معرفی تایر فرغون

معرفی تایر فرغون

فرغون نوعی وسیله حمل و نقل ساختمانی است که از دیرباز تا کنون برای مردم بسیار کاربردی بوده و همزمان با پیشرفت تکنولوژی و صنعت نیز، این وسیله همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

فرغون از اجزای مختلفی ساخته شده ‌است که هر یک از این اجزا نقش مهمی در ساختار و کاربرد نهایی این وسیله دارند. از جمله مهم‌ترین اجزا، تایر فرغون است که در أنواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود.

ساختار و کاربرد فرغون

فرغون نوعی چرخ دستی فلزی و بسیار محکم است که از یک بدنه، تایر و دو دسته که در اطراف بدنه تعبیه خواهد شد، تشکیل شده‌است.

فرغون با توجه به ساختاری که دارد در جریان ساخت و ساز و حمل مصالح ساختمانی بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. کارگران می‌توانند از فرغون برای حمل و نقل مصالح ساختمانی مثل سیمان، آجر، گچ استفاده کنند؛ ابزار‌آلات نسبتاً سنگین را درون فرغون قرار دهند و با توجه به ساختار تایر فرغون، تنها با هل دادن و بدون تحمل وزن مصالح، فرغون را جابجا کنند.

از دیگر کاربرد‌های فرغون که ممکن است امروز مقداری کم‌رنگ شده‌باشد، استفاده از فرغون به عنوان بالابر است. در این روش تعدادی از کارگران در طبقه‌های بالایی ساختمان می‌ایستادند و تعدادی دیگر در پایین ساختمان بودند؛ مصالح را درون فرغون قرار داده و طناب محکمی را به دور بدنه و تایر فرغون پیچیده و آن را به سمت بالا هدایت می‌کردند.

معرفی تایر فرغون

اجزای سازنده فرغون

 به طور معمول هر فرغون دارای اجزای زیر است:

  • بدنه فلزی فرغون و میله‌های فلزی نگهدارنده آن
  • چرخ(شامل تایر فرغون، تیوپ‌ و بلبرینگ)
  • اتاق فرغون
  • دسته‌ها و سردسته‌ها
  • تسمه
  • میله تکیه‌گاه و محور
  • میلگرد‌های استفاده شده

اجزا و قطعاتی که در بالا ذکر شد، به وسیله اتصالات متنوعی به یکدیگر متصل شده‌اند؛ این اتصالات شامل: اتصالات پیچ و مهره‌ای، اتصالات جوشی و اتصالات مختلط (اتصالات جوشی به علاوه پیچ و مهره‌ای) است.

تایر فرغون

امروزه انواع مختلفی فرغون در بازار موجود است که هریک کاربرد خاصی داشته و برای یک فعالیت خاص در نظر گرفته شده است. در سال‌های اخیر اجزای سازنده فرغون‌ها نیز همچون اتاق فرغون، تایر فرغون و… نیز در طرح‌ها و انواع مختلفی روانه بازار می‌شوند.

از جمله متنوع‌ترین و مهم‌ترین اجزا که در کیفیت فرغون و همچنین قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود، تایر فرغون است.

انواع تایر فرغون

از جمله انواع تایر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • تایر فرغون با لاستیک‌ تو‌پر و ضد پنچری: طراحی این مدل لاستیک به نوعی است که نیازی به باد کردن ندارد، بدون رینگ است و جهت استفاده در سطوح صاف و با دمای بالا طراحی شده است. لاستیک‌های توپر در انواع بلبرینگی و بوشی موجود است.
  • تایر فرغون با لاستیک تو‌خالی: این نوع از لاستیک‌ها همراه با تیوپ بوده و نیاز به باد کردن دارد. تایر فرغون‌هایی که مجهز بهرلاستیک‌های تو‌خالی است؛ از طرفداران بیشتری برخوردار است زیرا جابجایی این نوع از فرغون‌ها بسیار راحت‌تر بوده و انرژی کمتری را از کارگران می‌گیرد.

تایر فرغون هم در کشور خودمان تولید می‌شود و هم به صورت انبوه از کشور‌هایی همچون ویتنام به کشور وارد می‌شو‌د. بهتر است بدانید لاستیک‌های بادی و دارای تیوپ که ساخت ایران هستند به صورت جدا تولید می‌شوند اما در لاستیک‌های ویتنامی، تیوپ به همراه تایر فروخته می‌شود.

معرفی تایر فرغون

طرح موجود روی تایر فرغون‌

شاید به دفعات اصطلاح گل را در خصوص تایر و لاستیک‌ها شنیده باشید؛ به طرح‌های مختلف و متنوعی که روی سطح بیرونی لاسایک‌ها تعبیه شده‌است، گل می‌گویند. به طور مثال طرح لاستیک‌ فرغون‌های گل درشت یا ریز که به صورت گل ماری، صلیبی، لاستیک فرغون تراکتوری و یاسا موجود هستند.

توجه به طرح آج تایر فرغون

شرکت‌های سازنده، بسته به نوع کاربرد تایر، شرایط اقلیمی، نوع وزن فرغون از طرح‌های مختلفی برای آج تایر فرغون استفاده می‌کنند.

  • طرح آج تابستانی:

این مدل از طرح‌ها بر روی تایر‌هایی قرار دارند که در شرایط آب و هوایی گرم مورد استفاده کاربرد دارند. این نوع از آج این قابلیت خنک کردن تایر را در برابر حرارت به وجود آمده دارند و از حرارت تایر می‌کاهد.

  • طرح آج زمستانی:

این طرح مناسب اقلیم‌های سردسیر است و به دلیل شکاف‌های عمقی و متعددی که در سطح آج است، میزان برخورد و چسبندگی آج تایر فرغون با زمین بسیار افزایش خواهد یافت.

سازندگان تایر فرغون برای مناطق بارانی نیز طرح‌هایی را در نظر گرفته‌اند که موجب تسهیل خروج آب در ناحیه برخورد تایر با زمین خواهد شد و اصطکاک تایر فرغون با زمین افزایش یابد.

معرفی تایر فرغون

هماهنگی بین اجزای فرغون و کاربرد آن

همان طور که گفته شاید در نگاه اول به نظر برسد که فرغون از اجزایی بسیار ساده و ابتدایی تشکیل شده‌است و هیچ تفاوتی بین اجزای آن وجود ندارد اما توجه کنید که هر یک از اجزای فرغون به خصوص تایر فرغون برای یک عمل خاص در نظر گرفته شده است.

قبل از خرید فرغون حتما موارد مصرف آن را برای افراد با تجربه و فروشندگان به خوبی توضیح دهید تا محصولی با طول عمر بیشتر و متناسب با نیاز خود، دریافت کنید.

ارسال دیدگاه