تراز لیزری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

تراز لیزری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

اگر کمی با کارهای فنی و ساختمانی سر و کار داشته‌اید قطعاً اسم دستگاه تراز به گوشتان خورده است یا با آن کار کرده‌اید. تراز برای تنظیم شیب یا تعادل سطوح در کارهای ساختمانی و فنی استفاده می‌شود و تا به حال یکی از دستگاه‌های ضروری و حیاتی این زمینه از شغل‌ها بوده؛ چرا که این دستگاه از دقت بسیار بالایی بهره می‌برد و درصد خطای کمی دارد. اما در این مقاله قصد داریم نوع لیزری این دستگاه یعنی تراز لیزری را به شما معرفی کنیم و از نحوه کار تا انواع این دستگاه را به شما توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات در مورد این دستگاه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تراز لیزری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

بهترین نوع دستگاه تراز لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه تراز لیزری از سیستم اشعه لیزری برای تنظیم شیب مورد نیاز افراد بهره می‌برد و در واقع نمی‌توان گفت بهترین نوع این دستگاه چیست. احتمالاً برایتان سؤال می‌شود که چرا؟ بعضی دستگاه‌ها در بازار هستند که انتخاب بهترین نوع آن‌ها کاملاً به کاری که قرار است انجام دهیم مربوط شده و نسبت به هر کاری یک نوع از تراز به کارمان می‌آید. پس توجه کنید که اگر به تراز نیاز پیدا کردید، قبل از خرید باید تعیین کنید که چه نوع آن را لازم دارید. در بخش‌های بعدی مقاله به انواع تراز لیزری و کاربردهای آن‌ها در کارهای مختلف اشاره خواهیم کرد.

تراز لیزری چه کاربردی دارد؟

در ابتدای مقاله از زمینه کاربردهای تراز لیزری صحبت کردیم اما در این بخش قصد داریم به جزئیات بیشتری در مورد کاربرد این دستگاه بپردازیم.

کاربرد در ساختمان سازی

همان‌طور که گفته شد تراز لیزری نقش بسیار مهمی در کارهای ساختمانی دارد که برای تنظیم شیب دلخواه یا تراز کردن سطح مورد نظر استفاده می‌شود. این دستگاه همچنین مقاومت سازه‌های ساختمانی را اندازه‌گیری می‌کند و با افزایش طول سازه و سایز آن‌ها درصد خطای احتمالی را کاهش می‌دهد.

کاربرد در سازه های داخل ساختمان

تراز لیزری علاوه بر اینکه در ساخت سازه‌های خارجی کاربرد دارد در موارد داخلی ساختمان هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای تراز در تنظیم شیب موارد داخلی ساختمان مانند نصب کلید برق، نصب کاغذ دیواری، تراز کردن کاشی، تراز کردن سرامیک، نصب دیوار کاذب، نصب پنجره، نصب انواع کابینت و کتابخانه دیواری و… استفاده می‌شود. این دستگاه همچنین در تراز کردن ستون داخل ساختمان هم کاربرد دارد.

با تراز لیزری چگونه کار کنیم؟

احتمالاً شما با خواندن این مقاله کنجکاو شدید که تراز لیزری چگونه کار می‌کند. کار با این دستگاه بسیار ساده است و برای کار کردن با هرگونه از تراز لیزری در مرحله اول باید این دستگاه را روی پای‌های خود قرار دهید تا آماده استفاده شود. با روشن شدن دستگاه شاهد سه لیزر خواهید بود که یکی از آن‌ها به صورت عمودی و دو لیزر دیگر به صورت افقی ظاهر می‌شوند که دو زاویه ۹۰ نود درجه تشکیل خواهند داد. اکثر ترازهای لیزری دارای سیستم تراز خودکار هستند و قابلیت این را دارند که به طور اتوماتیک خود را تراز کنند و یا اگر این قابلیت را نداشته باشند به وسیله صدا یا چراغ چشمک زن عدم تراز بودن را اعلام می‌کنند. همچنین تراز لیزری را می‌توانید روی پایه دوربین عکاسی هم نصب کنید.

تراز لیزری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

برای خرید تراز لیزری به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید تراز لیزری را دارید باید به یک سری از نکات توجه کنید تا مناسب‌ترین نوع ممکن را برای خودتان بخرید. برای خرید این دستگاه نیاز نیست تا حتماً گران‌ترین و مجهزترین مدل ممکن را تهیه نمایید، بلکه با ارزیابی نیاز و شغل خود نوع مناسب آن را انتخاب و به خرید آن بپردازید. در این بخش از مقاله به نکاتی که باید هنگام خرید توجه داشته باشید اشاره می‌کنیم.

انتخاب نوع لیزر

به طور کلی برای لیزر این دستگاه دو کلاس وجود دارد که کلاس اول هیچ خطری ندارد، کلاس دوم هم معمولاً خطری برای چشم نخواهد داشت به این دلیل که چشم ناخودآگاه از دیدن این لیزر منحرف می‌شود.

انتخاب رنگ لیزر

به طور کلی تراز لیزری دو رنگ سبز و قرمز دارد که رنگ‌های قرمز نسبت به سبز بیشتر استفاده می‌شوند. یکی از دلایل رایج‌تر بودن رنگ قرمز قیمت کمتر آن است، اما رنگ سبز به این دلیل که در ابعاد بزرگ‌تر استفاده می‌شود دارای موارد خاص هستند و تا چهار برابر روشن‌تر از لیزرهای قرمز نور دارند.

قابلیت تراز خودکار

برای خرید این محصول از قبل باید نیازهای کاری خود را مشخص کنید تا بتوانید بهترین خرید ممکن را انجام دهید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا این تراز لیزری قابلیت تراز خودکار دارد یا خیر. همان‌طور که گفته شد این قابلیت باعث تراز شدن این دستگاه به صورت خودکار می‌شود. اگر به این مورد نیاز داشتید حتماً در لحظه خرید از دارا بودن این قابلیت توسط دستگاه اطمینان حاصل کنید.

معرفی انواع تراز لیزری

ترازهای لیزری در انواع مختلفی تولید شده‌اند که هرکدام از لحاظ میزان کارایی و کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه این مقاله به معرفی انواع تراز لیزری می‌پردازیم.

تراز لیزری نوع نقطه ای

تراز نقطه‌ای ساده‌ترین نوع تراز لیزری است که معمولاً برای کارهای کوچک و سبک‌تر استفاده می‌شود. اگر برای سازه‌های سبک به تراز احتیاج دارید، نوع نقطه‌ای این محصول که تنها یک لیزر دارد برای کار شما مناسب خواهد بود.

blank

تراز لیزری نوع دو خطی

اگر برای کار خود نیاز به تراز افقی و عمودی دارید این محصول برای شما مناسب است و با دارا بودن دو خط لیزر افقی و عمودی به شما کمک می‌کند ابعادی که در جهات افقی و عمودی هستند را به طور دلخواه تراز کنید. این محصول بسیار کیفیت بالاتری نسبت به نوع نقطه‌ای دارد و همچنین از قیمت بالاتری برخوردار است.

تراز لیزری نوع سه بعدی یا سه خط

تراز لیزری سه بعدی با دو خط لیزر در حالت عمودی و یک خط در حالت افقی به شما کمک می‌کند تا به صورت دقیق‌تر سطوح مورد نظر خود را تراز کنید.

تراز لیزری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

آیا تراز لیزری گران است؟

تراز لیزری انواع بسیار مختلفی دارد که در این مقاله فقط سه عدد از آن‌ها را نام بردیم. قیمت این محصول نسبت به کارایی و کیفیت آن محاسبه می‌شود و خب منطقی است که هرچه کیفیت بیشتر باشد قیمت هم بالاتر خواهد بود. در این مقاله به بررسی و معرفی تراز لیزری پرداخته شد و اگر قصد خرید این دستگاه را دارید به نکات گفته شده توجه کنید تا بهترین خرید ممکن را نسبت به نیاز خود داشته باشید.

ارسال دیدگاه