شمع خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

شمع خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

شمع خودرو از جمله قطعات اصلی در موتور آن شناخته می شود. همانگونه که می دانید خودروها برای تکمیل کردن فرآیند عملیات احتراق نیاز به قطعات مختلف دارند. عملیات احتراق در درون موتور ایجاد شده و موجب به حرکت درآوردن خودرو خواهد شد. ایجاد جرقه در خودروها به وسیله شمع انجام می گیرد. شمع خودرو در موتور خودروها از جمله مهمترین قطعات محسوب می شود. بدون تردید عملکرد صحیح شمع می‌تواند تضمین حرکت مناسب خودرو باشد. بدون کارکرد مناسب شمع ها به هیچ عنوان خودرو قادر به حرکت نیست.

شمع خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

شمع خودرو بر روی سرسیلندر نصب می شود. در ساخت شمع ماشین از عایق چینی، واشر، الکترود و قسمت های دیگر استفاده می کنند. این قطعه می‌تواند با دریافت ولتاژ بالا در محفظه سیلندر عملیات جرقه زنی را به خوبی انجام دهد. نخستین بار در سال ۱۸۶۰ در موتور احتراق داخلی گازی از شمع برقی استفاده شد.

شمع خودرو چیست؟

برای درک بهتر مفهوم شمع خودرو بهتر است تعریفی از آن داشته باشیم. شمع خودرو به قطعه ای گفته می‌شود که در ساخت آن از واشر، عایق چینی و الکترود استفاده میکنند. بهره گیری از شمع خودرو در بالای محفظه احتراق و همچنین بر روی سیلندر خودرو این امکان را به سیستم می دهد که بتواند جریان ولتاژ برق را دریافت کرده و با جرقه زنی، موجب انفجار بخار فشرده شده بنزین شود. با توجه به این فرآیند، نیروی لازم برای حرکت خودرو به دست می‌آید. اگر بخواهیم یک تعریف کامل تر از شمع خودرو داشته باشیم، می توانیم بیان کنیم که شمع خودرو در سیستم وظیفه دارد تا انفجار را در محفظه احتراق انجام دهد و سیلندر ها را به سمت پایین حرکت دهد.

چنانچه این قطعه در زمان درست نتواند فرآیند جرقه زنی را انجام دهد، به طور کلی بنزین فشرده شده قادر نخواهد بود انفجار مورد نیاز در محفظه احتراق را انجام داده و در نتیجه سیلندرها حرکت نخواهند کرد.

انواع شمع خودرو

این روزها تولیدکنندگان قطعات خودروها از استانداردهای گوناگونی برای تولید محصولات پیروی می کنند. شمع خودرو نیز به شکل های مختلف و با انواع گوناگون در بازار عرضه می شود. برای خرید شمع خودرو می توانید مدل های مختلف موجود در بازار را انتخاب نمایید.

شمع سرد از جمله محصولات پرفروش در بازار بوده که می تواند در موتورهای با دمای بالا عملکرد بی نظیر خود را نشان دهد. این مدل شمع ماشین با پایه های کوتاه قادر است گرمای ایجاد شده را در سریعترین زمان در اثر جرقه زنی کاهش دهد.

شمع خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

مدل دیگری از انواع شمع خودرو با نام شمع گرم مورد تولید قرار می گیرد. این مدل شمع ماشین پایه های بلندتری نسبت به شمع سرد داشته و به واسطه طراحی خاصی که دارد، می تواند رسوبات باقی مانده از فرآیند احتراق را به خوبی بر روی شمع بسوزاند.

در کنار این موارد برای خرید شمع خودرو می توانید از مدل های نیکلی، پلاتینیومی و چند الکترودی نیز استفاده نمایید.

علائم خرابی شمع ماشین

شمع خودرو را یکی از قطعاتی باید در نظر بگیرید که در طول زمان با خرابی و استهلاک مواجه می‌شود. به همین حد هر از چند گاهی نیاز به تعویض شمع ماشین خواهید داشت. هنگامی که مقدار اندکی الکترود در اثر جرقه زدن ایجاد می شود، پس از مدتی الکترودها به صورت کامل فرسوده خواهند شد. به همین علت شمع خودرو در این شرایط توان جرقه زنی را از دست می‌دهد. دلایل مختلفی وجود دارند که شما را نسبت به خرابی شمع خودرو آگاه می کنند.

از مهمترین دلایل و علائم خرابی شمع خودرو می‌توان به کاهش شتاب خودرو و استارت نخوردن آن اشاره نمود. هنگام ایجاد این تغییرات نشانه هایی در شمع خودرو نیز پدیدار می شود. به عنوان مثال تغییر اندازه سر شمع و شکسته شدن عایق چینی آن از جمله علائم خرابی شمع خودرو می توانند عنوان شوند. گاهی اوقات تغییر رنگ عایق چینی نیز به شما بیان می‌کند که این قطعه با خرابی همراه شده است.

در پاره‌ای از اوقات بر روی سر شمع رسوباتی جمع می شوند. به همین علت عملکرد صحیح این قطعه را با اختلال همراه خواهند کرد. از جمله شایع‌ترین دلایلی که به شما بیان می کند شمع خودرو خراب شده است، سیاه شدن آنها و دود زده شدن این قطعه می تواند بیان شود. هنگامی که شمع خودرو با این مشکل مواجه شد باید بدانید که در ترکیب نسبت هوا و بنزین خودرو شما مشکلاتی به وجود آمده است.

اگر شمع خودرو روغن زده شود، برای مالک ماشین یک نشانه بد است. با توجه به این مشکل می‌توان دریافت که روغن سوزی موتور و همچنین ورود روغن به درون سیلندر وجود دارد.

شمع خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

زمان تعویض شمع خودرو

همانگونه که عنوان کردیم نشانه های مختلفی به شما بیان میکنند که شمع خودرو نیاز به تعویض دارد. هنگامی که با ترک خوردن چینی، وجود لعاب بر روی چینی و همچنین تغییر رنگ آن مواجه شدید باید روی به تعویض شمع خودرو بیاورید. اگر بر روی شمع، بنزین مشاهده شد نیز در اولین اقدام نیاز به تعویض آن خواهید داشت. فراموش نکنید که چنانچه در زمان مناسب روی به تعویض شمع خودرو نیاورید، قدرت موتور خودرو شما کاهش شدیدی پیدا می‌کند. در نتیجه می توان افزایش مصرف سوخت در خودرو را مشاهده کرد.

عمر شمع ماشین

شمع خودرو با استانداردهای مختلفی تولید می شود. با بررسی ساختار هر کدام می توان متوجه شد که انواع شمع خودرو دارای طول عمر مفید هستند. زمان تعویض این شمع ها نیز بسته به کیفیت تولید آن مشخص می شود. به عنوان مثال شمع های پلاتینیومی می توانند تا حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کیفیت خود را حفظ کنند و عمر مفید بالایی دارند. علاوه بر این شمع های مسی نیز می‌توانند به طور مفید ۳۰ هزار کیلومتر فعالیت خود را انجام دهند. سعی کنید هنگام خرید شمع خودرو، محصولی با استاندارد بالا انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه