آشنایی با انواع سنسور سرعت خودرو و کاربردهای آن

آشنایی با انواع سنسور سرعت خودرو و کاربردهای آن

سنسور سرعت خودرو به مانند سایر حسگرهای اتومبیل از لوازم کاربردی شناخته می شود. همانگونه که می دانید سنسور به وسیله ای گفته می شود که با توجه به یک مقدار فیزیکی خاص می تواند خروجی یا سیگنال را تعیین کند. خودروسازها از سنسورهای مختلفی امروزه در خودروها بهره می‌برند. به عنوان مثال سنسور اکسیژن، سنسور دریچه گاز و سنسور دمای مایع خنک کننده موتور هر کدام وظایفی در ماشین آلات خواهند داشت.

سنسور سرعت خودرو

سنسور سرعت نیز از جمله لوازم ضروری برای خودرو بوده که می تواند یکی از پارامترهای مهم سیستم های موتوری یعنی سرعت را تعیین کند. این سنسور به وسیله یک پایه خروجی قادر است اطلاعات مربوط به سرعت لحظه ای را به شکل پالس به ECU ارسال نماید. معمولا در خودروهای انژکتوری محل قرار گیری این سنسور را روی دیاق دیفرانسیل در نظر میگیرند.

سنسور سرعت خودرو چیست؟

سنسور سرعت خودرو قطعه ای است که وظیفه دارد سرعت لاستیک ها را در هنگام رانندگی اندازه گیری کند. این قطعه را با قرار دادن بر روی مسیر خروجی گیربکس به دیفرانسیل، در اتومبیل ها نصب می کند. علاوه بر این بهره گیری از حسگرهای سرعت بر روی خودرو موجب می شود که زمان وارد کردن نیرو به چرخ ها را اعلام کرده و هنگامی که راننده از سیستم ترمز استفاده می کند، توسط ECU اطلاعات به دست آمده را پردازش کرده و می‌تواند برای بالانس خودرو و حفظ ثبات آن به راننده کمک کند.

انواع سنسور سرعت خودرو

همانگونه که می دانید هنگام بررسی قطعات اتومبیل متوجه می‌شویم که در ساخت آنها از استانداردهای مختلفی کمک می گیرند. نوعی از سرعت سنج یا سنسورهای سرعت در خودرو از یک سیستم هشدار دهنده و یک حلقه دندانه دار تشکیل می شوند. سنسور سرعت خودرو که در گیربکس قرار می گیرد در حالت کلی می تواند سرعت چرخش حلقه های میل لنگ را بررسی کرده و برای پردازش حرکت آنها را در اختیار سایر سیستم ها قرار دهد.

اگر بخواهیم به بررسی انواع سنسور سرعت بپردازیم باید دو نوع مختلف از این قطعه را در نظر بگیریم. نوع اول سنسورهای سرعت خودرو که در اتومبیل های انژکتوری قدیمی با سیم کیلومتر در ارتباط هستند. طراحی و ساخت این حسگرها به گونه‌ای بوده که می‌تواند اطلاعات را از طریق پشت آمپر و یا صفحه نمایش دهنده، نشان دهد. نوع دیگر سنسورهای سرعت یا سنسور کیلومتر خودرو نیز امروزه با ساختاری منحصر به فرد تولید میشوند. این نوع سنسورها بدون سیم کیلومتر بوده و قادر هستند روی صفحه نمایش، اطلاعات را به صورت دیجیتالی نشان دهند. معمولا بر روی بخش زیادی از خودروهای امروزه از این نوع سنسور استفاده می کنند.

وظایف حسگر سرعت خودرو

هدف از نصب سنسور سرعت خودرو چند گزینه خواهد بود. استفاده از این سنسور می تواند به راننده سرعت اتومبیل را نشان دهد. علاوه بر این با بهره گیری از قابلیت های این قطعه می توان دور موتور را در هنگام حرکت به صورت ثابت نگه داشت.

وظایف حسگر سرعت خودرو

وظایف دیگری بر عهده سنسور سرعت قرار می گیرند. به عنوان مثال به منظور کاهش نوسان خودرو، استفاده از این قطعه اهمیت بالایی دارد. با هدف بهبود عملکرد موتور، خودروسازها از این سنسور بر روی سیستم اتومبیل ها استفاده می کنند. این پایان کار نبوده و با بررسی وظایف حسگر سرعت خودرو متوجه می‌شویم که با طراحی خاصی که دارد، می‌تواند به شتاب بهتر خودرو نیز کمک فراوان نماید. سنسور نصب شده بر روی اتومبیل قادر است برای چرخ دنده های درگیر، نسبت دنده را مشخص کند.

نشانه های خرابی سنسور سرعت خودرو

علائم مختلفی وجود دارند که به شما خرابی این قطعه از اتومبیل را نشان می‌دهند. به محض مشاهده نشانه های خرابی سنسور سرعت خودرو باید برای تعویض آن اقدام نمایید. یکی از بدیهی ترین نشانه ها که خرابی این قطعه را بیان می کند، از کار افتادن کیلومتر است. علاوه بر این اگر سرعت سنج اتومبیل شما به درستی فعالیت خود را انجام نمی دهد باید به سراغ تعمیر یا تعویض سنسور سرعت بروید.

درجا زدن عقربه کیلومتر شمار از دیگر نشانه هایی است که می تواند بروز ایراد در این بخش اتومبیل را نشان دهد. گاهی اوقات راننده هنگام دنده معکوس دادن و یا رانندگی در سربالایی با ریپ زدن خودرو مواجه می شود. در این زمانی می‌توان به بررسی حسگر سرعت پرداخت.

اگر در حین توقف بلافاصله خودرو شما خاموش شد، یک نشانه از خرابی سنسور سرعت دریافت کرده اید.

نشانه های دیگری نیز وجود دارند که خرابی و عدم عملکرد صحیح این حسگر را به راننده بیان خواهند کرد. از جمله این نشانه ها می توان گزینه های زیر را نام برد.

  • کاهش بازدهی سوخت
  • روشن شدن چراغ سیستم ضد قفل ترمز
  • شنیده شدن صداهای عجیب از خودرو در حین کار کردن
  • روشن شدن چراغ چک موتور
  • عدم تعویض دنده به سادگی
  • عدم نمایش مقدار کارکرد خودرو در صفحه

روش های تست حسگر کیلومتر

برای اینکه تست سلامت سنسور سرعت و سنسور کیلومتر خودرو را انجام دهید، از روش‌های گوناگون می‌توانید کمک بگیرید. به عنوان مثال امروزه دستگاه دیاگ در این زمینه می تواند کد خطای خودرو را به خوبی بیان کند. تست ولتاژی و تست اهمی روش های دیگر برای بررسی عملکرد صحیح این قطعه به شمار می‌روند. گاهی اوقات با بهره‌گیری از تست دنده کیلومتر گیربکس نیز می‌توانید از صحت عملکرد این قطعه آگاهی به دست آورید.

نحوه تعمیر و تعویض سنسور کیلومتر

پس از آن که خرابی سنسور سرعت خودرو تایید شد باید برای تعویض آن از یک فرد متخصص کمک بگیرید. خودرو را در این زمان با استفاده از جک های مخصوص بالا می برند و روی شفت خروجی گیربکس و دیفرانسیل، حسگر سرعت خودرو را قرار می‌دهند. برای تعویض این قطعه باید آن را جدا کرده و سنسور جدید و سالم را در محل خود جایگذاری کنید.

پس از اتمام این عملیات باید به منظور حصول اطمینان از عملکرد صحیح سنسور سرعت، اتومبیل را در جاده مورد آزمایش قرار دهید.

خرید سنسور سرعت خودرو

سنسور سرعت خودرو

اگر احساس می کنید که نشانه های بالا در خودرو وجود دارند بهتر است برای بررسی عملکرد سنسور سرعت در سریع ترین زمان اقدام نمایید. فراموش نکنید عدم توجه به خرابی سنسور سرعت خودرو ممکن است آسیب های بیشتری به سایر قطعات وارد کند. برای خرید این محصول از یک برند معتبر نیاز خود را دریافت کنید.

ارسال دیدگاه