انواع دوخت و کاربردهای نخ دوک چیست؟

انواع دوخت و کاربردهای نخ دوک چیست؟

نخ یکی از اجزای کاربردی در خیاطی شناخته می‌شود. استفاده از نخ‌های با کیفیت باعث افزایش دوام و بهتر شدن دوخت اجناس شده و این نوع نخ‌ها امروزه بیشتر مورد انتخاب صاحبان کارگاه ها در عرصه تولید پوشاک قرار گرفته است. برای با کیفیت تر شدن پوشاک از دوخت سردوز استفاده می‌کنند که این دستگاه با استفاده از نخ دوک باعث مرتب شدن و عدم باز شدن درز لباس‌ها می‌شود. این محصول بیشتر به نخ دوخت و سردوز نیز معروف است.

انواع دوخت و کاربردهای نخ دوک چیست؟

تعریف نخ و ویژگی‌های مرتبط با آن

نخ رشته‌های نازک و باریکی است که با کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از آن‌ها الیاف به وجود می‌آید. امروزه از نخ در صنایع نساجی برای کاربردهای متعدد و زیادی استفاده می‌شود. از آن بیشتر برای متصل کردن دو تیکه پارچه جهت دوخت پوشاک به کار می‌گیرند. همچنین نخ جزء اصلی‌ترین اجزای تولید پوشاک محسوب می‌شود. نخ در صنعت خیاطی، ریسندگی و بافندگی کاربردهای مختلفی دارد و انتخاب آن از نظر جنس و رنگ به هزینه‌ای که مشتری برای خرید این محصول می‌کند؛ مرتبط است.

انواع نخ و کاربردهای آن

امروزه با توجه به الیاف متفاوتی که پارچه‌ها دارند؛ نوع و جنس نخ برای این پارچه‌ها فرق می‌کند. برای صرفه جویی بهتر در هزینه‌های خود می‌توانید نخ دوک را خریداری کرده و بیشتر از آن برای دوخت پوشاک استفاده نمایید. در تمام عرصه‌های خیاطی و صنعت تولید پوشاک از نخ استفاده می‌شود. در دنیای امروز با هدف بهره وری کیفیت بهتر محصولات از نخ‌های دوک برای دوخت و سر دوزی لباس‌ها استفاده می‌کنند.

کاربرد نخ‌هایی با الیاف طبیعی چیست؟

این نوع نخ‌ کیفیت بسیار مطلوب و بالایی داشته و بیشتر از الیاف طبیعی تهیه می‌شود این نوع نخ از الیاف طبیعی ساخته شده و هیچگونه مواد مصنوعی در آن به کار نرفته است. الیاف طبیعی شامل سه نوع الیاف گیاهی، الیاف معدنی و الیاف حیوانی  می‌شود. از جمله الیاف‌های طبیعی که از طریق مواد موجود در اطراف به دست می‌آید می‌توان به بامبو، ابریشم، پنبه، پشم، کنف و ویکسوز اشاره کرد.

 نخ‌ها با الیاف مصنوعی چه ساختاری دارند؟

نخ دوک با الیاف مصنوعی معمولا از مواد بازیافتی تشکیل می‌شود و آنچنان از کیفیت بالایی برخوردار نیست. معمولا این نخ‌ها به دو نوع الیاف مصنوعی بازیافت شده و الیاف مصنوعی سنتیتک تقسیم می‌شوند. از جمله این نخ‌ها با الیاف مصنوعی می‌توان به اکرویلیک، استارت، پلی استر، پلی پروپلین، نایلون و ویکسوز اشاره کرد.

انواع دوخت و کاربردهای نخ دوک چیست؟

چه پارچه‌ای برای نخ دوک و سردوز کردن آن مناسب‌تر است؟

نخ معمولا نازک است و کار با آن نیازبه دقت بیشتری دارد. اگر هنگام دوخت مشکلی برای چرخ خیاطی شما پیش بیاید موجب پاره شدن نخ و هدر رفتن هزینه‌های شما می‌شود. نخ در برابر فشار به پارچه تحمل کمی داشته و سریع دچار پارگی و از هم تنیدگی خواهد شد، اگر قصد خرید نخ دوک را دارید محصولی را انتخاب کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

کدام نخ دوک موجود در بازار کیفیت بهتری دارد؟

معمولا نخ‌ها به منظور کار در بافندگی و ریسندگی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بهترین مورد آن امروزه از نظر استقبال افراد ماهر در این زمینه نخ پلی استر است. این نخ استحکام و ضخامت مناسبی داشته و جهت دوخت پارچه در چرخ خیاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر این خصوصیات نخ پلی استر دارای پرز کمتری بوده و دوام بالایی در برابر پاره شدن دارد. اگر قصد استفاده از نخی بادوام در دوخت سردوز را دارید؛ بهتر است که از نخ ترویرا استفاده کنید. این نوع نخ دارای رنگ مات بوده و استحکام بسیار پایینی دارد. پس بهتر است که در هنگام دوخت با ظرافت  با آن کار کنید.

نخ دوک سردوز چه ویژگی‌هایی دارد؟

نخ سردوز یکی از پرفروش ترین و پرمصرف ترین نخ‌ها در خیاطی است. این نوع نخ با توجه به نیاز افراد معمولا در اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد. جنس آن بسیار با کیفیت و از مقاومت بالایی در برابر کشیده شدن یا پارگی برخوردار است. معمولاً جنس نخ سردوز از پلی استر بوده که برای تمام پارچه‌ها از آن می‌توانید استفاده کنید. نخ سردوز گزینه مناسبی برای چرخ‌های صنعتی محسوب شده، با توجه به حجم کم این نخ و تنوع بالای رنگ در آن، علاوه بر استفاده در چرخ‌های صنعتی در مصارف خانگی و آموزشی نیز می‌توانید از این نوع نخ‌ها استفاده کنید.

انواع دوخت و کاربردهای نخ دوک چیست؟

چه عواملی بر قیمت نخ سردوز موثر است؟

اگر قصد خرید نخ سردوز را دارید باید با دقت کیفیت آن را بررسی کنید. به هر میزانی که یک محصول قیمت بالایی داشته باشد قطعا کیفیت آن نیز بهتر است. این مورد شامل نخ‌های دوک سردوز هم می‌شود. اگر نخ سردوزی با قیمت پایین خریداری کنید ممکن است در حین کار شاهد پاره شدن پارچه یا آسیب به چرخ خیاطی خود باشید. از جمله موارد مهم دیگری که باید به آن توجه کنید؛ رنگ و میزان شفافیت نخ است. به هر میزان آن شفاف‌تر باشد جلوه و زیبایی بیشتری به پارچه می‌بخشد.

برای کمتر شدن هزینه‌ها و افزایش کار از چه مدل نخی استفاده کنیم؟

نخ دوک باعث کاهش هزینه‌های شما و افزایش سریع‌تر روند کار در کارگاه خیاطی شده است. دوک نسبت به قرقره حجم بیشتری از نخ را به خود اختصاص داده و بنابراین باعث کاهش زمان در روند انجام کار می‌شود. نخ دوک بیشتر برای مصارف صنعتی مورداستفاده بوده و کمتر به صورت خانگی کاربرد دارد. نخ‌های دوک موجود در بازار از کیفیت بهتری برخوردارند و باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما می‌شوند.

ارسال دیدگاه