متوجه شد که دیسک ترمز با خرابی مواجه شده است.

علاوه بر این گاهی اوقات تغییر رنگ دادن سطح دیسک ترمز نیز به شما بیان می کند که از کیفیت کافی برخوردار نبوده و برای تعویض آن باید اقدام نمایید.

نشانه های دیگری برای خرابی دیسک چرخ وجود دارند. اگر بر روی دیسک شیارهای کوچک مشاهده می کنید نیز باید به دنبال تعویض این قطعه باشید. به همراه مواردی که عنوان کردیم، برخی از نشانه های زیر می توانند شما را به فکر تعویض دیسک ترمز بیندازند.

هنگامی که ترمز میگیرید و خودرو برای متوقف شدن کامل مسافت زیادی را طی می کند.

هنگامی که با فشار دادن پدال ترمز، لرزش های غیرمتعارفی احساس می‌کنید.

در هنگام ترمز گرفتن با لرزش پدال و فرمان و همچنین صدای سوت کشیدن مواجه می شوید.

زمانی که دیسک ترمز بیش از حد معمول داغ شود.

هنگامی که از لنت ترمز بی کیفیت استفاده کرده اید، یا به موقع آن را تعویض نکرده باشید.

آشنایی با کاربرد دیسک چرخ یا دیسک ترمز

قیمت و خرید دیسک چرخ یا دیسک ترمز

اگر قصد خرید دیسک چرخ یا دیسک ترمز را دارید، سعی کنید محصولی با کیفیت از برندی معتبر انتخاب کنید. با توجه به اهمیت این بخش از خودرو برای انتخاب گزینه مورد نظر از یک فروشنده معتبر نیاز خود را دریافت کنید. با بررسی قیمت دیسک چرخ در مدل های مختلف قادر هستید محصولی استاندارد و با قیمت مناسب انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه