سیم گالوانیزه چیست و روش تولید آن چگونه است؟

blank

مقدمه: یکی از کاربردی ترین فراورده های فولاد و فلز سیم گالوانیزه است. نوع طراحی و تولید سیم مفتول گالوانیزه به گونه ای است که در صنایع مختلف می توان از آن استفاده نمود. سیم مفتول گالوانیزه در دو نوع سرد و گرم تولید شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

سیم گالوانیزه چیست و روش تولید آن چگونه است؟ 

یکی از پرکاربردترین محصولات مفتولی سیم گالوانیزه یا مفتول گالوانیزه نام دارد. با توجه به اینکه از سیم گالوانیزه در تولید محصولات مختلف استفاده می شود به عنوان یکی از پر تقاضاترین محصولات مفتولی محسوب می شود. کاربردهای فراوانی در زندگی ما از مفتول گالوانیزه می ‌شود. از این سیم در تولید محصولاتی مانند سیم خاردار، توری پرسی، توری حصاری و گابیون استفاده می شود. علاوه بر این بسیاری در صنایع و مشاغل مانند گل فروشی ها، کشاورزی در گلخانه، عمران و برای ساخت قفس حیوانات از سیم مفتول گالوانیزه استفاده می شود.

سیم گالوانیزه چیست و روش تولید آن چگونه است؟

روش تولید مفتول گالوانیزه به گونه ای است که به شکل سرد و گرم تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. دقت داشته باشید که شیوه تولید گالوانیزه سرد و گرم با هم دارای تفاوت های است. ما در این مطلب برای شما با معرفی کامل سیم گالوانیزه و فرایند تولید آن، اطلاعات جامعی به شما ارائه می دهیم.

سیم گالوانیزه یا مفتول گالوانیزه چيست؟

برای معرفی مفتول گالوانیزه می توانیم بیان کنیم که یک نوع سیم مفتولی که به مفتول سفید نیز معروف است. این محصول طی فرایند گالوانیزه شدن تولید و در اختیار کاربران قرار می گیرد. با توجه به کاربردی بودن این محصول برای تولید آن شرایط به دقت بررسی می شود. با گالوانیزه شدن مفتول سیاه و همچنین طی کردن روندی که در آن مفتول در برابر زنگ زدگی و اکسید شدن مقاوم می شود، به خوبی می توان از سیم مفتول گالوانیزه در تمام شرایط آب و هوایی استفاده کرد.

این فرآورده فولادی که بر روی آن سطحی از فلز کشیده می شود به خوبی در برابر رطوبت مقاوم بوده و با استحکام بالایی که دارد در شرایط مختلف و برای صنایع گوناگون بهترین عملکرد را خواهد داشت. با وجود تمام استحکام و مقاومتی که سیم گالوانیزه دارد، بهره‌ مندی از عنصر کربن در مفتول گالوانیزه این شرایط را به وجود می ‌آورد که محصول به وجود آمده نرم و سخت شود. هر اندازه که کربن مورد استفاده در آن بیشتر شود سیم مفتول گالوانیزه تولید شده دارای سختی بیشتر خواهد بود. در طرف مقابل جهت به دست آوردن محصولی نرم تر، کربن کمتری در تولید آن استفاده می شود.

کاربرد سیم گالوانیزه چگونه است؟

سیم گالوانیزه با بهره‌ مندی از سطحی صیقلی، براق و صاف و با استفاده از متریال مناسب در ساخت آن طول عمر بسیار بالایی خواهد داشت. شرایط این محصول به گونه ای است که جهت نصب در شرایط مختلف به راحتی می توان از آن استفاده نمود. علاوه بر این تغییر سیم گالوانیزه و نگهداری از آن نیز به سهولت در اختیار کاربران قرار می ‌گیرد. با توجه به شرایط تولید سیم مفتول گالوانیزه و کیفیت آن، از قیمت بسیار مقرون به صرفه برخوردار خواهد بود.

انواع سیم مفتول گالوانیزه

همانگونه که بیان کردیم سیم گالوانیزه در دو بخش مفتول گالوانیزه سرد و مفتول گالوانیزه گرم تولید می ‌شود. ما در اینجا برای شما نحوه ساخت هر کدام را شرح می دهیم.

نحوه ساخت مفتول گالوانیزه سرد

فرآیند تولید سیم گالوانیزه سرد به‌گونه ‌ای است که با برق الکترولیز سیستم را آبکاری کرده و فلز روی بر سطح سیم می نشیند. این شرایط موجب می شود که ضخامت روی به پایین ترین حد رسیده و مقاومت مناسبی در برابر رطوبت نداشته باشد.

سیم گالوانیزه چیست و روش تولید آن چگونه است؟

در ساخت مفتول گالوانیزه سرد پس از فرآیند تمیزکاری محصول، سیم ها را اکسید زدایی کرده و با اعمال جریان الکتریکی لایه، بر روی آن با فرایند الکترو لیزر قرار می گیرد. طی کردن این روند موجب می شود که علاوه بر کم بودن مقاومت در برابر رطوبت، این نوع مفتول گالوانیزه دارای مقاومت کمی در برابر شکستگی باشد.

در تولید مفتول گالوانیزه به این روش معمولاً به دو شکل شاخه و کلاف و با قطر 0.5 تا 6 میلیمتر در اختیار کاربران قرار می ‌گیرد. خواص مکانیکی و شیمیایی مفتول گالوانیزه سرد به عنوان تابعی از میلگرد تولید می شود. استفاده از مفتول سیاه در تولید مفتول گالوانیزه موجب می شود که یک محصول نرم و با درصد ازدیاد تولید فراوان به دست آید.

نحوه ساخت مفتول گالوانیزه گرم

سیم گالوانیزه گرم را که مفتول سفید نیز می ‌نامند، نوعی از محصول گالوانیزه محسوب می شود که با استفاده از روش گالوانیزاسیون داغ به بهترین نحو حرارت داده می شود علاوه بر این با این روش روکش دهی مناسبی بر روی مفتول گالوانیزه گرم اعمال می شود.

سیم گالوانیزه گرم مفتول سیاه آنیل شده یا حرارت داده شده ‌ای محسوب می‌ شود که در اثر فرآیند حرارت،  کربن موجود در آن به حداقل میزان خواهد رسید. شرایطی که موجب می شود محصول به دست آمده نفوذ پذیرتر و نرم تر شود. در ادامه و جهت روکش دهی این نوع محصول آن را در وان مذاب روی غوطه ور کرده و به صورت کاملا زیبا و عمیق محصول نهایی به دست خواهد آمد.

از ویژگی های منحصر به فرد سیم گالوانیزه گرم می ‌توان به بهره مندی از سطح یک دست و صاف اشاره کرد. علاوه بر این نرم بودن این مفتول از ویژگی ‌های خاص آن به شمار می ‌رود.

کیفیت محصول تولید شده به گونه ای است که به راحتی با پیچیده شدن و خم شدن می ‌تواند در انواع محصولات و صنایع مانند تولید توری مرغی، سیم خاردار، توری حصاری و گابیون مورد استفاده قرار گیرد.

خصوصیات و مزایای مفتول گالوانیزه گرم

کیفیت بالای سیم گالوانیزه گرم به گونه ای است که می توان در شرایط آب و هوایی مختلف و تمام مناطق جغرافیایی از آن استفاده نمود. مقاومت بسیار بالای سیم مفتول گالوانیزه گرم در برابر اکسید شدن، رطوبت و نم از ویژگی های این سیم مفتول محسوب می شود. علاوه بر این مقاومت بسیار بالایی در برابر پیچیده شدن و ساییدگی در گالوانیزه گرم وجود دارد. این گزینه به راحتی در دسترس افراد قرار دارد و با قیمتی مقرون به صرفه طول عمر بسیار بالایی در شرایط سخت خواهد داشت.

سیم گالوانیزه چیست و روش تولید آن چگونه است؟

جمع بندی

امروزه سیم مفتول گالوانیزه ایرانی و چینی در بازار ارائه می ‌شود. مفتول ایرانی با استحکام و دوام بیشتر در برابر شرایط مختلف مانند اکسیده شدن می‌ تواند کیفیت بالاتری برای شما داشته باشد. در طرف مقابل نوع چینی با نرمی مفتول و ضخامت مناسب تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. چنانچه قصد خرید سیم گالوانیزه را دارید ما در این مجموعه به شما انواع مفتول گالوانیزه گرم و سرد را در بالاترین کیفیت ارائه می دهیم.

ارسال دیدگاه