چرا از دستکش بنایی استفاده می کنیم؟

چرا از دستکش بنایی استفاده می کنیم؟

کار با مصالح بنایی، آجر‌کاری، سیمان‌کاری، حمل وسایل کار سنگین در امور ساختمان­سازی و بنایی به دست‌های شما آسیب می‌رساند. مثلا آجر می‌تواند موجب ساییده شدن و پاره شدن دست‌ها شود یا نقاشی ساختمان باعث ایجاد حساسیت و رنگ گرفتن می‌شود. به‌خصوص در شرایط سخت‌تر مثل سرمای زمستان یا روز‌های گرم تابستان، این مشکلات شکل شدید‌تری به خود می‌گیرند. استفاده از دستکش بنایی قبل از شروع کار، ایمنی و سلامت کار شما را بالا می‌برد. آجرهای سخت و درشت می‌توانند با سرعت یک جفت دستکش ضعیف را پاره کنند. انتخاب نوع دستکش بنایی خوب، خیالتان را بابت کار ایمن و سالم خواهد کرد.

چرا از دستکش بنایی استفاده می کنیم؟

دستکش بنایی دستکش ایمنی شما

دستکش‌های کاری یا ایمنی به‌عنوان نوعی از تجهیزات ایمنی فردی هستند که از دست شما در مقابل خطرات فیزیکی مختلف محافظت می‌کنند. دستکش کاری به انواع مختلف در بازار موجود است. افراد مطابق نیاز خود با توجه به فضای کاری، آن‌ها را خریداری می‌کنند. جنس، ایمنی و ضخامت دستکش بنایی از مواردی هستند که در هنگام خرید دستکش بنایی بایستی مورد توجه قرار گیرند.

خصوصیات یک دستکش کاری

برای اینکه بتوانید اهمیت یک دستکش کاری را بهتر درک کنید و از ویژگی‌های آن آگاه شوید؛ به موارد گفته شده دقت کنید. بسیار مهم است که دستکش بنایی از پس شرایط کاری شما بر‌آید.از ویژگی‌های دستکش‌های کاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کف دستکش باید بافت‌دار باشد تا هنگام جابه­جایی، به‌قدر کافی چسبندگی داشته باشد.
  • پشت و روی دستکش بایستی قابل تنفس باشد و به خنک نگه داشتن دست شما کمک کند.
  • دستکش بنایی باید راحتی را برای کار طولانی مدت ارائه بدهد.
  • برای انجام وظایف دقیق‌تر، انعطاف لازم را داشته باشد.
  • دستکش بنایی بایستی ضد آب باشد. در هوای بارانی و مرطوب قابل استفاده باشد.
  • پوشش نیتریل دستکش، چسبندگی زیادی داشته باشد.
  • مقاومت سایشی عالی برای محافظت از دست‌ها را ارائه دهد.
  • باعث ایجاد حساسیت پوستی نشود.

از همه مهم‌تر این‌که در برابر ضربه، فشار، خار، مواد شیمیایی، جسم تیز و موارد این‌چنینی، مقاوت بالایی داشته باشد. اگر کار بنایی انجام می‌دهید، استفاده از دستکش بنایی دست شما را از آزار ابزار و اجسام محافظت می‌کند.

چرا از دستکش بنایی استفاده می کنیم؟

دستکش بنایی کار شما را آسان می کند

یک دستکش کاری مناسب علاوه بر حفاظت از دست‌ها، در موقعیت‌های خطر‌ساز نباید بر کارایی، سرعت و عملکرد فرد تاثیر بگذارد. هر چقدر استفاده از دستکش بنایی برای شما راحت‌تر باشد، میزان زمان‌های استفاده از آن بالا می‌رود و در نتیجه آسیب به دست‌ها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر قدرت حفاظت و ایمنی دستکش بنایی، میزان ورود هوا به آن موضوع مهمی است. دستکش‌هایی که امکان تبادل هوا ندارند، در طولانی‌مدت فرد را دچار بیماری‌های پوستی می‌کنند.

چه نوع دستکشی مناسب است؟

استفاده از دستکش یکی از باید‌های محیط‌های کاری و خصوصا کار بنایی است. استفاده از دستکش بنایی، احتمال آسیب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. دستکش‌های کاری به دلیل کاربردهای گسترده از مواد گوناگونی تولید می‌شوند. عمده انواع دستکش کاری از پارچه، چرم و لاستیک تهیه شده‌اند. شاید به تعداد مشاغل جهان، دستکش وجود داشته باشد اما در خرید دستکش بایستی نوع کار را مد‌نظر قرار دهید. داشتن قیمت بالا در صورتی‌که این قیمت مربوط به کیفیت بالا‌تر دستکش بنایی باشد و نه زیبایی آن، شما را از خرید منصرف نکند. در ادامه جنس به‌کار‌رفته در دستکش‌های کاری را بررسی می‌کنیم:

استفاده از انواع پارچه در تولید دستکش بنایی

در تولید دستکش، انواع مختلف پارچه مانند پارچه‌های نخی، کتان، پارچه برزنتی و حتی پارچه آلومینیومی استفاده می‌شوند. برخی اوقات به‌خاطر بالا‌تر بردن مقاومت دستکش بنایی در حین کار، از روکش‌هایی از جنس لاتکس یا نیتریل هم استفاده می‌کنند.

استفاده از چرم در تولید دستکش بنایی

چرم دومین ماده استفاده شده در تولید دستکش کاری است. چرم گاو دباغی شده، به‌خاطر مقاومت بالا در برابر اجسام خارجی، در ساخت دست‌پوش ایمنی مناسب است. گاهی هم از چرم بز برای تولید انواع خاصی از دستکش استفاده می‌کنند.

استفاده از لاستیک در تهیه دستکش بنایی

لاستیک سومین ماده پر‌کاربرد در تولید دستکش کاری است‌. لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی که به نیتریل شهرت دارد، مواد اولیه مناسبی برای ساخت دستکش ایمنی هستند. دستکش‌های پی وی سی در این گروه دستکش‌ها قرار دارند.

انواع دستکش کاری از نظر جنس

هنگامی ‌که دستکش بنایی را انتخاب می‌کنید؛ دقت داشته‌باشید که حتما دست‌پوش اندازه و سایز دست شما باشد. این مسئله در کیفیت کار با دستکش بنایی، بسیار موثر است. چون دستکش بنایی را برای مقابله با سرما یا گرما نمی‌پوشید؛ بلکه در طول روز کار‌های مختلفی را با آن انجام می‌دهید. دستکش‌های مختلف بنا به جنس ماده اولیه‌ای که در آن‌ها به‌کار رفته است، ویژگی‌های خاص و منحصر به‌فردی دارند. انواع دستکش از نظر نوع جنس به شرح زیر هستند:

  • دستکش لاتکس
  • دستکش نیتریل
  • دستکش‌های وینیل
  • دستکش نایلونی

چرا از دستکش بنایی استفاده می کنیم؟

خرید دستکش بنایی

سایز دستکشی که استفاده می‌کنید، باید متناسب ابعاد دست شما باشد. به‌طور کلی دستکش کاری باید طوری انتخاب شود که برای دست‌ها حداکثر ایمنی را به ارمغان بیاورد. برای خرید دستکش بنایی، از میان انواع دستکش کاری یا دستکش ایمنی، محصولی  مناسب فضا و شرایط کار خود انتخاب کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید.

ارسال دیدگاه