بالابر برقی چیست و در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه داشت؟

بالابر برقی چیست و در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه داشت؟

افراد در گذشته هزینه و انرژی بسیاری را صرف حمل و جا به جایی بار می‌کردند. همچنین در فرآیند حمل و نقل، امکان آسیب دیدن بار یا حمل کننده آن بوده‌ که ضرر‌های مالی و جانی زیادی را به همراه داشته است. اما امروزه به سبب وجود ابزار‌آلاتی همچون بالابر‌ها، انجام این کار برای انسان ساده‌تر و سریع‌تر شده ‌است و انرژی کمتری می‌طلبد.

بالابر‌ها در انواع گوناگونی وجود دارند که هر‌کدام به نسبت محیطی که استفاده می‌شوند و میزان باری که حمل می‌کنند کاربرد خاص خودشان را دارند. اما پر‌کاربرد‌ترین نوع بالابر، بالابر برقی است که در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بالابر برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

این وسیله همانند سایر بالابر‌ها به حمل بار به صورت عمودی و افقی کمک می‌کند. همچنین انواعی از آن وجود دارند که سبب جا به جایی فرد در جهت عمودی می‌شوند.

در این نوع بالابر انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و حمل بار به وسیله نیروی برق اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که این ابزار نیازی به صرف انرژی انسانی ندارد و کار‌فرما تنها با فشردن کلید‌های موجود در صفحه‌کلید دستگاه می‌تواند قدرت، سرعت و جهت حمل بار را تعیین کند. این صفحه کلید در بالابر‌های دو‌کاره شامل کلید‌های بالا، پایین و ایست است و در بالابر‌های چهار‌کاره شامل بالا، پایین، چپ و راست می‌شود.

بالابر برقی در صورتی که دارای ریل‌های متحرک برقی یا دستی باشد می‌تواند بار را تا مسافت طولانی جا به جا کند. همچنین با داشتن ریل‌های متحرک، می‌تواند در انجام جا به جایی‌های مکرر، بهتر عمل کند.

انواع بالابر برقی و کاربرد آن

بالابر‌هایی که به وسیله نیروی الکتریکی اشیا یا افراد را حمل می‌کنند؛ دارای تنوع بسیاری در کاربرد و کارکرد هستند که در ادامه به اختصار به بررسی چند نوع از آن خواهیم پرداخت.

بالابر ساختمانی برقی

از این نوع بالابر در ساخت و ساز منازل و ساختمان‌ها استفاده می‌شود که به وسیله آن ابزار و مصالح ساختمانی را جا به جا می‌کنند. قدرت حمل بار این نوع از بالابرها از 300 کیلوگرم تا 3 تن متغیر است. به این نوع بالابر برقی، بالابر مصالح یا بالابر کارگاهی نیز گفته می‌شود. این بالابر تنها به صورت عمودی حرکت می‌کند و حامل مصالح در جهت بالا و پایین است.

بالابر برقی چیست و در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه داشت؟

بالابر بیمار برقی

بالابر بیمار که به آن لیفت بیمار نیز می‌گویند؛ وسیله‌ای الکتریکی است که به سقف متصل می‌شود و در حمل بیماران بیهوش یا معلول که حرکت برای آن ها سخت است؛ به پرستاران کمک می‌کند. در استفاده از این وسیله نیازی به کمک افراد دیگر نیست و زحمت زیادی برای پرسنل ندارد. وجود بازو‌هایی قدرتمند در این بالابر حمل بیماران با وزن سنگین را نیز برای آن امکان‌پذیر کرده و از هرگونه آسیبی که در هنگام جا به جایی ممکن است به بیمار وارد شود؛ جلوگیری می‌کند.

بالابر برقی چیست و در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه داشت؟

بالابر برقی مقاوم در برابر رطوبت

از آنجایی که برخی صنایع با رطوبت مواجه هستند؛ این نوع بالابر برقی انتخاب مناسبی برای آن‌ها خواهد بود. بالابر‌هایی که در برابر رطوبت مقاوم هستند؛ در صنایع دریایی و کشتی سازی، جهت جا به جایی و بالا کشیدن لنگر یا کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بالابر برقی چیست و در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه داشت؟

بالابر برقی در معادن

در معادن که سرعت بالای کار بسیار حائز اهمیت است؛ این نوع بالابر به کمک کارگران معدن می‌شتابد و بازدهی معدن را افزایش می‌دهد. همچنین باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل مواد می‌شود.

استفاده از بالابر برقی چه مزایایی دارد؟

  • حمل اشیاء و افراد در آن به صورت خودکار بوده و نیازی به حمل توسط دست نیست.
  • سرعت و سهولت جا به جایی را افزایش می‌دهد.
  • از آسیب‌های وارده توسط جا به جایی به واسطه نیروی انسانی، جلوگیری می‌کند.
  • هزینه استفاده از بالابر برقی در مقایسه با عملکرد آن کاملا به‌صرفه است و باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود.
  • آلودگی زیست محیطی ندارد.
  • مصرف برق آن کم است و حتی درصورت قطع جریان برق، به کار خود ادامه خواهد‌ داد.

نکات مهم هنگام خرید بالابر برقی

پیش از خرید بالابر به شاخصه‌های گوناگونی مانند قدرت حمل بار، توان کشش، میزان تحمل وزن، متراژ کابل برق و موارد دیگر، توجه می‌شود. اما مهم‌ترین نکته در انتخاب و خرید بالابر، توجه به قدرت و سرعت آن است. در صورتی که سرعت آن بیش از حد باشد؛ موجب آسیب دیدن سیم بکسل دستگاه می‌شود. بهتر است سرعت و قدرت دستگاه، متناسب با کاربرد آن انتخاب شود.

در دستگاه‌های دو قلابه امکان تنظیم قدرت و سرعت دستگاه مطابق با کاربرد آن وجود دارد که در صورت استفاده از تک‌ قلاب، ظرفیت بار نصف شده و سرعت تا 2 برابر افزایش می‌یابد و در صورت استفاده از دو ‌قلاب، ظرفیت بار افزایش یافته و سرعت کاهش می‌یابد. همچنین مکان استفاده از بالابر نیز بسیار مهم است. برای مثال از بالابر برقی نباید در مکان‌هایی که گاز آتش‌زا وجود دارد استفاده شود. البته باید توجه داشت که اگرچه هزینه استفاده از این ابزار کم و به صرفه است اما امنیت آن قابل اتکا نیست.

خرید بالابر برقی با کیفیت

کاربرد گسترده بالابر در صنایع مختلف، سبب شده است تا تقاضا زیادی میان افراد داشته باشد. کسب اطلاعات ضروری در مورد دستگاه، یکی از اقدامات ضروری برای خرید بالابر برقی است. پس از کسب اطلاعات مورد نیاز با مراجعه به مراکز معتبر نسبت به خرید اقدام کنید. علاوه بر تحقیقات فردی، می‌توانید با متخصصان و فروشندگان با تجربه در این زمینه، مشورت کنید.

ارسال دیدگاه