رانندگی ایمن با مثلث خطر شبرنگ خودرو

رانندگی ایمن با مثلث خطر شبرنگ خودرو

اگر در شب رانندگی می‌کنید، باید بدانید که تمام وسایل نقلیه، هنگام حرکت شبانه در جاده، بایستی سه چراغ یا سه مشعل الکتریکی با نور قرمز به علاوه دو عدد مثلث خطر شبرنگ ایمنی خودرو به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند. این مثلث‌ها باید در ابعادی باشند که از فاصله ۱۵۰ متر قابل رویت هستند. مثلث خطر شبرنگ خودرو از الزامات خودرو شما به شمار می‌آید. جای چندانی اشغال نمی کند و خیال شما برای مواقع اضطراری آسوده است.

مثلث خطر شبرنگ خودرو کی استفاده می‌شود

این نوع تجهیزات ترافیکی، در هنگام توقف اضطراری خودرو شما برای اخطار به وسایل نقلیه دیگر ضروری است.

در هنگام نقص فنی خودرو در بزرگراه و آزاد‌راه، تابلو مثلث احتیاط را در فاصله ۱۵۰ متری خودرو خود قرار دهید. اما اگر در راه یا جاده دچار سانحه یا نقص فنی شدید، برای هشدار و احتیاط وسایل نقلیه دیگر، تابلو مثلث خطر شبرنگ خودرو را در فاصله ۷۰ متری خودرو بگذارید. در مواقع تاریکی علاوه‌بر این مثلث خطر می‌توان از چراغ خطر هم استفاده کرد.

رانندگی ایمن با مثلث خطر شبرنگ خودرو

کاربرد مثلث خطر شبرنگ خودرو

وقتی که در راه‌ها و جاده اتومبیل شما دچار نقص فنی می‌شود، از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که سایر رانندگان جاده را از توقف خود مطلع سازید. این کار هم برای ایمنی شما و هم سایرین الزامی به نظر می‌رسد. این کار را با استفاده از مثلث خطر شبرنگ خودرو که به نام تابلو احتیاط نیز شناخته می‌شود، انجام می‌دهیم.

احتیاط، هم وظیفه است هم شرط عقل

حتما برای شما هم پیش آمده است که گاهی در جاده مخصوصا آزادراه در حال رانندگی با سرعت مطمئنه هستید. ناگاه با خودرویی مواجه می‌شوید که به دلیل سانحه یا نقص فنی، توقف بی‌جا کرده و شما با فاصله کمی که با خودرو دارید، امکان کنترل و تغییر جهت را ندارید. در این مواقع امنیت شما و همین‌طور وسیله نقلیه متوقف شده در جاده، به خطر می‌افتد‌. در واقع راننده خودرویی که به هر دلیل در جاده متوقف شده است وظیفه دارد با نصب مثلث خطر شبرنگ خودرو خود در فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری عقب اتومبیل خود آگاهی و هشدار بدهد. بدین منظور که رانندگان سایر خودروها با رویت تابلو احتیاط جهت تغییر جهت یا کاهش سرعت خود، زمان کافی داشته باشند. در راه عادی این فاصله ۴۵ یا ۷۰ متر است. این اقدامات امنیت برای افراد و وسایل نقلیه را تامین می‌کنند.

رانندگی ایمن با مثلث خطر شبرنگ خودرو

نحوه درست استفاده از تابلو احتیاط یا مثلث خطر

این تابلو جزو لوازم همراه خودرو است و در بیشتر خودرو‌ها، در صندوق عقب ماشین جاسازی شده است. لازم است در صورت نبودن این مثلث خطر شبرنگ خودرو، آن را تهیه نمایید. استفاده و کاربرد مثلث خطر به سه طریق زیر است:

  1. در صورتی که اتومبیل شما در تپه‌ها یا پیچ‌ها دوار حادثه شد، تابلو مثلث خطر را به گونه‌ای قرار دهید که سایر خودرو‌ها از فاصله ۲۰۰ متری متوجه خطر بشوند.
  2. اگر خودرو شما در بزرگراه و آزادراه دچار نقص فنی شده است، تابلو مثلث احتیاط را در فاصله ۱۵۰ متری خودرو خود قرار دهید تا رانندگانی که با سرعت بالا در بزرگراه در حال حرکت هستند زمان کافی برای عکس‌العمل مناسب و پیشگیری خطر را داشته باشند.
  3. برای راه‌ها و جاده‌های برون شهری که معمولا سرعت خودرو‌ها کمتر از بزرگراه‌ها می‌باشد، تابلو مثلث خطر شبرنگ خودرو را می‌توانید در فاصله نزدیک‌تری قرار دهید. این فاصله برای این راه‌ها در ۷۰ متری محل خطر مناسب است.

رانندگی ایمن با مثلث خطر شبرنگ خودرو

داشتن تابلو احتیاط یک سرمایه‌ گذاری است

گاهی در نقطه کور جاده یا موقعیتی پر خطر، در تاریکی شب، مجبور به توقف اضطراری می‌شوید. در این مواقع فاصله تابلو مثلث خطر شبرنگ خودرو تا اتومبیل ۴۵ متر باید باشد.

اقدامات احتیاط را رعایت کنید:

  • هدایت اتومبیل به منتهی‌الیه راست جاده و یا ممانی که احتمال وقوع حادثه کمتر است.
  • روشن کردن فلاشر در صورتی که سیستم برق خودرو سالم باشد.
  • پیاده کردن سرنشینان وسیله نقلیه و هدایت ان‌ها به مکانی مطمئن

خرید تجهیزات ایمنی مانند مثلث خطر شبرنگ خودرو هزینه محسوب نمی‌شود. بلکه یک نوع سرمایه‌گذاری مطمئن است.

یادتان باشد احتیاط کنید

هنگامی که وسیله نقلیه شما در جاده دچار نقص فنی شد؛ اول خودرو را به کناره راه هدایت بفرمایید و سپس به سراغ تابلو مثلث خطر شبرنگ خودرو خود بروید. اصولا توقف خودرو در کناره راه و جاده‌ها بسیار خطرناک است. اما وقتی ناچار به توقف هستیم، داشتن یک مثلث خطر شبرنگ خودرو احتیاط تا حدود زیادی از حادثه و خطر، جلوگیری می‌کند. از این تابلو احتیاط تا زمان رفع شرایط اضطراری و بازگشت به شرایط عادی بایستی استفاده کرد.

ارسال دیدگاه