دستگاه انژکتور شوی چیست و چه کاربردی دارد

دستگاه انژکتور شوی چیست و چه کاربردی دارد

دستگاه انژکتور شوی به دستگاهی گفته می‌ شود که برای شستشو و سرویس انژکتور خودرو مورد استفاده قرار می‌ گیرد. علاوه‌ بر این بهره‌ گیری از دستگاه شستشوی انژکتور کمک می‌ کند تا برای تست این بخش از اتومبیل بتوان اقدام نمود.

دستگاه انژکتور شوی

همانگونه که می‌ دانید انژکتور از یک کلمه لاتین گرفته‌ شده که معنای پاشیدن با قدرت را می‌ دهد. این قطعه در اتومبیل باید بتواند به سیلندر خودرو، سوخت مورد نظر را با شدت و قدرت لازم ارسال کند. با توجه به اهمیت بسیار بالای این بخش در اتومبیل، عملکرد صحیح آن را حائز اهمیت خواهد بود. اگر انژکتور بتواند به‌ خوبی فرآیند پاشش را با قدرت بالا انجام دهد، متوجه خواهید شد که خودرو شما کارایی مناسبی دارد.

شرایط موجود نشان می‌ دهد که سرویس و نگهداری انژکتور، اهمیت بالایی داشته و با استفاده از تجهیزات کارآمد می‌ توانید کیفیت کار انژکتور را بالاتر ببرید. با ما همراه باشید تا به شما در این مطلب نحوه کار دستگاه شستشوی انژکتور را توضیح دهیم.

دستگاه انژکتور شوی چیست؟

همانگونه که عنوان کردیم، دستگاه انژکتور شوی به دستگاهی گفته می‌ شود که برای سرویس، تست و شستشوی انژکتور مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دستگاه که با نام‌ های دیگر مانند دستگاه تست، دستگاه شستشوی انژکتور و یا دستگاه سوزن شور نیز شناخته می‌ شود در مدل‌ های مختلف امروز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه شستشوی انژکتور قادر است که در حالت‌ های مختلف میزان پاشش سوزن انژکتور را به شکل قابل‌ توجهی افزایش دهد. با توجه به اینکه امروزه انواع دستگاه‌ های شستشوی انژکتور در بازار عرضه می‌ شوند، برای خرید این تجهیزات باید دقت کافی به خرج دهید.

لزوم استفاده از دستگاه شستشوی انژکتور

به مانند بخش‌ هایی دیگر خودرو، انژکتور نیز پس‌ از مدتی کارکرد با مشکلاتی مواجه خواهد شد. اگر انژکتور دچار گرفتگی شود، عملکرد صحیح سوخت‌ رسانی نیز با اختلالاتی همراه شده و نیاز به تعمیر و سرویس این قطعه را خواهد طلبید. با توجه به اینکه در اغلب سوخت‌ های خودرو ذرات ناخالصی وجود دارد، به‌ مرور زمان ممکن است به انژکتور نفوذ کرده و اجزای سیستم سوخت‌ رسانی را دچار ایراد نماید. اگر این ذرات وارد انژکتور شوند، تشکیل رسوب خواهند داد. رسوبی که تشکیل می‌ شود موجب خواهد شد که انژکتور نتواند فعالیت خود را به‌ درستی انجام دهد. به‌ همین‌ علت سوخت مورد نیاز با زاویه‌ ای که توسط ECU تعیین می‌ شود مورد پاشش قرار نخواهد گرفت.

شستشوی انژکتور

با توجه به اینکه انژکتور قیمت بسیار بالایی دارد، استفاده از دستگاه انژکتور شوی و تست انژکتور کمک می‌ کند تا با سرویس و نگهداری صحیح از آن بتوانید هزینه‌ های بالا برای خرید این بخش را کاهش دهید. این دستگاه به‌ خوبی می‌ تواند رسوب زدایی را از انژکتور انجام دهد.

علائم کثیفی انژکتور خودرو

به‌ طور کلی خودرو با بروز علائم به شما نیاز به استفاده از دستگاه انژکتور شوی را نشان می‌ دهد. علائم کثیفی انژکتور و خرابی این بخش به گونه‌ ای هستند که با مشاهده آن‌ ها در سریع‌ ترین زمان باید برای شست‌ و شوی این بخش از اتومبیل اقدام نمود. از جمله علائم کثیفی انژکتور خودرو می‌ توان به ایجاد مکث و تأخیر در زمان دور گرفتن موتور اشاره کرد. گاهی اوقات ریپ زدن خودرو به شما گرفتگی انژکتورها را نمایان می‌ کند. در حقیقت هنگامی‌ که فرآیند احتراق درون سیلندرها به تاخیر بیفتد و مخلوط هوا و سوخت نتوانند به‌ خوبی وارد سیلندر شوند، متوجه خواهید شد که اتومبیل شما دچار ریپ زدن می‌ شود. در این بین باید به سراغ بررسی انژکتور بروید. علاوه‌ بر این، سوختن نامنظم و همچنین افت عملکرد موتور خودرو از دیگر نشانه‌ های گرفتگی یا کثیفی انژکتور خواهند بود.

گاهی اوقات توقف ناگهانی موتور خودرو نیز به شما نشان می‌ دهد که انژکتور دچار کثیفی شده‌ است.

لرزش موتور خودرو و رد شدن در آزمون آلایندگی از دیگر نشانه‌ های کثیفی انژکتور خواهند بود.

اگر خودروی شما دچار افزایش مصرف سوخت شود نیز می‌ توانید به بررسی انژکتور بپردازید.

انواع دستگاه انژکتور شوی خودرو

امروزه انواع دستگاه انژکتور شوی خودرو با شکل‌ های مختلف در بازار عرضه می‌ شوند. نوع طراحی و ساخت انواع دستگاه‌ های شستشوی انژکتور شباهت زیادی به‌ هم دارد. شاید بتوان بزرگ‌ ترین تفاوت دستگاه‌ های موجود در بازار را به‌ لحاظ سیستم الکترونیکی و تعداد محفظه شستشو مشاهده نمود.

دستگاه انژکتور شوی ۴ سیلندر، دستگاه‌ های ۶ سیلندر و دستگاه ۸ سیلندر از جمله دستگاه‌ هایی هستند که برای شستشوی انژکتورها می‌ توانند به کار گرفته شوند. علاوه‌ بر این امروزه انواع انژکتور شور روکار یا درجا نیز با توجه به نیاز کاربر می‌ توانند مورد استفاده قرار گیرند.

دستگاه انژکتور شوی ۴ سیلندر

نوع دیگری از انواع دستگاه شستشوی انژکتور با نام اولتراسونیک در بازار عرضه می‌ شوند. این مدل از دستگاه‌ های شستشوی انژکتور با بهره‌ مندی از یک حمام اولتراسونیک می‌ تواند به‌ خوبی برای از بین بردن رسوبات و آلودگی‌ های انژکتور کاربرد خود را نشان دهد.

تعداد محفظه شستشوی دستگاه شستشوی انژکتور

هنگام مشاهده یک دستگاه انژکتور شور شاید نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب کند، استوانه‌ های موجود بر روی آن باشند. این استوانه‌ ها با توجه به نوع دستگاه در تعداد مختلف وجود دارند. معمولا دستگاه‌ هایی که در بازار عرضه می‌ شوند با تعداد محفظه‌ های ۴ سیلندر، ۶ سیلندر و ۸ سیلندر می‌ توانند خریداری شوند.

منظور از سیستم الکترونیکی در دستگاه شستشوی انژکتور چیست؟

دستگاه انژکتور شوی برای این‌ که بتواند به کنترل انژکتورها بپردازد باید از یک سیستم الکترونیکی کمک بگیرد. این سیستم حاوی برنامه‌ های پاشش بوده که قبلا آن‌ ها را تنظیم می‌ کنند. به‌ طور مثال برای پاشش می‌ توانید دور موتورهای مختلف را تنظیم نمایید. هر اندازه سیستم الکترونیکی قرار گرفته‌ شده بر روی دستگاه شستشوی انژکتور بهتر و دقیق‌ تر باشد، قیمت این دستگاه نیز بالاتر می‌ رود.

نحوه کارکرد دستگاه انژکتور شور چگونه است؟

بر روی دستگاه‌ های شستشوی انژکتور تعدادی محفظه استوانه‌ ای مشاهده می‌ کنید. پس‌ از نصب کردن انژکتورها و اتصال آن‌ ها بر روی ریل سوخت دستگاه می‌ توانید به آن اجازه دهید که از پاشش سوخت مجازی دستگاه بهره ببرد. دستگاه شستشوی انژکتور با بهره‌ مندی از سیستم اولتراسونیک و برنامه‌ های مختلف می‌ تواند انژکتورها را روشن نماید. ساز و کار این دستگاه‌ ها به شکلی است که یک سوخت با فشار بالا پشت آن‌ ها قرار می‌ گیرد. یک پمپ قوی در دستگاه انژکتور شوی وجود داشته که محلول شستشوی مخصوص را به پشت انژکتورها و با فشار بالا به ریل سوخت می‌ رساند. پس‌ از آن با روشن‌ شدن انژکتورها توسط برد کنترل، محلول تمیز کننده پاشیده شده و به درون انژکتور هدایت می‌ شود. نحوه پاشیدن انژکتورها به گونه‌ ای در برد الکترونیکی تنظیم شده که شباهت زیادی به خودرو دارد.

مزایای شستشوی انژکتور با دستگاه

با شستشوی انژکتور توسط دستگاه متوجه خواهید شد که عملکرد خودروی شما به شکل قابل‌ توجهی بهبود یافته‌ است. استفاده از دستگاه شستشوی انژکتور کمک می‌ کند تا بتوانید مصرف سوخت را کاهش دهید. علاوه‌ بر این دستگاه‌ های امروزه به واسطه بهره‌ مندی از شستشوی اولتراسونیک کمک خواهند کرد برای شستشوی انژکتور از تکنولوژی مدرن بهره ببرید. با بهره‌ گیری از دستگاه انژکتور شوی می‌ توان برای عملکرد بهتر موتور خودرو از یک دستگاه کاربردی استفاده نمایید. علاوه‌ بر مواردی که عنوان کردیم، از دیگر مزایای شستشوی انژکتور با دستگاه می‌ توان گزینه‌ های زیر را نام برد.

مزایای شستشوی انژکتور

  1. قابلیت نشت‌ یابی انژکتور
  2. مجهز به تست اهمی
  3. مجهز به تست استپر موتور
  4. افزایش میزان قدرت موتور
  5. کاهش میزان آلاینده‌ های مضر
  6. تمیز کردن انژکتور
  7. قابلیت کار به‌ صورت معکوس و روکار
  8. امکان تنظیم الکترونیکی فشار

راهنمای خرید دستگاه انژکتور شوی خودرو

بدون تردید یکی از مهم‌ ترین ابزارهایی که هر فرد تعمیرکار نیاز است که در اختیار داشته باشد، دستگاه شستشوی انژکتور خواهد بود. امروزه این دستگاه‌ ها را می‌ توانید در مدل‌ های مختلف خریداری کنید. با مراجعه به نمایندگی‌ های فروش می‌ توانید انواع دستگاه‌ های انژکتور شور خودرو را با ۴ سیلندر، ۶ سیلندر و ۸ سیلندر مورد بررسی قرار دهید. علاوه‌ بر این یک دستگاه شستشوی انژکتور باید از سیستم الکترونیکی دقیق بهره‌ مند باشد. فاکتورهای مختلفی دره اعلام قیمت دستگاه انژکتور شوی خودرو تاثیرگذاری خود را نشان خواهند داد. تعداد سیلندر و نوع سیستم الکترونیکی در کنار برند تولید کننده به‌ عنوان مهم‌ ترین موارد برای اعلام قیمت این دستگاه مد نظر قرار خواهند گرفت .

ارسال دیدگاه