انواع شیشه بالابر خودرو و اجزای آن

انواع شیشه بالابر خودرو و اجزای آن

شیشه بالابر خودرو به مانند سایر قطعات و لوازم یدکی اتومبیل ها با مکانیزم های مختلف تولید می شوند. یکی از قطعات پر استهلاک و مهم در هر خودرو، شیشه بالابر نام دارد. راننده قادر است با استفاده از این کلید برای کنترل موقعیت شیشه اقدام نماید. قطعا کلیدی که در کنار راننده قرار میگیرد و کلید سمت شاگرد نسبت به سایر شیشه بالابرها بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. به همین دلیل نیاز به تعویض قطعات و در پاره‌ای اوقات تعمیر این قطعات یدکی احساس خواهد شد.

شیشه بالابر خودرو

اگر به گذشته برگردیم، بالابرهای خودرو به صورت دستی بر روی اتومبیل قرار می گرفتند. با این حال امروزه بخش زیادی از اتومبیل ها به صورت برقی این قابلیت را در اختیار راننده و سایر سرنشین ها قرار می دهند. فراموش نکنید همچنان در برخی از خودروها مانند پراید، سرنشینان عقب برای بالا و پایین کردن شیشه باید به صورت دستی اقدام نمایند.

مفهوم مجموعه شیشه بالابر خودرو

کلیدهای شیشه بالابر خودرو وسایلی کاربردی و ساده هستند که امروزه جایگزین دستگیره های قدیمی شده اند. با توجه به اینکه سیستم قدیمی ساخت اتومبیل ها و دستگیره های سنتی هیچگونه تکنولوژی خاصی را به همراه نداشتند، راننده و سرنشین برای بالا و پایین کردن شیشه گاهی اوقات با دشواری مواجه می شد. علاوه بر این به واسطه نوع طراحی بالابرهای دستی، امکان شکستن و خرابی آنان نیز بیشتر از مدل های برقی بود. در عین حال مجموعه شیشه بالابر خودرو امروزه با استفاده از کلیدهایی، بسیار راحت و سریع این امکان را به شما می‌دهد که با یک فشار دادن ساده بتوانید شیشه را پایین و بالا کرده و کنترل آن را در دست داشته باشید. نوع طراحی و ساخت این مجموعه به گونه ای است که هر کدام از کلیدهای آنها مدل های مختلفی داشته و برای هر خودرو ویژگی های گوناگونی را خواهند داشت.

آشنایی با انواع شیشه بالابر خودرو

همانگونه که می دانید شیشه بالابر خودرو در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شود. شیشه بالا برای دستی که مدل های سنتی هستند و شیشه بالابرهای برقی که امروزه بر روی بخش زیادی از خودروها قرار می گیرند. مجموعه هایی که در این زمینه خدمات خود را ارائه می‌دهند، امروزه تلاش کرده‌اند که از مدل های برقی به جای مدل‌های دستی استفاده کنند. در واقع اگر به مراکز خدماتی شیشه اتومبیل مراجعه کنید، چنانچه خودرو شما این قابلیت را داشته باشد می توانید دستگیره های سنتی را حذف کرده و به جای آن از مدل های برقی کمک بگیرید. کلیدهای تنظیم آینه و شیشه بالابر به عنوان محصولات کاربردی شما را یاری خواهند کرد که با استفاده از تکنولوژی های روز به راحتی بتوانید برای کنترل مکان شیشه و آینه اقدام نمایید.

در طراحی و ساخت اتومبیل ها نیز این مکانیزم در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال امروزه برخی از خودروها را مشاهده می‌کنید که از یک مجموعه شیشه بالابر مرکزی بهره مند هستند. این مجموعه در جلوی ماشین نصب می شود. راننده قادر است که برای بالا و پایین کردن تمام شیشه های اتومبیل اقدام نماید. در کنار این مورد، برخی دیگر از مجموعه کلیدهای شیشه بالابر را در کنار سیستم کولر و ضبط قرار می دهند. به این شکل تلاش کرده اند که کنترل وضعیت شیشه ها تنها در اختیار راننده قرار گیرد.

بررسی اجزای سیستم بالابر شیشه

مجموعه شیشه بالابر خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در حالت کلی هنگامی که صحبت از این مجموعه می شود، ذهن ما به سمت کلید بالابر و همچنین موتور آن خواهد رفت. با این حال گزینه های زیر می توانند در این مجموعه قرار گیرند.

اهرم بندی و مکانیزم

برای ساخت مجموعه شیشه بالابر خودرو از فرم های متنوعی استفاده می شود. اهرم بندی هر کدام از شیشه بالابرها با توجه به نوع خودرو متفاوت است. اگر بخواهیم در حالت کلی اهرم بندی و مکانیزم ساخت بالابرها را تقسیم کنیم، می توانیم آن را در دو دسته قرار دهیم.

اهرم بندی و مکانیزم عملکرد بالابر شیشه

دسته اول که اهرم بندی کابلی یا سیمی نام دارد از جمله متداول ترین روش ها برای ساخت این بخش از اتومبیل شناخته می شوند. دسته دوم که با نام دنده ای آن را میشناسند نیز مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

موتور شیشه بالابر خودرو

یکی از مهمترین قطعات در این مجموعه، موتور الکتریکی آن است. همان گونه که می دانید اگر موتور شیشه بالابر نتواند قدرت مناسبی از خود نشان دهد، بالا و پایین کردن شیشه های اتومبیل به سختی امکان پذیر خواهد بود. با توجه به ابعاد نسبتا کم این موتور، گاهی اوقات توان تامین نیروی لازم برای کنترل موقعیت شیشه را نخواهد داشت، از گیربکس و جعبه دنده نیز کمک می گیرند تا مجموعه موتور به کار رفته بر روی این سیستم بتواند نیروی لازم را برای حرکت دادن شیشه تولید نماید. موتورهای شیشه بالابر به صورت بی متالی دارای واحد کنترل شدت جریان هستند.

موتور شیشه بالابر

کلید شیشه بالابر

بخش اصلی سیستم شیشه بالابر خودرو که ما آن را مشاهده می‌کنیم، کلیدها خواهد بود. در واقع این بخش از سیستم از جمله مهمترین موارد محسوب می شود. ممکن است در نگاه اول تصور کنید که نوع ساخت کلیدها بسیار ساده بوده و تمام آنها یک مکانیزم دارند. با این حال مدل های ساده و اتوماتیک که برای ساخت کلید شیشه بالابر خودرو به کار می روند، هر کدام از استانداردهای خاصی پیروی می کنند.

یونیت شیشه بالابر

یکی دیگر از اعضای مهم در مجموعه شیشه بالابر خودرو، یونیت نام دارد. اگر تمام شیشه ها از وضعیت اتوماتیک بهره مند باشند، برای ایجاد حالت اتوماتیک نیاز به یک واحد کنترل الکترونیک خواهند داشت. این واحد قادر است که به صورت مجزا طراحی شده و یا در مجموعه کلید شیشه بالابر قرار گیرد. به عنوان مثال بر روی خودروهای پراید مشاهده می کنید که در زیر کلید شیشه بالابر یک یونیت نصب میشود. این مدل از یونیت توان بالا و پایین کردن شیشه مخصوص به خود را خواهد داشت. در عین حال گاهی اوقات یونیت ها به صورت استاندارد و با کیفیت بالا این امکان را به راننده می دهند که دسترسی به شیشه های مختلف درون اتومبیل داشته باشد.

قیمت شیشه بالابر خودرو

برندهای مختلف برای تولید شیشه بالابر خودرو فعالیت خود را انجام می دهند. به عنوان مثال برند جک موتورز، سایپا و لیفان امروزه در زمینه تولید این تجهیزات توانسته‌ اند از مدل‌ های مختلفی رونمایی کنند. چنانچه قصد خرید شیشه بالابر خودرو را دارید، سعی کنید از فروشگاه های مجاز خرید کرده و نیاز خود را برطرف نمایید. قیمت این محصولات نیز با توجه به مکانیزم به کار رفته در تولید و کیفیت ساخت آن ها متفاوت است.

ارسال دیدگاه