آشنایی کامل با منیفولد هوا

آشنایی کامل با منیفولد هوا

منیفولد هوا یکی دیگر از قطعات کاربردی در اتومبیل شناخته می‌شود. هنگامی که در منیفولد، نشت هوا پدید آید، متوجه می شوید که خودرو نمی تواند عملکرد کامل و مناسبی از خود نشان دهد. اهمیت این قطعه از اتومبیل به شکلی است که تاکید بر آن می‌شود که هنگام نصب به خوبی آن را آب بندی کنید. در واقع محل اتصال سرسیلندر و همچنین منیفولد باید با استفاده از یک واشر باکیفیت به بهترین شکل آب بندی شود. این عمل به خودرو کمک می کند تا بتواند از بروز هرگونه نشتی هوا جلوگیری کند. هر چند که در منیفولد، نشت هوا عملی شایعه نیست ولی به ندرت ممکن است که با این مشکل در موتور خودرو مواجه شوید.

آشنایی کامل با منیفولد هوا

با بررسی علائم خرابی منیفولد هوا می توان مشاهده کردن هنگام فشار دادن پدال گاز، ماشین جواب خود را به آرامی خواهد داد. در این زمان می توانید به دنبال بررسی نشت هوای منیفولد باشید. در واقع هنگامی که منیفولد دچار نشت هوا شود، ماشین به خوبی گاز نخواهد خورد.

منیفولد هوا چیست؟

منیفولد هوا به یکی از قطعات و ابزار موجود در اتومبیل گفته می شود که به مانند یک محفظه لوله ای شکل آن را تولید می کنند. نوع طراحی و ساخت این قطعه از اتومبیل به گونه ای است که دارای چندین شاخه خروجی بوده و به منظور رساندن هوا به مصرف کننده های مختلف باید بتواند عملکرد خود را انجام دهد.

منیفولد هوا به قطعاتی مانند شیر محرک، شیر کنترل و سایر دستگاه های پنوماتیک، هوا را ارسال خواهد کرد. تعداد خروجی منیفولد بسته به تعداد دستگاه پنوماتیک می تواند متفاوت باشد.

انواع منیفولد خودرو

نوع طراحی و ساخت خودروهای های مدرن به گونه ای است که برای افزایش کیفیت عملکرد آن ها و بهبود پیشرانه از قطعات مختلف کمک می گیرند. منیفولد ماشین را به سه شکل می توانید بر روی خودروها مشاهده کنید. به عنوان مثال منیفولد دود و خروجی از جمله بخش های اتومبیل بوده که به منظور تخلیه دود، مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه منیفولد دود هدایت گازهای داغ به مجموعه اگزوز است. علاوه بر این منیفولد گاز نیز از جمله قطعات موجود در خودروهای کاربراتوری بوده که به مانند منیفولدهای دود موظف است که در میان سیلندر و کاربراتور قرار گرفته و وظیفه رساندن سوخت و هوا به کاربراتور را بر عهده می‌گیرد.

در طرف مقابل منیفولد هوا از جمله قطعات کاربردی در خودروها شناخته می شود. این قطعه با پشتیبانی از یک متغیر تکنولوژی کمک می‌کند تا با تغییر شکل کلی خود و تغییر طول بتواند متغیرهای ورودی را نیز تحت کنترل داشته باشد. برای موتورهای احتراق داخلی استفاده از این نوع منیفولد به منظور بهینه سازی گشتاور و قدرت در سراسر دور موتور کاربردی است.

انواع منیفولد خودرو

منیفولد هوا با دو مسیر می توانند برای دور پایین موتور و همچنین به منظور ورود هوا با دور موتور بالا عملکرد بهینه ای از خود نشان دهد. علاوه بر این، دو نوع منیفولد با طول های متغیر می توانید مشاهده نمایید.

