بررسی انواع چسب آکواریوم و کاربرد آن ها

بررسی انواع چسب آکواریوم و کاربرد آن ها

چسب آکواریوم، پلیمری از سیلیکون و اکسیژن است که به عنوان چسب درزگیر شناخته می‌شود. این چسب دربرابر نفوذ آب عایق است و فشار را تحمل می‌کند. از این چسب می‌توان در عایق کاری، تعمیر خانه، ساخت انواع ماکت، چسباندن سطوح شیشه‌ای و… استفاده کرد. برای خرید بهترین چسب آکواریوم ابتدا باید با کاربرد و انواع آن آشنا شوید.

چسب آکواریوم چیست؟

چسب آکواریوم از زیرشاخه‌های چسب سیلیکونی است و موارد مصرف متعددی دارد. این چسب عایق رطوبت است و علاوه بر آن به طور کلی در برابر شرایط مختلف محیطی مقاومت می‌کند. این چسب حالت ژل مانندی دارد و به صورت قوطی‌ استوانه‌ای و یا تیوب پلاستیکی به فروش می‌رسد. دقت کنید که برای استفاده از چسب قوطی، از تفنگ مخصوص آن استفاده می‌کنند.

بررسی انواع چسب آکواریوم و کاربرد آن ها

بررسی کاربرد های چسب آکواریوم

یکی از پرکاربردترین انواع چسب در تعمیرات خانه، چسب آکواریوم است. به عنوان مثال از آن برای درزگیری سینک ظرفشویی، شیشه و پنجره، درز کاشی‌های حمام و یا دستشویی، چسباندن آینه و… استفاده می‌شود. این چسب در صنایع نیز کاربردهای متنوعی دارد. معمولا از آن برای درزگیری و هوابندی در صنعت و ساختمان، صنایع کاشی کاری، انواع مختلف آب‌ بندی، تعمیرات و دکوراسیون داخلی و همچنین ساخت استخر و جکوزی‌ استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده از این چسب در صنعت ماشین‌سازی برای چسباندن شیشه ماشین و در صنایع الکترونیکی برای عایق کاری قطعات و مدارهایی که نباید با هوا در تماس باشند، استفاده می‌کنند.

بررسی انواع چسب آکواریوم و کاربرد آن ها

انواع مختلف چسب های آکواریوم بر اساس رنگ بندی

معمولا این چسب‌ها را در بسته‌بندی‌ با رنگ‌های مختلف تولید می‌کنند. بدین ترتیب موارد کاربرد و مصرف این چسب‌ها مشخص می‌شود. به عنوان مثال رنگ سفید برای درزگیری روشویی، سرویس‌های بهداشتی، کاشی‌ها و به‌طور کلی نواحی‌ای که در تماس مداوم با آب هستند، استفاده می‌شوند. از رنگ مشکی چسب آکواریوم، برای درزگیری شیشه‌ها و سایر درزگیری‌های ماشین استفاده می‌کنند.

چسب‌هایی با رنگ قرمز نسوز هستند و از آن‌ها در شرایط نیاز داشتن به عایق حرارتی، استفاده می‌شود. در آخر چسب شفاف که از بقیه پرکاربردتر است؛ برای درزگیری روشویی یا چسباندن شیشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل استفاده از چسب آکواریومی

برای اینکه چسب به خوبی سطح مورد نظر را کاور کند و یک عایق بندی مناسب به ما بدهد، باید مراحل زیر را به خوبی دنبال کنیم.

  1. در مرحله اول باید سطوح مورد نظر را به خوبی تمیز کنید. هیچ جای کار نباید به چربی، گرد و غبار و یا آثار قدیمی چسب آلوده باشد. برای این کار می‌توان از الکل و یا شوینده‌های مختلف استفاده کرد.
  2. برای اینکه ناحیه کار ما تمیز باشد، خارج از بخش مورد نظر را با چسب نواری بپوشانید. بدین ترتیب بخش‌های اضافی چسب را پس از اتمام کار، تمیز می‌کنیم.‌
  3. سر پلاستیکی چسب آکواریوم را با زاویه 45 درجه ببرید. برای اینکه کار به صورت تمیز انجام بشود، سر چسب را به کار بچسبانید. به آرامی و با فشار یکنواخت خروج چسب را کنترل کنید. برای کنترل بهتر میزان خروج چسب می‌توانید پیش از شروع کار، مقداری چسب را بر روی کاغذ بریزید.
  4. چسب را به صورت یک لایه متوسط بر روی کار بریزید و سپس توسط یک کاردک یا انگشت آن را یکدست کنید.
  5. در این مرحله چسب نواری‌ را می‌توانید جدا کنید.
  6. مدت زمان خشک شدن چسب، باتوجه به مقداری که از آن استفاده کردید بین 8 تا 24 ساعت طول می‌کشد. توجه داشته باشید که در این مدت نباید هیچ گونه رطوبت، حرارت و یا فشاری بر کار وارد شود.

بررسی انواع چسب آکواریوم و کاربرد آن ها

چگونگی تمیز کردن چسب آکواریوم

برای جدا کردن این چسب پس از خشک شدن، معمولا از کاردک و چاقو استفاده می‌کنند. برای پاک کردن چسبی که به تازگی بر روی لباس ریخته باشد از آب و صابون استفاده کنید. اگر چسب آکواریوم بر روی لباس شما خشک شده باشد؛ می‌توانید از استون و سرکه کمک بگیرید.

خرید چسب آکواریوم از فروشگاه های معتبر اینترنتی

چسب آکواریوم به صورت معمول برای درزگیری و عایق بندی استفاده می‌شود. همان‌طور که از اسم آن مشخص است از این وسیله در ساخت آکواریوم‌ها نیز استفاده می‌کنند. با این همه استفاده آن فقط به شیشه محدود نمی‌شود. برای تهیه این محصول می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر اینترنتی مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه