انواع لولا کدامند؟ معرفی مشخصات و کاربردهای هر یک

انواع لولا کدامند؟ معرفی مشخصات و کاربردهای هر یک

مقدمه: به هنگام نصب لوازم مختلف مانند کابینت و درب های منازل و همچنین سایر تجهیزات منزل، استفاده از یراق آلات مناسب امری ضروری محسوب می شود. یکی از مهمترین بخش ها در دکوراسیون و کابینت سازی لولا خواهد بود. به لحاظ ساختاری لولا به مانند زانو و مفاصل عمل کرده و موجب اتصال در به بدنه می شود. بر اساس کاربرد می‌ توان این قطعه را به انواع مختلف تقسیم نمود.

انواع لولا کدامند؟ معرفی مشخصات و کاربردهای هر یک

با توجه به مکان و وسیله مورد استفاده، باید گزینه مناسب را جهت نصب انتخاب کرد. علاوه بر اینکه بایدگزینه انتخاب شده کاربرد مناسب در مکان مورد نظر را داشته باشد، برای نصب آن باید در شرایط مختلفی مانند وزن درب، نوع درب و طرح سازه را مد نظر قرار داد. علاوه بر این شرایط که در انتخاب لوله می توانند تاثیر گذار باشند، می توان به طول، ضخامت و عرض نیز اشاره کرد. دقت داشته باشید که انتخاب گزینه متناسب با مکان نصب، می تواند کیفیت کار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

لولا چیست؟

همانگونه که می دانید درب های مختلف جهت باز و بسته شدن نیاز به وسیله جهت اتصال به بدنه خواهند داشت. این قطعه که لولا نامگذاری می ‌شود به عنوان یک وصل به خوبی موجب باز و بسته شدن درب ها خواهد شد. لولا به عنوان یک قطعه محسوب می ‌شود که ما به صورت مکرر و همه روزه به شکل مستقیم از آن استفاده می ‌کنیم.

در صنایع مانند کابینت سازی و کمد سازی و همچنین ساخت درب های ساختمان و اتاق، استفاده از لولا امری ضروری محسوب می شود. به همین علت امروزه این قطعه در انواع مختلف و بسته به نیاز کاربران تولید می شود.

با توجه به مکانی که قصد استفاده از آن را دارید، باید با سنجیدن شرایط مکان، گزینه متناسب و کاربردی را انتخاب کنید. امروزه این قطعه با استانداردهای مختلف و با کیفیت های گوناگون طراحی و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

انواع لولا

همانگونه که بیان شد برای شرایط مختلف و تجهیزات گوناگون شکل های مختلفی از این قطعه ساخته می شود. برای درب ساختمان استفاده از گزینه ای با طول عمر بالا و همچنین کیفیت مناسب می‌ تواند بازدهی بهتری داشته باشد. چنانچه از گزینه بی کیفیت برای درب ساختمان استفاده شود می تواند به مرور زمان درب را دچار فرسودگی کرده و با ساییده شدن عملکرد مناسبی از خود بروز ندهد.

به لحاظ عملکرد و کاربرد می توان این قطعه را به دو دسته کلی تقسیم نمود. با توجه به شرایط مختلف را می توان آن را در شکل های زیر مورد استفاده قرار داد.

لولا درب ساختمان: که خود در انواع مختلفی مانند درب قابلمه ای و پاشنه ای و همچنین درب تخت وجود دارد.

لولای درب کمد و کابینت: این نوع گزینه خود دارای طراحی های مختلفی مانند لب‌ به ‌لب، متری، آرام بند، دو طرفه، گازور شیشه و فانتزی خواهد بود.

در وهله اول شما باید با بررسی شرایط خود، اقدام به خرید گزینه متناسب با نیاز نمایید. برای خرید نکات مختلفی مانند ضخامت، عرض، طول، وزن و طرح درب را به خوبی بررسی کنید.

لولا درب ساختمان

هنگامی که قصد خرید این قطعه برای درب ساختمان را دارید، باید به خوبی تناسب جنس درب، و گزینه انتخابی را مدنظر قرار داد. با توجه به حجم و وزن زیاد درب ساختمان ها، باید گزینه با کیفیت را جهت نصب انتخاب نمایید. دقت داشته باشید چنانچه از جنس نامرغوب و بی کیفیت استفاده کنید، به مرور زمان دچار ساییدگی شده و موجب کاهش طول عمر قطعه می شود.

لولا قابلمه ای

در درب های دو راه، برای نصب، باید گزینه مناسب را انتخاب کنید. طراحی لولا به گونه ای است که در ساخت آن ها با ایجاد اندک خمیدگی، موجب می شوند که ورود نور و گرد و غبار به مکانی که در آن قرار دارید به پایین ترین حد خود برسد.

blank

نوع پاشنه

این گزینه نسبت به سایر گزینه ها با تفاوت های بسیار چشمگیری مواجه است. نوع نصب گزینه به گونه ‌ای است که با قرار گرفتن در پایین یا بالای درب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه پس از نصب نمی توان آن ها را مشاهده نمود به آن ها لولای مخفی نیز گفته می شود.

لولا ساده

صنایعی که با چوب سروکار دارند و در مبلمان سازی بیشتر از این گزینه استفاده می کنند. فرم طراحی و تولید این نوع به شکلی است که با دو برگ و یک پین ساخت می شود. قرار گرفتن سوراخ هایی بر روی برگ ها این امکان را می دهد که پین نصب شده به خوبی درون برگ قرار گیرد. این نوع لولا خود در شکل های مختلفی مانند جدا نشدنی، دکمه دار، پین دار و جدا شدنی در بازار ارائه می شود.

لولا متری

برخی از درب ها نیاز به استفاده از این نوع گزینه خواهند داشت. هر اندازه که شما نیاز داشته باشید، می توانید با استفاده از اره کمان بریده و در وسایل مورد نظر نصب کنید.

لولا گازور شیشه

برخلاف تمام گزینه‌ هایی که برای شما بیان کردیم، نصب نوع گازور شیشه به گونه ای است که با استفاده از یک چسب به راحتی می توان از آن بهره برد. با توجه به این که بر روی شیشه، جهت نصب این مدل نیاز به سوراخ نداریم، می توان زیبایی ظاهر و مکان مورد استفاده را حفظ نمود. این گزینه در دو مدل ساده و آرام بند در اختیار شما قرار می گیرد.

مدل لب به لب

بسته به نیاز خود می توانید این نوع را در شکل های مختلف و متنوع در اختیار داشته باشید. در مشاغلی که نیاز به ظریف کاری وجود دارد، استفاده از این مدل می‌ تواند کاربردی باشد. علاوه بر این در نجاری نیز به شکل گسترده از این مدل استفاده می شود.

سایر مدل ها

علاوه بر مدل هایی که برای شما بیان کردیم امروزه این یراق در زمینه های مختلفی مانند فانتزی یا تزیینی،  بادبزنی، استوانه ای و تخت نیز در اختیار شما قرار می گیرند.

blank

برخی از این گزینه ها با داشتن ظاهری زیبا و خاص، می ‌توانند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این نوع تزیینی و فانتزی با ظاهری بسیار زیبا در اختیار شما قرار داده می شود.

جمع بندی

یکی از یراق آلات کاربردی در وسایل مختلف لولا خواهد بود. با توجه به اهمیت این بخش در وسایلی مانند کابینت، کمد و همچنین درب ساختمان، استفاده از گزینه با کیفیت امری ضروری محسوب می شود. چنانچه قصد استفاده از این یراق آلات را دارید سعی کنید، متناسب با شرایط مختلف گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه