آشنایی با انواع سیم مفتول و نکات مهم برای خرید آن

آشنایی با انواع سیم مفتول و نکات مهم برای خرید آن

سیم مفتول از جمله مهمترین و پرکاربردترین انواع محصولات مفتولی گالوانیزه شناخته می شود. همانگونه که می دانید امروزه می توانید انواع مفتول های گالوانیزه را در رنگ و سایزهای مختلف خریداری کنید. علاوه بر این با توجه به نیاز مصرف کننده ها، تولید کننده تلاش کرده است با بهره گیری از خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت، روی به تولید این محصول بیاورد. در عین حال باید بدانید که با هدف بالا بردن کیفیت محصولات فولادی و گالوانیزه از فرآیند نورد گرم در ساخت این محصولات استفاده می کنند. در حال حاضر برای کاربردها و موارد مختلفی مانند تولید سیم خاردار، توری مرغی، توری های حصاری و همچنین انواع توری گابیون میتوان از سیم مفتول استفاده کرد. با توجه به اینکه با استانداردهای مختلفی انواع مفتول روانه بازار می‌ شوند، لازم است که برای رفع نیازهای خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سیم مفتول

سیم مفتول چیست؟

همانگونه که بیان کردیم سیم مفتول را می توان از جمله مهمترین محصولات مفتولی نامید. این فرآورده را با نام های سیم خشک و سیم نصب ثابت نیز می‌شناسند. سیم مفتول از محصولاتی به شمار می‌ رود که از جنس مس به عنوان یک فلز هادی برای ساخت آن استفاده می کنند. از لحاظ خواص مکانیکی و فیزیکی باید دانست که این محصول بسیار نرم و منعطف بوده و در عین حال با مقاومت بسیار بالایی که دارد، می تواند یک انتخاب کاربردی در صنعت باشد.

علاوه بر این امروزه از استیل نیز برای تولید سیم مفتول استفاده می کنند. با توجه به انعطاف بالای استیل و عدم خاصیت آهنربایی می توان در پروژه های مختلف به واسطه اینکه ماهیت شیمیایی خود را از دست نخواهد داد، روی به استفاده از آن آورد. در عین حال باید بدانید که مفتول استیل خواص فیزیکی و مکانیکی خود را ممکن است از دست بدهد.

انواع سیم مفتول کدامند؟

اگر بخواهیم انواع سیم مفتول را از نظر متریال به کار رفته در تولید معرفی کنیم، می‌توانیم به سراغ محصولات استیل و آلومینیومی برویم. با توجه به نیاز خود لازم است که در خرید این محصول دقت کافی به خرج دهید. سیم هایی که با هادی آلومینیومی تولید می شوند در سیم کشی داخلی تابلوها می توانند انتخابی کاربردی باشند. امروزه در توزیع کننده های برق از این مدل سیم بهره می گیرند. علاوه بر این در صنایع مختلف مانند امور فنی، نجاری و همچنین صنایع دستی می توان از کاربردهای سیم با هادی آلومینیومی استفاده نمود.

کاربرد مفتول در برق کشی

در این بین به لحاظ ویژگی هایی که دارند انواع سیم مفتول را می توان در چندین دسته قرار داد.

مفتول فابریک و غیر فابریک

سیم مفتول فابریک و غیر فابریک را می توان از جمله پرکاربردترین گزینه هایی نامید که امروزه در بازار عرضه می شوند. مدل فابریک با نازک کردن میلگرد ۶.۵ تولید شده و در طرف مقابل نوع غیر فابریک را با استفاده از تسمه های فلزی تولید می کنند.

مفتول گالوانیزه سرد و گرم

دسته دیگر سیم هایی که به بازار عرضه می شوند در مدل گالوانیزه سرد و گرم می توانند مورد استفاده قرار گیرند. برای ساخت مفتول گالوانیزه سرد ابتدا تحت جریان الکتریکی مفتول سیاه را اکسید زدایی و تمیزکاری خواهند کرد. سپس با استفاده از لایه گالوانیزه سرد، فرآیند الکترولیز لایه ای را بر روی آن قرار می‌ دهند. شرایطی که موجب می شود محصول به دست آمده منعطف بوده و مقاومت در برابر رطوبت و زنگ زدگی و همچنین خوردگی ایجاد شود. در طرف مقابل مفتول گالوانیزه گرم نیز به عنوان یکی از محصولات موجود در بازار می تواند در شرایط مختلف به کار گرفته شود. از جمله ویژگی‌ های محصول گالوانیزه گرم می توان به استفاده در هر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی اشاره نمود. علاوه بر این مفتول گالوانیزه گرم مقاومت بسیار بالایی در برابر ساییدگی، رطوبت و خوردگی داشته و قیمت مناسبی نیز دارد. به راحتی می توان از سیم مفتول گالوانیزه گرم استفاده نمود و به واسطه سطح صاف و صیقلی برای شرایط مختلف، انتخابی کاربردی خواهد بود.

نکات مهم برای خرید سیم مفتولی

چنانچه قصد خرید سیم مفتول را دارید باید با توجه به نیاز خود و با بررسی نحوه تولید محصول، انتخابی درست داشته باشید.

یکی از مهمترین موارد، بررسی نوع ساخت محصول است. با توجه به اینکه امروزه از استانداردهای مختلفی برای تولید سیم مفتول استفاده می کنند، سعی کنید بسته به کاربرد آن انتخاب خود را انجام دهید. به عنوان مثال انواع مفتول نازک و مفتول با ضخامت زیاد می‌توانند انتخابی کاربردی باشند. چنانچه به به دنبال خرید آرماتور یا مفتول هستید لازم است که روش تولید آن را نیز در نظر بگیرید. انواع مفتول های گالوانیزه سرد و گرم و مفتول فابریک و غیر فابریک هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. در طرف دیگر مفتول سفید و سیاه نیز برای کاربردهای مختلف به بازار عرضه می شوند. اگر به دنبال خرید مفتول آرماتوری هستید باید به سراغ مفتول سیاه بروید. در عین حال متریال به کار رفته برای تولید مفتول نیز می تواند در انتخاب شما موثر باشد.

اگر دنبال انتخاب مفتول برای ساخت تجهیزات آشپزخانه و صنایع غذایی هستید باید سراغ مفتول استیل بروید.

متداول ترین مفتول ها در بازار

بسته به نیاز خود باید در خرید سیم مفتول انتخابی کاربردی داشته باشید. در عین حال اگر به دنبال پرفروش ترین سیم مفتول موجود در بازار هستید باید بدانید که مفتول های فابریک و غیر فابریک گزینه هایی هستند که در این دسته قرار می گیرند. علاوه بر این مفتول های گالوانیزه گرم و سرد را نیز می‌توان از جمله مقاوم ترین انواع مفتول موجود در بازار نامید.

کاربرد مفتول سیاه

مقاومت بسیار بالای سیم مفتول سیاه موجب شده است که امروزه در شرایط مختلف، روی به استفاده از آن آورده شود. به عنوان مثال در حوزه حفاظت از اماکن می توان این محصول را یک گزینه کاربردی نامید. علاوه بر این مفتول سیاه با توان و مقاومت بالایی که دارد، می تواند تمام اجسام با وزن بالا را بدون آسیب دیدگی و مشکل تحمل نماید. این محصول مقاومت بالایی در برابر خوردگی نیز خواهد داشت.

کاربرد مفتول سیاه

قیمت سیم مفتول

فاکتورهای مختلفی می توانند در اعلام قیمت سیم مفتول تأثیرگذار باشند. با توجه به اینکه مواد اولیه این فرآورده، مواد پلیمری هستند، در قیمت گذاری محصول تاثیر فراوان خواهند گذاشت. علاوه بر این با بررسی هزینه های تولید و همچنین کیفیت ساخت، می توان قیمت مفتول را اعلام کرد.

ارسال دیدگاه