تعریف پولی یا فولی و آشنایی با انواع آن

تعریف پولی یا فولی و آشنایی با انواع آن

پولی یا به اصطلاح تعمیرکاران فولی از جمله بخش های سیستم تایمینگ خودرو شناخته می‌شود. استفاده از این قطعه می تواند برای متصل کردن دو محور اصلی موتور، کاربرد فراوان داشته باشد. در واقع این قطعه نقش غلطکی را ایفا می‌کند که به دور آن تسمه تایم می پیچد. شرایطی که می‌تواند برای اتصال محورهای اصلی موتور کاربردی باشد. اگر بخواهیم به بررسی نقش و وظیفه فولی در خودرو بپردازیم، می توانیم عنوان کنیم که نوع انتقال قدرت توسط این قطعه انتخاب شده و قادر است ایجاد و یا عدم ایجاد تغییر را برای میزان نیروی انتقالی تشخیص دهد.

پولی خودرو

امروزه انواع مختلفی از پولی خودرو را می توانید برای بخش های مختلف مشاهده کنید. اگر بخواهیم به معرفی مهم ترین نوع فولی در خودرو بپردازیم باید به سراغ میل لنگ برویم. اجزای دیگری نیز در اتومبیل وجود دارند که باید از طریق سیستم تسمه و فولی نیروی مورد نیاز خود را از منبع میل لنگ دریافت کنند.

پولی یا فولی چیست؟

پولی یا فولی خودرو قطعه ای بوده که برای سیستم تایمینگ اتومبیل نقش بسزایی ایفا می کند. این قطعه نقش غلتکی را داشته که برای انتقال قدرت بین محورهای مختلف می تواند کاربرد خود را نشان دهد. در واقع فولی خودرو یک قسمت مهم در سیستم انتقال نیرو بوده که باید از شفت موتور و یا چرخ دنده نیروی مورد نیاز را دریافت کرده و به وسیله یک تسمه آن را به قسمت های دیگر منتقل نماید. فولی یک وسیله جانبی به شمار می‌رود که میتواند توان دو یا چند وسیله الکتریکی را برای انتقال نیرو تامین کند. نوع طراحی و ساخت فولی خودرو به گونه ای است که بر روی آن دنده ها یا شیارهایی قرار گرفته تا برای کنترل چرخش بتوان با استفاده از یک تسمه اقدام نمود.

انواع فولی

به لحاظ نوع ساخت می توان پولی ها را به چند دسته تقسیم کرد. با توجه به نیازی که موتورهای مختلف و اتومبیل ها دارند باید از فولی مناسب استفاده کرد.

فولی ساده

پولی ساده مدلی از این محصول بوده که از یک شیار ساده بهره مند است. نوع طراحی و ساخت این فولی به گونه ای صورت می گیرد که به راحتی اجازه نمی دهد تسمه از کنترل خارج شده و هرز گردد. با توجه به نوع ساخت این فولی، در دماهای بالا توانایی کاملی برای کنترل تسمه را ندارد. با این حال قیمت پایین پولی ساده موجب افزایش فروش آن شده است.

فولی هرزگرد

همانگونه که از نام این مدل پولی پیدا است، وظیفه دارد که سیستم انتقال نیرو را بین چند سیستم الکتریکی که در آن تسمه ها حرکت یکنواختی دارند را به صورت ثابت نگه دارد.

فولی سنکرون

با بررسی انواع فولی متوجه می شویم که مدل دیگری از این محصول می تواند به کار گرفته شود. فولی سنکرون با استانداردهای خاصی تولید می‌شود. این مدل از فولی را که با نام فولی تایمینگ نیز می شناسند، راندمان کاری به مراتب بیشتری در مقایسه با فولی های ساده خواهد داشت.

انواع پولی مورد نیاز خودرو

همانگونه که عنوان کردیم، پولی ها با شکل های مختلف در اتومبیل به کار گرفته می‌شوند. با وجود اینکه فولی میل لنگ به عنوان مهمترین گزینه شناخته می‌شود ولی اعضای دیگری نیز وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

انواع پولی مورد نیاز خودرو

پولی میل لنگ

این مدل از فولی که چرخ تایم نیز نامیده می‌شود را می‌توان مهم‌ترین چرخ در تسمه خودرو عنوان کرد. برای افزایش استحکام در این قطعه ساختاری خاص در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال برای تولید این فولی از قطعه داخلی، قطعه میانی و قطعه خارجی استفاده میکنند. قطعه خارجی و داخلی فولی میل لنگ معمولا با استفاده از چدن و فلز و همچنین قطعه میانی از لاستیک تولید می شود. به همین علت برای استفاده بر روی خودرو از استحکام بالایی برخوردار است.

پولی کمپرسور کولر

گردش کمپرسور کولر موجب می شود که گاز سرماساز سیستم خنک کننده بتواند فشار لازم را دریافت کند. برای این کار باید قطعات مختلفی بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. فولی کمپرسور کولر از مهمترین گزینه ها در این زمینه شناخته می شود.

فولی پمپ هیدرولیک

یکی دیگر از بخش هایی که در آن از پولی استفاده می شود، پمپ هیدرولیک فرمان است. با گردش پمپ هیدرولیک می توان فشاری که برای روغن هیدرولیک نیاز است را فراهم کرد. در این زمینه نیز فولی می تواند نقش موثری برای طی کردن این فرآیند از خود نشان دهد.

فولی آلترناتور

آلترناتور خودرو قطعه ای است که به مانند یک ژنراتور کوچک می تواند برای تامین برق مورد نیاز خودرو، کاربرد فراوان داشته باشد. فولی آلترناتور از جمله مهمترین قطعات در این سیستم شناخته می شود.

در کنار مواردی که بیان کردیم، با بررسی انواع فولی متوجه می‌شویم که گزینه های دیگری نیز وجود دارند. پولی دنده میل سوپاپ، پولی واتر پمپ و همچنین فولی سر میل لنگ از جمله مواردی هستند که باید در خودرو بتوانند عملکرد خود را انجام دهند. هر کدام از مواردی که بیان شد کاربرد خاصی در خودرو خواهند داشت. در حالت کلی استفاده از سیستم تسمه و فولی می تواند مزایای زیادی برای پیشرانه خودرو و حرکت کردن آن داشته باشد.

مزایای استفاده از سیستم پولی و تسمه

استفاده از سیستم فولی و تسمه در خودرو برای بهبود روند اتومبیل کاربردی است. به عنوان مثال بهره گیری از این استاندارد موجب می‌شود که مصرف سوخت را بتوان به بهترین شکل بهینه نمود. علاوه بر این برای برطرف کردن توان خودرو، بهره گیری از سیستم فولی و تسمه کاربرد فراوان دارد. از جمله بخش‌های دیگری که از این سیستم استفاده می‌کنند، می‌توان به بخش ترمز اشاره نمود. با بهره گیری از سیستم تسمه و فولی میتوان برای بهبود عملکرد سیستم ترمز کاربردهای فراوانی مشاهده کرد. حذف فشار پمپ هیدرولیک از محور میل لنگ از دیگر ویژگی‌هایی به شمار می‌رود که با استفاده از سیستم فولی می توان به آن دست پیدا کرد.

ساختار و بدنه پولی

ساختار فولی

به لحاظ ظاهری، نوع ساخت پولی شباهت زیادی به ماسوره چرخ خیاطی دارد. برای تولید این قطعه می‌توان از استانداردها و ابعاد مختلفی کمک گرفت. این قطعه به لحاظ قطر، پهنا، عمق و همچنین ضخامت می تواند در مدل های مختلف تولید شود. هر کدام از این مشخصات ارتباط با خصوصیات تسمه ای که در اطراف آن می چرخد، خواهد داشت. به عنوان مثال شیاری که برای تولید این قطعه در نظر می گیرند، بسته به سطح مقطع و قطر تسمه باید مشخص شود. علاوه بر این بر حسب نیرویی که توسط این قطعه منتقل می شود، قطر فولی نیز تعیین خواهد شد.

ارسال دیدگاه