معرفی انواع پیچ گوشتی و کاربردهای آن ها

معرفی انواع پیچ گوشتی و کاربردهای آن ها

مقدمه: یکی از پرکاربردترین ابزار آلات که در صنایع و مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد پیچ گوشتی نام دارد. برای باز و بسته کردن پیچ ها به راحت ترین شکل ممکن از پیچ گوشتی استفاده می شود. این نوع ابزار آلات در طرح های مختلف و برای کاربری های گوناگون طراحی و تولید می شود.

معرفی انواع پیچ گوشتی و کاربردهای آن ها 

ابزارآلات مختلفی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از این ابزار آلات نقش کاربردی در زندگی ما و انجام کارهای روزمره خواهند داشت. یکی از ابتدایی ‌ترین ابزارها که از دیرباز مورد استفاده توسط افراد قرار گرفته است پیچ گوشتی نام دارد. این جز از ابزار آلات که در تمام مشاغل می توان نمونه ای از آن ها را مشاهده نمود کاربردی ترین وسیله برای باز و بسته کردن پیچ ها محسوب می شود.

معرفی انواع پیچ گوشتی و کاربردهای آن ها

ساختمان بسیار ساده ‌ای که این ابزار آلات دارد موجب می ‌شود که به راحتی بتوان از آن برای کارهای مختلف استفاده نمود. با استفاده از پیچ گوشتی می توان با چرخاندن دسته موجب باز و بسته کردن پیچ ها شد. با این حال با توجه به کاربردی که پیچ گوشتی دارد برای خرید آن باید گزینه ای انتخاب نمایید که با مقاومت بالا در برابر شکستگی و خم شدن همراه باشند.

پیچ گوشتی چیست؟

یکی از انواع ابزار آلات است که با بهره مندی از خاصیت گشتاوری و اهرمی به راحتی موجب باز و بسته کردن انواع پیچ ها خواهد شد. به عبارتی دیگر برای شل کردن پیچ و پیچاندن آن ها به میزان دلخواه، باید از این وسیله استفاده نمود. به نسبت دیگر ابزار آلات، استفاده از این وسیله برای باز و بسته کردن پیچ ها علاوه بر راحتی، موجب حفظ کیفیت پیچ ها و وسایل مورد استفاده می شود. اهرم تعبیه شده در پیچ گوشتی موجب می ‌شود که با وارد کردن فشار اندک، بتوان به بهترین شکل پیچ ها را بسته یا باز نمود. این در حالی است که برای باز و بسته کردن بسیاری از پیچ ها استفاده از تجهیزات دیگر نمی ‌توانند مناسب باشند.

نکته ای که در انتخاب پیچ گوشتی و استفاده از آن مد نظر قرار می گیرد این است که باید گزینه انتخاب شده توسط شما متناسب با شیار پیچ انتخاب شده تا بتواند در سر پیچ قرار گیرد. با توجه به اینکه این ابزار آلات در اندازه های مختلف طراحی و تولید می شود، هر اندازه که شیار پیچ تنگ تر باشد باید پیچ گوشتی خریداری شده توسط شما نیز ظریف تر باشد.

انواع پیچ گوشتی

به منظور استفاده برای مکان ها و کاربرد های مختلف انواع پیچ گوشتی در در اختیار کاربران قرار می ‌گیرد. بسته به نوع پیچی که قصد باز و بسته کردن آن را دارید باید گزینه مناسب را انتخاب و خریداری نمایید. به خاطر داشته باشید که چنانچه گزینه خریداری شده و مورد استفاده توسط شما متناسب با پیچ نباشد می تواند موجب از بین رفتن پیچ و حتی ابزار آلات شود.

پیچ گوشتی تخت کابینتی یا پیچ گوشتی دوسو

رایج ترین گزینه انتخاب شده و مورد استفاده توسط افراد در صنایع مختلف این گزینه خواهد بود. نوع طراحی این نمونه به این صورت است که نوک آن به شکل خطی است تا با قرار گرفتن درون شکاف بتواند به راحتی موجب باز و بسته کردن پیچ مورد نظر شود.

blank

پیچ گوشتی چار سو

همانگونه که می دانید مدل چارسو این امکان را به شما می دهد که کنترل بیشتری بر روی آن ها جهت باز و بسته کردن داشته باشید. به همین منظور و برای باز و بسته کردن این پیچ ها باید از یک گزینه مناسب استفاده نمود. با توجه به طراحی پیچ گوشتی چارسو امکان سر خوردن آن در دست شما به کمترین حد خواهد رسید. در حالت کلی می توان گفت که این گزینه یک نوع تکامل یافته از مدل فیلیپس بوده که به بهترین نحو می توان از آن جهت باز و بسته کردن پیچ ها استفاده نمود.

پیچ گوشتی فیلیپس

بعد از نوع تخت استفاده از این نوع به شکل متداول در صنایع مختلف و مکان های گوناگون انجام می پذیرد. طراحان برای ایجاد گشتاور بیشتر روی به طراحی این نوع آورده اند.

پیچ گوشتی ستاره ای یا ترکس

ترکس به عنوان نام تجاری نوعی از پیچ گوشتی ها شناخته می شود. این نوع که با سری ستاره ‌ای و شش گوش در اختیار کاربران قرار می ‌گیرد در کارهایی نظیر مکانیکی، برای اعمال گشتاور لازم مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ گوشتی آلن

همانگونه که می دانید باز و بسته کردن پیچ های شش گوشه نیاز به استفاده از ابزار آلات کاربردی خواهند داشت. به همین منظور استفاده از آچار آلن به عنوان یکی از معروف ترین ابزار شناخته می ‌شود. با این حال برای باز و بسته کردن پیچ های شش گوشه می توان از پیچ گوشتی شش سو یا آلن نیز استفاده نمود.

blank

سایر پیچ‌ گوشتی ها

علاوه بر گزینه ‌هایی که برای شما نام بردیم و به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند این نوع ابزار آلات در طرح های گوناگون و برای مصارف مختلف طراحی و در اختیار مصرف کننده قرار می ‌گیرد. از دیگر گزینه ها که می توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند می توان به نوع پیچ گوشتی سه پر، ترکمتر، بوکس و آهن ربایی اشاره نمود.

پیچ گوشتی برقی و شارژی

به منظور سهولت در کاربری امروزه انواع پیچ گوشتی ها به شکل برقی و شارژی طراحی و در اختیار شما قرار می گیرد. این نوع با کارکرد توسط موتور برقی و به شکل چند کاره به بهترین نحو می تواند پاسخگوی نیازهای شما در انجام کارهای اساسی مانند باز و بسته کردن انواع پیچ ها و مونتاژ کاری باشد.

چنانچه قصد استفاده از این وسیله برای انجام کارهای سنگین تر را دارید می توانید از این نوع استفاده نمایید. با توجه به قدرت بالایی که دارند با ایجاد نیروی ناگهانی به راحتی می تواند موجب باز و بسته کردن پیچ ها با چگالی بیشتر و سخت تر شوند.

ساختار انواع پیچ گوشتی

این نوع ابزار آلات که مورد استفاده در مکان‌ های مختلف و با کاربری‌ های گوناگون می ‌شود باید در ساختاری گوناگون طراحی شود. به همین دلیل امروزه نوع عایقی آن برای کار با تجهیزات الکتریکی بهترین گزینه محسوب می ‌شود. رایج ترین مدل عایقی که امروزه به شکل گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرد فازمتر نام دارد.

نوع دیگری از آن ها به شکل ضربه پذیر قابلیت استفاده در مکان هایی مانند مکانیکی و صنایع را دارا است. این نوع با چکش خور تشتکی و فولادی به خوبی توان ضربه پذیری را خواهند داشت.

بر حسب سایز نیز می توان انواع پیچ گوشتی را تقسیم بندی نمود. امروزه برای کار در صنایع مختلف گزینه ‌هایی با سایز بسیار بزرگ طراحی و تولید می ‌شود. با این وجود برای مصارف خانگی بیشتر از گزینه هایی با سایزهای کوچک تر جهت انجام فعالیت ‌های حوزه الکتریک استفاده می شود.

سخن پایانی

مجموعه ما به منظور خدمات دهی به شما عزیزان با فراهم کردن شرایطی، انواع پیچ گوشتی را به شما با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهد. دقت کنید که هنگام خرید این نوع ابزار با توجه به کاربرد آن گزینه مناسب را انتخاب نمایید. امروزه پیچ گوشتی ها در انواع مختلفی از لحاظ دسته، سایز و کیفیت طراحی و تولید می شوند.

ارسال دیدگاه