هر اندازه منیفولد هوا دارای اندازه ای کوچکتر باشد، دور موتور بالاتر خواهد رفت. علاوه بر این در طرف مقابل، بلند بودن منیفولد موجب پایین آمدن دور موتور میشود. در سیستم سوخت رسانی کاربراتور که پیشرانه های قدیمی به آن مجهز بودند، از منیفولدهایی با جنس چدن یا آلیاژ آلومینیوم استفاده می‌نموند. منیفولد با طرح های مختلف و با تعداد کاربراتور پیشرانه و اندازه گوناگون می تواند بر روی خودرو نصب شود. با توجه به نوع پیشرانه، امروزه به منظور جایگیری کاربراتورهایی با تعداد و سایز مختلف منیفولد را می توانید مشاهده نمایید. انجام این کار به خوبی می تواند برای بالا بردن بازدهی خودرو موثر باشد.

کارایی و نقش منیفولد در خودرو

برای اینکه از نفوذ هوا به داخل موتور خودرو جلوگیری کنند، روی به استفاده از واشرهایی خواهند آورد. این واشرها را در خودرو، واشر منیفولد هوا نامگذاری کرده‌اند. در خودروهای کاربراتوری مشاهده می کنید که برای اتصال این منیفولد با کاربراتور و همچنین منیفولد با سرسیلندرها، واشرهای قرار گرفته شده نقش موثری ایفا خواهند کرد. در طرف مقابل خودروهای انژکتوری نیز به گونه ای طراحی می شوند که به منظور جلوگیری از نشت هوا در محل اتصال سرسیلندر و منیفولد از واشر کمک می گیرند.

کارایی و نقش منیفولد در خودرو

استفاده از منیفولد هوا و واشر آن این امکان را می دهد که بتوان برای آب بندی این برخی از خودرو به خوبی اقدام نمود.

مشکلات خراب شدن منیفولد هوا

خراب شدن منیفولد هوا می تواند برای خودرو دردسرساز باشد. این مشکل در خودرو می‌تواند علاوه بر درگیر کردن منیفولد، سایر اعضایی که به آن وابسته هستند را نیز دچار اختلال در عملکرد نماید. خراب شدن واشر این منیفولد به عملکرد خودرو ضرباتی وارد می کند. هنگامی که این بخش از اتومبیل دچار ایراد شود، متوجه خواهید شد که پیشرانه خودرو کارکرد ناقصی از خود ارائه می دهد. به هر حال هدف از قرار دادن منیفولد هوا و واشر آن، مهر و موم کردن قطعات پیشرانه است. با استفاده از این قطعه می توان درزگیری بخش های مختلف را به بهترین شکل انجام داد. به هنگام استفاده از این واشر متوجه می شوید که هیچ گونه نشتی در این قسمت ها وجود ندارد. برای ساخت واشر منیفولد هوا از کاغذ، فلز و پلاستیک کمک می گیرند. علاوه بر این گاهی اوقات به منظور بالا بردن کیفیت این قطعه مخلوطی از هر سه ماده را با هم ترکیب کرده و محصولی بی نظیر را تولید خواهند کرد.

نشانه های خرابی

هنگامی که منیفولد هوا و واشر آن دچار ایراد شوند، عملکرد خودرو نیز با اختلال همراه خواهد شد. یکی از شایع ترین و نخستین نشانه های خرابی این منیفولد، کاهش عملکرد پیشرانه خودرو و کارایی آن خواهد بود. تمام مشکلات از جایی آغاز می شوند که نشتی هوا به داخل منیفولد می تواند کارایی پیشرانه را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که این بخش از خودرو دچار نشتی هوا شود، ترکیب سوخت و هوا نسبت متوازنی نخواهند داشت. به این ترتیب و با کاهش قدرت پیشرانه خودرو و همچنین افزایش مصرف سوخت مواجه می شوید. اگر خرابی زیادی در این قطعه مشاهده شود، خودرو خاموش خواهد شد. این مشکل به خودی خود از جمله علائم خرابی منیفولد هوا بوده که به شما بیان می کند برای بررسی این قطعه باید اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه