کاربرد درپوش لوله بخاری و نصب آن

کاربرد درپوش لوله بخاری و نصب آن

هوای سرد و سرما، در بیشتر نقاط کره زمین اجتناب ناپذیر است و سالانه، باعث آسیب‌ها، بیماری‌ها و مرگ‌ بسیاری از موجودات می‌شود. برای مقابله با این مشکلات، بشر وسیله‌ای به نام بخاری را خلق کرد.بخاری انواع مختلفی دارد که یکی از معروف‌ترین آنها، بخاری گازی است. بخاری گازی وسیله ای گرمایشی است که عملکرد آن را به طور ساده می‌توان اینگونه تعریف کرد: وسیله‌ای که با استفاده از گاز طیبعی یا مایع، شعله آتش را به وجود می آورد و بوسیله لوله، دود را از آن خارج می‌کند. برای اعمال این وظایف، بخاری گازی از بخش‌های مخالف مانند لوله گاز، ترموکوبل، لوله بخاری و درپوش لوله بخاری تشکیل می‌شود.

کاربرد درپوش لوله بخاری و نصب آن

اجزای تشکیل دهنده بخاری گازی

بخاری گازی از یک بدنه، لوله دودکش، درپوش لوله بخاری، جرقه زن، ترموکوبل، مشعل گاز، لوله متصل شده برای انتقال گاز و شیشه متصل به بدنه برای محافظت از شعله و دسترسی آن به اطراف، خصوصا کودکان، تشکیل شده است. بیرونی‌ترین بخش، بدنه، لوله دوکش، لوله انتقال گاز و درپوش است و بقیه اجزا بر روی بخاری سوار می‌شوند. هر کدام وظایف خاصی دارند ولی ما اینجا در مورد درپوش لوله بخاری صحبت می‌کنیم.

درپوش لوله بخاری چیست؟

در بهار و تابستان، وقتی از بخاری استفاده نمی‌شود، آن را جمع کرده و در انبار یا محلی دیگر قرار می‌دهند. لوله دوکش دود را به وسیله سوراخی که در دیوار برای آن به وجود آمده، خارج می‌کند و طبیعتا وقتی لوله دودکش را برداریم، آن سوراخ در دیوار همچنان باقی می‌ماند. برای بستن این سوراخ و جلوگیری از نفوذ حشرات از طریق آن، از وسیله‌ای به نام درپوش لوله بخاری استفاده می‌شود. این وسیله معمولا از جنس استیل است و به شکل دایره وجود دارد. معمولا در کنار آن، قسمتی دیگر نیز استفاده می‌کنند که به شکل دایره و مربع است، دور سوراخ و درپوش قرار می‌گیرد و به نصب بهتر درپوش کمک می‌کند.‌ درپوش را دقیقا به اندازه سوراخ در تهیه می‌شود تا کامل بسته و جایی برای ورود هوا، گرد و خاک، حشرات و حتی پرندگان وجود نداشته باشد.

کاربرد درپوش لوله بخاری و نصب آن

چگونه درپوش لوله بخاری را نصب کنیم؟

نصب آن بسیار ساده است. اول باید ببینید که قطر لوله دودکش یا سوراخ که باید هم اندازه باشد، چقدر است. سپس بر اساس آن، درپوش مناسب را انتخاب کنید. اگر قسمت بیرونی درپوش را نیز تهیه کرد، اول آن را بر روی سوراخ لوله دوکش نصب کنید و مطمئن باشید که محکم وصل شده باشد. سپس درپوش را مستقیم روی سوراخ بگذارید و سپس فشار دهید. چند ضربه محکم به آن بزنید تا مطمئن شوید درست و سفت در جای خود قرار گرفته است.

اگر درپوش محکم در جای خود قرار نگیرد، احتمال دارد درپوش بیفتد و یا درز پیدا کند که موجب ورود هوا و گرد و غبار و حشرات موذی می‌شود. حتی پیش آمده که در جای سوراخ دودکش، پرندگانی مانند کبوتر، لانه درست کنند. اگر درپوش به درستی نصب شده باشد، مشکلی برای پرنده و داخل خانه پیش نمی‌آید و اگر درست نصب نشده باشد، ممکن است کثیفی‌های لانه به داخل خانه نفوذ کند و حتی خود پرنده و یا جوجه وارد خانه شود و موجب دردسر شود. پس حتما درپوش را محکم نصب کنید تا از این حوادث جلوگیری شود. در فصل سرما و موقع نصب بخاری نیز لانه پرنده را تمیز کنید تا داخل لوله دوکش نرود.

از کجا درپوش لوله بخاری را تهیه کنم؟ قیمت آن چقدر است؟

معمولا هنگامی که بخاری را تهیه می‌کنید، فرشنده به شما درپوش هم می‌دهد اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید دوباره آن را تهیه کنید، از مغازه‌هایی که وسایل اتصالات و گازی می‌فروشند، می‌توانید تهیه کنید. همچنین به صورت آنلاین هم در سایت‌های زیادی موجود است و قیمت چندانی ندارد و محدوده آن بسته به اندازه، حدود 50 تومان است.

آیا برای هر بخاری درپوش لازم است؟

جواب این سوال منفی است. همانطور که در بالا اشاره شد، درپوش برای بستن جای سوراخ لوله دوکش استفاده می‌شود و همه بخاری‌ها لوله دودکش ندارند. بخاری گازی به لوله دودکش نیاز دارد و در نتیجه نیازمند درپوش نیز هست. اما بخاری برقی سیستم عملکردی متفاوتی دارد و دود تولید نمی‌کند، در نتیجه نیازی به لوله دودکش و قاعدتا درپوش ندارد. هنگام خرید درپوش دقت کنید که مدل بخاری یا سیستم گرمایشی شما چیست تا خرید اشتباه انجام ندهید.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    هدی یونسی :
    1 سال پیش

    درپوش لوله بخاری گازی خیلی مهم هست و باید زمانیکه لوله بخاری را از دریچه جدا کرد، سریعاً این درپوش را گذاشت تا جلوگیری بشه از ورود گرد و غبار و حشرات موذی.
    سپاس از شما

  2. 1 سال پیش

    تشکر بابت راهنمایی مفیدتون