انواع روغن خودرو، زمان تعویض و نحوه عملکرد هر کدام

انواع روغن خودرو، زمان تعویض و نحوه عملکرد هر کدام

روغن خودرو از جمله محصولات مصرفی به شمار می‌رود که برای تعویض به موقع آنها باید اقدام کنید. هنگامی که شما برای چک کردن یا معاینه فنی خودروی خود را به تعمیرگاه می برید، به شما لیستی از روغن های مورد نیاز خودرو را ارائه می دهند. بخش زیادی از راننده‌ها و مالکان خودرو ممکن است با این سوال مواجه شوند که هر کدام از این روغن ها برای کدام قسمت از اتومبیل استفاده می شوند؟ با وجود اینکه تنها ما نسبت به روغن موتور و روغن گیربکس آشنایی داریم ولی بد نیست بدانید که انواع روغن خودرو هر کدام با عملکرد مختلف و با زمان تعویض متفاوت در اتومبیل قرار دارند.

انواع روغن خودرو

معرفی انواع روغن خودرو

صحبت از روغن خودرو که می شود در نخستین گام به سراغ روغن موتور خواهیم رفت. با این حال باید بدانید که هر وسیله مکانیکی قطعات مختلفی داشته که نیاز است در کنار هم فعالیت خود را انجام دهند. با توجه به برخورد این قطعات به واسطه نزدیکی با هم باید از یک روان کننده استفاده شود. به عنوان مثال هنگامی که درب منزل شما به خوبی باز و بسته نمی شود، از روغن مناسب برای آن استفاده می کنید. با انجام این کار متوجه می شوید که علاوه بر باز و بسته شدن راحت درب، صدای ناشی از اصطکاک قطعات نیز برطرف می‌شود. اما روان کنندگی در اتومبیل ها نسبت به این مورد پا را فراتر گذاشته است. روغن خودرو در بخش‌های مختلف اتومبیل کاربرد زیادی دارد.

روغن موتور

بدون تردید اولین و حیاتی ترین روغن در خودرو، روغن موتور است. یکی از آشناترین نام هایی که شما تاکنون به هنگام نگهداری از خودرو با آن مواجه شده اید، روغن‌ موتور خواهد بود. با توجه به اینکه در تبلیغات تلویزیونی و تعمیرگاه ها به وفور نام روغن موتور به گوش شما خورده است، آشنایی نسبی با عملکرد آن خواهید داشت. روغن موتور خودرو با استانداردهای خاص و با انواع مختلفی در بازار عرضه می شود. برای هر خودرو باید هنگام خرید روغن موتور استانداردهای متغیری در نظر بگیرید.

روغن موتور

اگر قصد خرید روغن خودرو را دارید و به دنبال انتخاب روغن برای موتور هستید باید مشخصات و استانداردهای مانند ویسکوزیته را در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین شاخص ها برای خرید روغن موتور، گرانروی یا ویسکوزیته آن است. ویسکوزیته یعنی میزان رقیق بودن، روان یا غریب بودن یک روغن که می تواند در فصل گرما و سرما برای هر خودرو متفاوت باشد.

این پایان کار نیست و اگر قصد خرید روغن موتور را دارید باید فاکتورهای دیگری نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال میزان روغن مصرفی در اتومبیل ها بر اساس لیتر متفاوت است. پراید به عنوان یک خودروی سواری محبوب بین 3 تا 3.5 لیتر روغن موتور نیاز دارد. این مقدار برای پژو تا ۳.۷۵ افزایش می یابد.

با توجه به اینکه برندهای مختلف امروزه در زمینه تولید روغن خودرو به خصوص روغن موتور فعالیت خود را انجام می دهند، برای خرید این محصول باید این مولفه را نیز در نظر بگیرید. روغن موتور بهران، روغن موتور ایرانول و روغن موتور سپاهان از جمله محبوب ترین محصولات موجود در بازار هستند.

هنگامی که قصد خرید روغن خودرو را دارید باید از کیفیت آن آگاهی داشته باشید. زمان تعویض روغن موتور بسته به کیفیت محصول مشخص میشود. معمولا بر روی ظرف روغن موتور مقدار کیلومتری که قادر به پاسخگویی نیازهای اتومبیل است را درج می کنند.

روغن ترمز از انواع روغن خودرو

یکی دیگر از انواع روغن خودرو که وظیفه دارد برای سیستم ترمز و متوقف کردن وسیله نقلیه کیفیت خود را به خوبی نشان دهد، روغن ترمز است. این مایع روان را با قرار دادن درون سیلندرهای ترمز به منظور متوقف کردن اتومبیل انتخاب می کنند. این روغن باید با فشار دادن پدال، نیروی تولید شده را به روتورهای ترمز منتقل نماید. فشاری که به چرخ ها از طریق این فرآیند منتقل میشود، موجب کاهش سرعت و در نهایت متوقف کردن کامل اتومبیل میشود. هنگامی که قصد خرید روغن ترمز را دارید، سعی کنید کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید. روغن ترمز باید در دمای بالا و تحت فشار زیاد عملکرد خوبی داشته باشد.

blank

چنانچه در شهرهای پر ترافیک مشغول به رانندگی هستید، به طور مداوم نیاز به ترمزگیری خواهید داشت. به همین علت دمای روغن به میزان قابل توجهی تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد بالا می رود. انواع روغن ترمز موجود در بازار بر پایه گلیکول و برپایه سیلیکون در اختیار شما قرار می گیرند. روغن ترمز بر پایه گلیکول برای خودروهایی که از سیستم ترمز ضد قفل ABS بهره مند هستند، گزینه ای مناسب خواهد بود. در طرف مقابل روغن ترمز بر پایه سیلیکون به منظور استفاده بر روی کامیون ها و خودروهای بدون فناوری ABS گزینه ای مناسب تر است.

زمان تعویض روغن ترمز نیز با توجه به بررسی کیفیت و غلظت آن مشخص می شود. معمولا هر سال باید روی به تعویض روغن ترمز خودرو بیاورید.

روغن جعبه دنده یا روغن دیفرانسیل

با بررسی انواع روغن خودرو متوجه می‌شویم که یکی دیگر از روغن های به کار رفته در این ماشین آلات، روغن دیفرانسیل نام دارد. این روغن که در جعبه دنده با اسامی گوناگون مانند روغن گیربکس و روغن واسکازین نیز از آن نام می برند، وظیفه دارد که قطعات موجود را روانکاری نماید. علاوه بر این به منظور انتقال نیروی موتور و خنک کنندگی این قطعات باید از روغن گیربکس با کیفیت استفاده کنید. انواع واسکازین یا روغن جعبه دنده امروزه با استانداردهای گوناگون برای گیربکس های دستی و گیربکس های اتوماتیک روانه بازار می شوند. ویژگی های یک روغن گیربکس استاندارد متفاوت هستند. ویسکوزیته یا گرانروی روغن، میزان مقاومت در فشار بالا و همچنین میزان مقاومت در حرارت بالا از جمله گزینه هایی هستند که هنگام خرید روغن گیربکس باید در نظر بگیرید. این پایان کار نبوده و میزان مقاومت روغن گیربکس در برابر تشکیل کف را نیز باید مد نظر قرار دهید.

به منظور افزایش عملکرد این روغن از افزودنی هایی مانند ضد سایش، ضد ترک و افزودنی‌هایی به منظور جلوگیری از اکسید شدن و خوردگی استفاده می‌کنند. زمان تعویض روغن واسکازین با توجه به عوامل متعددی تعیین می شود. به عنوان مثال اتومات بودن یا دستی بودن گیربکس، کیفیت و نوع روغن خریداری شده و شرایط آب و هوایی از جمله گزینه هایی هستند که در این زمینه تاثیرگذار خواهند بود. با این حال به طور کلی پس از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد اتومبیل باید با توجه به اینکه نیاز به تعویض صفحه کلاچ دارید، این روغن را نیز تعویض کنید.

روغن هیدرولیک و روغن فرمان

با بررسی انواع روغن خودرو به روغن هیدرولیک و روغن فرمان نیز خواهیم رسید. این روغن یک سیال بوده که وظیفه دارد نیرو را انتقال داده و برای به حرکت درآوردن قطعات خودرو عملکرد خود را نشان دهد. روغن هیدرولیک سنتتیک و روغن هیدرولیک نفتی از جمله انواع مختلف موجود در بازار هستند. زمان تعویض روغن فرمان با توجه به عوامل مختلفی و مشاهده علائمی مشخص می شود. اگر روغن هیدرولیک سیاه و مات شود و یا سطح روغن موجود در محفظه کاهش یابد، برای تعویض آن اقدام خواهید کرد.

روغن هیدرولیک و روغن فرمان

گاهی اوقات وجود بوی سوختگی و سفت و غلیظ شدن روغن هیدرولیک نیز به شما بیان می‌کند که باید برای تعویض آن اقدام نمایید. اگر بر روی سطح روغن فرمان و روغن هیدرولیک کف مشاهده کردید، در سریعترین زمان باید برای تعویض آن اقدام کنید.

خرید انواع روغن خودرو

برای خرید انواع روغن خودرو فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به قیمت روغن خودرو برای بخش های مختلف می توانید انتخاب خود را انجام دهید. اگر به دنبال خرید روغن خودرو هستید، سعی کنید یک محصول استاندارد و با کیفیت را در نظر بگیرید.

ارسال دیدگاه