هر آنچه باید در مورد زنجیر چرخ بدانید

هر آنچه باید در مورد زنجیر چرخ بدانید

زنجیر چرخ، معرف زنجیری است که به دور تایر خودرو‌ها جهت جلوگیری از لیزخوردن آن‌ها بر روی برف و یخ کشیده‌ می‌شود. از وسایل ضروری است که در زمستان برای لیزنخوردن چرخ‌ها روی برف یا به اصطلاح دیگر بکسوات، مورد استفاده قرار می‌گیرد و روی لاستیک‌های عقب یا جلو سوار‌ می‌شود. گاهی در یخبندان‌ها به دلیل شدت بسیار، این زنجیر به تنهایی تاثیر چندانی ندارد و راننده باید بسیار آهسته و با دقت رانندگی کند تا مشکل و حادثه‌ای ایجاد نشود.

معرفی زنجیر چرخ و ضرورت استفاده از آن

بیشتر اوقات، مشکلات فنی خودرو باعث می‌شود که افراد از مسافرت با خودرو صرف نظر شود. از سمتی مسافرت با سایر وسایل نقلیه پر هزینه است و راحتی که در خودرو خود احساس‌ می‌شود در آن وسایل نقلیه وجود ندارد.

به همین دلیل باید تمام وسایل جانبی برای خودرو فراهم شود تا در صورت بروز مشکل، بتوان آن را حل کرد و سفری ایمن داشت. یکی از این وسایل جانبی، زنجیر چرخ است که هم برای خودروهای ایرانی و هم برای خودروهای خارجی لازم و ضروری است.

البته این وسیله جانبی، مخصوص زمستان‌ها و مکان‌های پر برف و باران است. زیرا در زمستان‌ها اصطکاک بین چرخ و جاده بیشتر شده و لغزش ایجاد می‌شود. در واقع این زنجیر، همان کاری را برای خودرو می‌کند که یخ‌شکن برای افراد پیاده می‌کند.

یعنی اصطکاک را بیشتر کرده و از لیزخوردن خودرو در برف جلوگیری می‌کند. در گذشته از زنجیرچرخ‌های فلزی استفاده می‌کردند. اما به مرور متوجه شدند که این زنجیر‌ها آسیب‌های جدی به تایر وارد می‌کند. به همین دلیل امروزه از زنجیرچرخ‌ پلیمری یا ژله‌ای استفاده می‌شود.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ‌ ها در اشکال و انواع مختلفی وجود دارند. به همین دلیل انتخاب برای شما آسان‌تر خواهد بود. یعنی بر اساس بودجه مورد نظر، ابعاد لاستیک و همچنین نوع محور محرک خودرو خود می‌توانید بهترین آن را انتخاب کنید.

زنجیرچرخ تکی

جنس این زنجیرها، آهنی است. ساختار این زنجیر‌ها بدین صورت است که دو زنجیر به صورت موازی در طول به زنجیر های کوتاه در عرض متصل هستند. زمانی که به چرخ وصل می‌شود؛ زنجیر های کوتاه دور تا دور چرخ را می‌گیرند و انتها و ابتدای زنجیر های موازی به یکدیگر وصل می‌شوند.

هر آنچه باید در مورد زنجیر چرخ بدانید

زنجیرچرخ زوجی

از نظر ساختار کلی، زنجیر‌های زوجی همانند زنجیر‌های تکی هستند. با این تفاوت که سه زنجیر طولی دارد و دو سری رشته‌های عرضی ضربدری (جهت اتصال زنجیرهای طولی) به آن متصل است. این زنجیرها جنس‌های مختلفی مانند فلزی و آهنی دارند.

هر آنچه باید در مورد زنجیر چرخ بدانید

زنجیرچرخ ابریشمی (پارچه‌ای)

این زنجیرها برای مسیرهای کوتاه مناسب‌اند. چرا که جنس محکمی ندارند و اصطکاک را کمی بیشتر می‌کنند. این نوع از زنجیرها قیمت بالایی دارند و کارایی اصلی آن‌ها، جلوگیری از فرو رفتن خودرو در برف عمیق است. با توجه به نام این زنجیرها، متوجه می‌شوید که جنس آن ابریشم خاص است.

هر آنچه باید در مورد زنجیر چرخ بدانید

زنجیرچرخ پلیمری (ژله‌ای)

اگر با پلیمر آشنایی داشته باشید، می‌دانید که ارزش آن برابر با ارزش آهن است. اما نصب این زنجیر چرخ ‌ها نسبت به زنجیرهای آهنی بسیار آسان‌تر است. اصطکاک ایجاد شده توسط این زنجیر‌ها زیاد است و مانع از فرو‌رفتن خودرو در برف عمیق می‌شود.

محبوبیت این نوع در بازار بالا است. اما به دلیل قیمت بالا، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این زنجیرها مناسب چرخ‌هایی هستند که رینگ اسپرت دارند؛ چرا که دارای نصب آسان و ظاهر شیک هستند.

blank

زنجیرچرخ نانو پلیمری

نسل جدید زنجیرچرخ‌های پلیمری، زنجیر چرخ نانو پلیمری هستند. به دلیل کارایی بالا اکثرا در کشورهای سرد دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های آن می‌توان به حفظ آج لاستیک برای مدت طولانی‌تر، جلوگیری از آسیب به جلوبندی و گلگیر خودرو و عدم ایجاد اختلال در سیستم ABS اشاره کرد.

هر آنچه باید در مورد زنجیر چرخ بدانید

زنجیرچرخ تسمه‌ای

این نوع از زنجیرها، به صورت موازی و مانند تسمه دور تا دور چرخ را احاطه می‌کنند. بازدهی این زنجیرچرخ‌ها، کمتر از نوع پلیمری است و نسبت به سایر زنجیر‌ها محبوبیت کمتری دارد.

blank

نکات مهم در خرید زنجیر چرخ

 زنجیر چرخ وسیله ای است که هنگام خرید آن باید دقت کافی به خرج دهید تا بتوانید از آن در زمان های بیشتری استفاده کنید. توصیه می شود از یک فرد خبره در خرید کمک بگیرید.

  • از سالم بودن بست‌ها و اتصالات زنجیر اطمینان حاصل کنید.
  • اگر نوعی از زنجیر را خریداری کردید که آچار مخصوص داشت؛ حتما آچار را هم از فروشنده تحویل بگیرید.
  • در فروشگاه های معتبر، در بروشور های زنجیر، لاستیک های مرتبط با زنجیر چرخ ذکر شده است. شما می توانید متناسب با لاستیک، بهترین زنجیر را انتخاب کنید.
  • سایز لاستیک را نیز مد نظر داشته باشید و زنجیرچرخی هم سایز با لاستیک خریداری کنید.

زنجیر چرخ، همراه شما در مسافرت!

توصیه می‌شود همیشه آمادگی لازم در شروع فصل سرما و یا مسافرت به مناطق سردسیر را داشته باشید. زنجیر چرخ خریداری‌شده را صندوق عقب اتومبیل و یا در بسته‌بندی مخصوص همراه خود داشته باشید و به محض رسیدن به برف، آن را نصب کنید. البته توجه داشته باشید که با نصب کردن این زنجیر به تایر خودرو نمی توانید با هر سرعتی که دوست دارید رانندگی کنید؛ بلکه باید رانندگی آرام و با تمرکزی داشته باشید.

ارسال دیدگاه