با انواع مختلف نوار چسب کریستالی آشنا شوید

با انواع مختلف نوار چسب کریستالی آشنا شوید

چسب کریستالی یکی از ابزارآلات کاربردی است که امروزه در امور مختلفی از آن استفاده می‌شود. از چسب کریستالی برای اتصال اشیا به یکدیگر، بسته بندی محصولات و تعمیرات جزئی استفاده می‌کنند. این نوار چسب انواع مختلفی داشته که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. برای انتخاب بهترین چسب کریستالی با توجه به نیاز خود ابتدا باید با انواع مختلف آن آشنا شوید.

با انواع مختلف نوار چسب کریستالی آشنا شوید

نوار چسب کریستالی چیست؟

نوار چسب کریستالی، ترکیبی از یک ماده و یک لایه چسب است و به جای استفاده از بست، پیچ یا جوش برای چسباندن یا اتصال اشیاء به یکدیگر استفاده می‌شود. استفاده از نوارچسب‌های کریستالی به جای اتصال دهنده‌های مکانیکی شما را قادر می‌سازد که فرآیندهای تولید را ساده‌تر انجام دهید.

علاوه بر این، نوارهای چسب این قابلیت را دارند تا از سطوح وسایل شما محافظت کنند. نوارهای چسب کریستالی راه حلی عالی برای ترمیم محصولات محسوب می‌شوند. در حالی که چسب‌های مایع کثیف و وقت گیر هستند زیرا باید قبل از اتصال روی سطح اسپری و غلتانده شوند.

تاریخچه مختصری از نوار چسب

تاریخچه چسب به زنبورها بر می‌گردد. برای توضیح این موضوع بهتر است با کارگران مصری شروع کنیم. کارگران در مصر باستان از چسب ساخته شده از مواد طبیعی و چسبناک مانند موم زنبور عسل و رزین برای نگه داشتن مواد در کنار هم استفاده می‌کردند. در دوران مدرن قبل از نوار چسب کریستالی، چسب‌ها و اپوکسی‌ها بیشتر کار چسبندگی را انجام می‌دادند. اما آن‌ها معایب جدی به ویژه در استفاده خانگی داشتند. به هم ریختگی، ماندگاری کم و فرآیند خشک شدن آن‌ها طولانی بود و همه این موارد از معایب چسب‌های سنتی بودند. تا اینکه در سال 1925 نوار چسب کریستالی‌ای که امروزه می‌شناسیم، اختراع شد.

نوار چسب ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

نوارهای چسب کریستالی از ماده‌ای به نام پشتیبان یا حامل (کاغذ، فیلم پلاستیکی، پارچه، فوم، فویل و غیره) تشکیل شده است که در صورت نیاز با چسب و پوشش آزاد کننده پوشانده می‌شود. لایه پشتی چسب که با چسب پوشانده شده است رول می‌شود تا یک عدد جامبو بلند از قسمت نوار برای چسب بوجود آید. سپس رول جامبو به نوارهای باریک بریده می‌شود تا چندین رول نوار تولید شود. هر رول و ترکیب آن منحصر به فرد است و می‌تواند برای کاربردهای خاص برای طیف گسترده ای از محلول‌های چسباننده تنظیم شود.

با انواع مختلف نوار چسب کریستالی آشنا شوید

محبوب ترین انواع نوارهای چسب

چسب ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای شرایط خاص و متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • چسب‌های حساس به فشار (PSA) در دمای اتاق به شکل خشک و چسبناک هستند. آن‌ها محکم به سطوح مختلف می‌چسبند و فقط به استفاده از انگشت یا دست نیاز دارند. PSA ها برای اتصال به موادی مانند کاغذ، پلاستیک، شیشه، چوب، سیمان و فلز به آب، حلال یا گرما نیازی ندارند. فشار پیوند توصیه شده 14.5-29 psi = ^ 10-20 N / cm²  است. دما در طول استفاده باید متوسط ​​باشد، جایی بین 59 درجه فارنهایت و 95 درجه فارنهایت. دماهای پایین تر ممکن است منجر به ایجاد رطوبت یا پوشش ناکافی چسب روی بستر شود.  دماهای بسیار بالا ممکن است باعث کشیده شدن نوار در هنگام استفاده شود که می‌تواند فشار بیشتری را در کاربرد نهایی ایجاد کند.
  • نوار فعال حرارتی معمولا بدون چسبندگی هستند تا زمانی که توسط یک منبع گرما فعال شود. نوار فعال شده با گرما در دماهای بالا در 180 درجه فارنهایت یا بالاتر برای رسیدن به یک پیوند به زمان نیاز دارد. چسب فعال شده با حرارت امکان اتصال محکم به سطوح دشوار مانند لاستیک، EPDM، PU و مواد پلاستیکی مبتنی بر PVC را فراهم می‌کند. چسب‌ها را می توان با مواد گوناگونی تشکیل داد که با توجه به کاربردهای متنوعی که دارند، مناسب شرایط مختلف هستند.
  • نوارهای غیر چسبنده، فیلم‌ها یا لمینت‌ها چسبی ندارند زیرا خود چسبنده هستند. نوار آب بندی رزوه ای PTFE نوعی نوار غیر چسبنده است.

چه نوع چسب هایی برای نوار ها استفاده می‌شود؟

انتخاب چسب کریستالی مناسب برای پروژه شما نیاز به درک خوبی از کاربرد و پشتیبان یا حامل مورد استفاده دارد. چسب‌های اکریلیک مقاومت محیطی بسیار خوبی را ایجاد می‌کنند و زمان گیرش سریع تری را نسبت به چسب‌های دیگر ارائه می‌دهند. رزین‌های اپوکسی استحکام بالا و انقباض کم را در طول پخت نشان می‌دهند و به دلیل مقاومت در برابر آسیب‌های شیمیایی و محیطی شناخته شده‌اند. چسب‌های مبتنی بر لاستیک پیوندهای بسیار انعطاف پذیری ایجاد می‌کنند و معمولاً بر پایه بوتادین استایرن، بوتیل، پلی ایزوبوتیلن یا ترکیبات نیتریل هستند. چسب‌ها و درزگیرهای سیلیکونی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و در برابر دماهای بسیار بالا مقاوم هستند. چسب‌های پلی اورتان و ایزوسیانات انعطاف پذیری، ضربه، مقاومت و دوام بیشتری را فراهم می‌کنند.

با انواع مختلف نوار چسب کریستالی آشنا شوید

چسب های کریستالی انواع مختلفی دارند

چسب‌های نواری انواع گوناگونی دارند که هر کدام برای شرایط و وسایل خاصی، مناسب هستند. هر نوار از نوع چسب‌هایی تشکیل شده‌ است که بهترین واکنش را در محیطی که برای آن تعبیه شده‌اند، از خود نشان می‌دهند. نوار چسب‌ها ممکن است نسبت به فشار یا حرارت عکس العمل ویژه‌ای داشته باشند. نوارهای کریستالی از ساده‌ترین امور مانند فعالیت‌های عملی دانش‌آموزان تا امور مکانیکی کاربرد دارند و از سطوح مختلف محافظت می‌کنند.

برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های این نوع چسب باید با توجه به اطلاعات کسب کرده به فروشگاه‌های معتبر فروش ابزار در سطح اینترنت یا به صورت حضوری مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه