بهترین دستگاه تست باطری و دینام خودرو کدام است؟

بهترین دستگاه تست باطری و دینام خودرو کدام است؟

دستگاه تست باطری و دینام خودرو برای بررسی نحوه عملکرد این بخش‌ ها می‌ تواند کاربرد بالایی داشته باشد. با توجه به کارایی فراوان دستگاه تست دینام و باطری می‌ توان بیان کرد که به واسطه قیمت مناسب و ویژگی‌ های خاصی که دارد، از جمله نخستین تجهیزاتی به شمار می رود که یک باتری ساز باید برای راه‌ اندازی تعمیرگاه خود خریداری کند. با توجه به اینکه نگهداری از باتری و دینام خودرو و در حالت کلی سیستم برق‌ رسانی اتومبیل از جمله نکات مهم برای محافظت از ماشین شناخته می‌ شود لذا تعمیرکاران باید با داشتن این دستگاه بتوانند به بررسی بخش‌ های مربوط بپردازند.

دستگاه تست باطری و دینام خودرو

پیشرفت در زمینه تولید تجهیزات مختلف موجب شده‌ است که امروزه دستگاه تست باطری و دینام خودرو را بتوانید در مدل‌ های مختلف خریداری کنید. به‌ عنوان مثال دستگاه تستر دیجیتال به گونه‌ ای طراحی شده که قابلیت‌ های مختلفی مانند سخن‌ گو بودن خواهد داشت. با توجه به این شرایط سعی کنید هنگام خرید این محصول اطلاعات کافی در خصوص دستگاه به دست آورید.

دستگاه تست باطری و دینام خودرو چیست؟

دستگاه تست باطری و دینام خودرو وسیله‌ ای بوده که برای بررسی سلامت باتری ها و هم چنین ارزیابی کیفیت دینام و سیستم برق‌ رسانی خودرو به کار گرفته می شود. با بررسی خصوصیات و ویژگی‌ های این دستگاه متوجه می‌ شویم که با بهره‌ گیری از آن می‌ توان برای شناسایی عیب‌ های سیستم برق‌ رسانی اقدام کرد. در واقع یکی از روش‌ های معمول برای بررسی میزان سلامت باتری و دینام خودرو، استفاده از دستگاه تست به شمار می رود. این دستگاه به‌ گونه‌ ای طراحی‌ شده است که می‌ تواند برای تست باتری اطلاعات کافی در خصوص زمان تخلیه و جریان تخلیه را ارائه دهد. علاوه‌ بر این موارد، با استفاده از این دستگاه می‌ توان تغییرات پارامترهای ولتاژ در حین تست و همچنین آمپر باتری را مشاهده کرد.

از جمله ویژگی‌ های دستگاه‌ تست باطری و دینام می‌ توان به سهولت در استفاده از آن‌ ها اشاره کرد. این دستگاه‌ ها با استانداردهای خاص امروزه در بازار عرضه می‌ شوند.

نحوه عملکرد تستر باطری و دینام خودرو

اساس کار دستگاه تست باطری و دینام خودرو به شکلی است که می‌ تواند تخلیه‌ الکتریکی باتری را با سه‌ برابر ظرفیت اسمی انجام دهد. به‌ طور مثال اگر یک باتری دارای ظرفیت ۷۴ آمپر ساعت باشد در مدت‌ زمان مشخص این دستگاه جریان سه برابری آن در حدود ۲۲۰ آمپر را تخلیه خواهد کرد. چنانچه ولتاژ نهایی تخلیه الکتریکی باتری یا دشارژ باتری در مدت‌ زمانی که در نظر گرفته می‌ شود پایین‌ تر از حد مشخصی نرود، می‌ توان از سلامت باتری اطمینان حاصل نمود. نوع طراحی برخی از دستگاه‌ های تستر به شکلی است که می‌ توانند مقاومت داخلی باتری را نیز اندازه‌ گیری کند. در باتری‌ های خودرو که می‌ توانند اسیدی یا سربی باشند بالا رفتن مقاومت داخلی ممکن است که مشکلاتی برای تولید جریان به وجود بیاورد. در حالت کلی نوع عملکرد دستگاه‌ های تست باطری و دینام با هر مدلی شباهت زیادی به‌ هم دارند. تفاوت این دستگاه‌ ها در نحوه پیاده‌ سازی عملکرد خواهد بود.

نحوه عملکرد تستر باطری و دینام خودرو

انواع تستر باتری از نظر عملکرد

دستگاه تستر باطری و دینام را از نظر عملکرد می‌ توان به ۲ مدل تقسیم نمود. تستر باطری با کشیدن جریان واقعی یکی از دستگاه‌ ها بوده که از این منظر می‌ تواند تقریبا به‌ صورت یکنواخت جریان واقعی را نشان دهد. این نوع تست با توجه به تجهیزات حرفه‌ ای قادر است که جریان واقعی را از باتری خودرو بکشد. طراحی این تستر باتری به‌ گونه‌ ای است که می‌ تواند از باتری خودرو جریان را حتی در حین استارت زدن نیز به‌ خوبی شبیه‌ سازی کند. نوع طراحی و ساخت دستگاه تست باطری و دینام خودرو در این مدل به‌ گونه‌ ای است که در اندازه‌ های خاص و توان جریان کششی متفاوت در اختیار کاربر قرار می گیرد.

با بررسی انواع دستگاه تست باطری و دینام خودرو از نظر عملکرد متوجه می‌ شویم که نمونه دیگری از تجهیزات مورد نظر با کشیدن جریان لحظه‌ ای و پالسی از باتری می‌ توانند مورد استفاده قرار گیرند. این نوع تستر باطری را می‌ توانید به‌ صورت دستی و در اندازه‌ های کوچک خریداری کنید. نحوه عملکرد این تستر باتری به شکلی است که می‌ تواند جریان لحظه‌ ای را در حد صدم ثانیه از باتری بکشد. پس‌ از آن قادر است با بهره‌ گیری از الگوریتم های رسانایی شبیه‌ سازی عملکرد باتری را انجام دهد.

در حقیقت می‌ توان بیان کرد که این دستگاه با استفاده از الگوریتم های خاص خود می‌ تواند برای تست باتری عمل کند. با توجه به این شرایط احتمال خطا در این دستگاه تست زیاد است. به همین علت اطمینان در خصوص اطلاعات ارائه‌ شده توسط آن‌ ها وجود ندارد. با توجه به ساخت این نوع تستر امروزه به‌ صورت خانگی از آن استفاده می‌ کنند. از جمله ویژگی‌ های این دستگاه می‌ توان به کاربر پسند بودن آن‌ ها اشاره کرد.

انواع دستگاه تست باطری و دینام خودرو در بازار ایران

به لحاظ نحوه طراحی نیز انواع دستگاه‌ های تست باطری و دینام خودرو با مدل‌ های مختلف در بازار عرضه می‌ شوند. در حالت کلی دستگاه‌ های تست باطری و دینام در دو مدل عقربه‌ ای و دیجیتال می‌ توانند انتخاب شوند. با این‌ وجود دستگاه تستر باطری حرفه‌ ای نیز برای افراد وارد به این امر می‌ تواند انتخابی مناسب باشد.

تستر باطری عقربه‌ ای

یکی از انواع دستگاه‌ های تست باطری و دینام خودرو، دستگاه‌ های عقربه‌ ای خواهند بود. نوع طراحی و ساخت این دستگاه به‌ گونه‌ ای است که از یک المنت و ولت متر تشکیل‌ شده و می‌ تواند تا حدود ۸۰ تا ۹۰ آمپر جریان را بکشد. با توجه به اینکه المنت این دستگاه ضعیف است و همچنین فاقد سیستم خنک‌ کننده بوده، می‌ توان نقطه ‌ضعف‌ هایی در آن مشاهده نمود.

تستر باطری عقربه‌ ای

تستر باطری دیجیتال

دستگاه تست باتری دیجیتال از جمله تجهیزات دیگر برای بررسی عملکرد باتری و دینام خودرو شناخته می‌ شود. این نوع دستگاه می‌ تواند با کشیدن جریان لحظه‌ ای و پالسی، فرآیند تست باتری را شبیه‌ سازی نماید. علیرغم بهره‌ مندی از ظاهری کاربر پسند و زیبا گاهی اوقات مشاهده می‌ شود که دقت عملکرد این نوع تسترها پایین است. با توجه به اینکه شبیه‌ سازی تست نیاز به پیاده‌ سازی الگوریتم‌ های تطبیقی و دقت بسیار بالا در آن دارد، وجود کوچک‌ ترین خطا ممکن است ارزیابی نهایی را دچار خطا نماید.

تستر باطری حرفه‌ ای

دستگاه تست باطری و دینام حرفه‌ ای از جمله تجهیزات دیگر به شمار می‌ رود که می‌ تواند نتایج قابل‌ اطمینانی را در اختیار کاربر قرار دهد. این نوع تستر می‌ تواند جریان واقعی را از باطری کشیده و آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهد. نتایجی که این نوع تستر در اختیار متخصصین امر قرار می‌ دهد قابل‌ اطمینان بوده و امروزه کارخانجات معتبر باتری‌ سازی برای بررسی صحت محصول تولید شده، روی به استفاده از آن می‌ آورند.

تستر باطری حرفه‌ ای

معیارهای لازم برای خرید دستگاه تست باطری و دینام خودرو

هنگام خرید دستگاه تست باطری و دینام خودرو باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. عملکرد راحت و کاربری آسان از جمله ویژگی‌ هایی به شمار می رود که در خرید دستگاه تست حائز اهمیت است. در کنار این مورد، دقت بالا و قابل‌ اطمینان بودن نتایج نیز از دیگر ویژگی‌ ها و معیارهایی هستند که در بررسی دستگاه تستر باطری مد نظر قرار خواهند گرفت. ایمن بودن و همچنین داشتن گارانتی و خدمات پس‌ از فروش از دیگر مولفه هایی هستند که هنگام خرید دستگاه باید در نظر بگیرید. امروزه انواع دستگاه تستر دیجیتال و عقربه‌ ای در بازار عرضه می‌ شوند. یک صفحه نمایش برای ارائه میزان ولتاژ بر روی دستگاه تعبیه‌ شده که اطلاعات کافی را به شما ارائه می‌دهد.

قیمت دستگاه تستر باطری و دینام

برای اعلام قیمت دستگاه تست باطری و دینام خودرو فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می‌ شود. همانگونه که عنوان کردیم دستگاه‌های موجود در بازار از نوع دیجیتال، عقربه‌ ای و حرفه‌ ای قابلیت خریداری دارند. در کنار این موارد برنده تولید کننده دستگاه‌ از دیگر فاکتورها برای اعلام قیمت دستگاه تستر باطری بوده که مد نظر قرار می‌ گیرد.

ارسال دیدگاه