بررسی کیفیت طناب پلاستیکی و کاربردهای آن

بررسی کیفیت طناب پلاستیکی و کاربردهای آن

طناب پلاستیکی که با نام طناب نایلونی نیز شناخته می شود با توجه به استحکام ایده آل و قیمت مناسبی که دارد مورد توجه خریداران همواره قرار دارد. این نوع طناب که با استفاده از الیاف مصنوعی به نام های پلی پروپیلن و پلی اتیلن ساخته می شود از درجه بندی مختلفی برخوردار است. طناب پلاستیکی با کیفیت بسیار عالی و مواد اولیه درجه یک با استفاده از متریال خریداری شده از پتروشیمی، تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. در طرف مقابل از بازیافت پلاستیک و نایلون موادی به دست می آید که جهت تولید طناب پلاستیکی درجه دو از آن ها استفاده می شود.

بررسی کیفیت طناب پلاستیکی و کاربردهای آن

مراحل ساخت این نوع طناب به گونه ای است که پس از تهیه مواد اولیه درجه یک یا درجه ۲ آن را به کارخانه برده و توسط دستگاه اکسترودر به رشته ‌هایی تبدیل می‌ شوند. الیاف تهیه شده با قرار گرفتن در دستگاه تناوب و تنظیم شدن دستگاه تبدیل به محصول نهایی در سایزهای گوناگون تولید می شوند.

انواع طناب کدامند؟

طناب ها معمولاً در دسته بندی مختلف با توجه به ساز و کار تولید قرار می‌ گیرند. در حالت کلی طناب ها را می توان در دسته بندی طبیعی، مصنوعی و پیچ خورده قرار داد. نوع طبیعی این محصول که با محیط زیست سازگاری مناسبی دارد در ساخت آن ها از مواد شیمیایی به کار برده نخواهد شد. چنانچه نگران اثرگذاری طناب خریداری شده بر محیط زیست هستید می توانید از این مدل طناب استفاده نمایید. طناب های طبیعی ساخته شده از پنبه به عنوان الیاف طبیعی در دسترس شما قرار دارد.

دسته دیگری از  طناب ها که طناب های مصنوعی و پلاستیکی محسوب می شوند از موادی مانند پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون ساخته می ‌شود. البته ممکن است که در ساخت این نوع طناب از مواد دیگری نیز استفاده شود. دلیل محبوبیت این نوع طناب نسبت به طناب های طبیعی به مقاومت و دوام بسیار زیاد آن ها برمی ‌گردد. معمولاً طول عمر این طناب بسیار بیشتر از طناب های طبیعی بوده و در مواجهه با شرایط مختلف مانند آب نیز کمتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارند.

مدل پیچ خورده که در اسکله یا برای بکسل کردن معمولاً از آن ها استفاده می شود دارای قیمت مناسب بوده و برای کار در شرایط مختلف نیز می تواند گزینه ای مناسب باشد.

نحوه ساخت طناب پلاستیکی

طناب پلاستیکی را گاهی اوقات و با روش تابیده تولید می کنند که به آن طناب  نایلونی گفته می ‌شود. این نوع طناب با توجه به قیمت بسیار مناسبی که دارند دارای محبوبیت خاصی بین کاربران هستند. در ساخت طناب پلاستیکی استفاده از الیاف مصنوعی به عنوان مهم ترین مواد اولیه در دو شکل جهت تولید در دسترس قرار دارد. مواد اولیه درجه یک که از پتروشیمی تهیه شده و طناب های تولید شده با استفاده از آن ها کیفیت بسیار بالایی دارند و مواد درجه ۲ که حاصل بازیافت پلاستیک و نایلون است.

طناب های پلاستیکی معمولاً در ضخامت های ۲ میلیمتر 32 میلیمتر در دسترس قرار دارند. علاوه بر این و طناب در متراژهای ۱۰۰ الی ۵۰۰ متر تولید و به بازار عرضه می شوند.

blank

ویژگی های طناب پلاستیکی

همانگونه که بیان کردیم بسته به متریال و مواد اولیه به کار رفته در تولید این نوع طناب ویژگی ها و مزایای گسترده‌ ای برای کاربران خواهد داشت. از جمله ویژگی ‌های این نوع طناب می‌ توان به مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و آب اشاره کرد. با توجه به اینکه طناب پلاستیکی در مواجهه با آب جمع نشده و کیفیت خود را حفظ می کند گزینه ای ایده آل جهت کار در این شرایط است. برخی دیگر از ویژگی های طناب پلاستیکی عبارتند از:

  • دارای قیمت مناسب در مقایسه با سایر طناب ها
  • بهره مندی از مقاومت بسیار بالا در مواجهه با مواد شیمیایی
  • دوام و مقاومت ایده آل هنگام سایش
  • استفاده از رنگ های مختلف در تولید این نوع طناب جهت کار در شرایط گوناگون
  • قدرت بالا و شکل پذیری مناسب

کاربردهای طناب پلاستیکی

با توجه به مقاومت بسیار بالایی که طناب های پلاستیکی در برابر سایش دارند استفاده از آن ها در موارد گوناگون می تواند گزینه ای ایده آل باشد. این نوع طناب به خوبی در آب شناور شده و در مواجهه با آب مقاومت ایده آلی از خود نشان می دهد.

ویژگی ها و مزایای گسترده که این طناب دارد موجب شده که برای مصارف صنعتی و خانگی از گزینه ‌های ایده‌آل باشد. برخی از کاربردهای این طناب عبارتند از:

  • گزینه ایده آل جهت استفاده در حمل و نقل دریایی
  • استفاده در کارهای روزمره تجاری و خانگی
  • مناسب برای انجام فعالیت های دریایی و ماهیگیری
  • گزینه مناسب جهت انجام انواع ورزش های آبی و فعالیت های مرتبط با آن
  • مناسب جهت نصب بنرهای تبلیغاتی
  • استفاده در مشاغلی مانند باغبانی، کشاورزی و انجام اموراتی مانند کار با تجهیزات الکتریکی
  • گزینه ای مناسب جهت راه اندازی کیوسک و سایبان

راه های تشخیص طناب پلاستیکی با کیفیت

همانگونه که عنوان شد این نوع طناب در درجه بندی مختلف طراحی و تولید می شود. جهت تشخیص طناب پلاستیکی با کیفیت از سایر طناب ها می توانید راهکارهایی را جهت بررسی کیفیت مد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که مهمترین بخش جهت تشخیص طناب پلاستیکی باکیفیت، بررسی جنس پلیمر پایه آن خواهد بود. برای تشخیص کیفیت این نوع طناب می توانید موارد زیر را بررسی نمایید.

blank

  • بررسی شفافیت طناب تولید شده
  • بررسی انعطاف پذیری طناب
  • بررسی خاصیت کشسانی طناب
  • نرمی طناب
  • بررسی چگالی طناب تولید شده(چگالی پایین)

دقت داشته باشید با توجه به این که این نوع طناب نسبت به نوع طبیعی استفاده بیشتری دارد هنگام خرید آن گزینه های  بیان شده را بررسی کنید.

خرید طناب پلاستیکی

بررسی ویژگی های انواع طناب ها نشان می دهد که پر کاربرد ترین گزینه ها نزد کاربران طناب پلاستیکی خواهد بود. چنانچه قصد خرید این نوع طناب را دارید با بررسی کیفیت آن و مواد به کار رفته در ساخت طناب اقدام به خرید نمایید.

ارسال دیدگاه