معرفی ریسمان بنایی و نحوه کار با آن

معرفی ریسمان بنایی و نحوه کار با آن

بنایی یکی از اساسی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های ساخت یک ساختمان است. بنا به تکه‌هایی از موادی مثل آجر، سیمان،سنگ، بلوکه‌های بتنی و… گفته می‌شود که در کنار هم قرار می‌دهند؛ تا سازنده یک قسمت از دیوار باشد. مصالح بنایی از قدیمی‌ترین ابزارها بوده به صورتی که در هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بلوک‌های سیمانی از رایج‌ترین مصالح بنایی در جوامع صنعتی است که امکانات زیادی را برای ساخت فراهم ‌می‌کند. آشنایی با ریسمان بنایی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در عملکرد کارها داشته باشد.

ریسمان بنایی چیست ؟

از کاربردی ترین لوازم دیوار چینی می‌توان به ریسمان بنایی اشاره کرد. ریسمان کار ابزاری ساده و کاربردی است که برخلاف کوچک بودنش، قدرت و استحکام بسیار زیادی دارد. این نخ در شکل ظاهری کوچک است، اما تاثیر بسیار بزرگی در کنار هم نگه داشتن مصالح و توازن آن‌ها دارد. ریسمان بنایی به بالا رفتن کیفیت کار کمک می‌کند و می‌تواند کاری بی نقص از نظر کیفی و ظاهری را به شما تحویل بدهد.

در هنگام دیوار چینی یا دیوار کشی،سنگ کاری، نما کاری و دیگر فعالیت‌هایی که کار زمان زیادی طول بکشد، استفاده از ریسمان بنایی موجب جلوگیری از کج چیده شدن مصالح می‌شود. اگر طول دیوار زیاد باشد اتکا به چشم خودمان نمی‌تواند دیواری کاملا متوازن را به ما تحویل دهد. اگر طول دیوار مورد نظر کمتر از چهار الی شش متر باشد ریسمان کشی به صورت یکسره امکان پذیر است.

معرفی ریسمان بنایی و نحوه کار با آن

نحوه کار با ریسمان بنایی

نحوه کار با ریسمان بنایی بسیار ساده و آسان است. رعایت نکاتی که در ادامه ذکر خواهد شد کار را برایتان ساده تر خواهد کرد. همان‌طور که گفته شد، دیوار چینی با متراژ‌های بالا به کمک چشم امکان پذیر نیست و برای دیوارهای بیشتر از چهار تا شش متر، ریسمان کشی به صورت حصاری انجام می‌شود. فاصله ریسمان با آجر، بلوک و یا هر مصالح ساختمانی دیگری که در آن قسمت استفاده شده، باید بین یک الی دو میلی‌متر باشد.

بنا می‌داند که طول نخ کار نباید بیشتر از چهار متر باشد، اما بستگی به مقاومت ریسمان در مقابل پاره شدن دارد. اگر ریسمان شرایط ویژه‌ای داشته باشد، افزایش طول آن ممکن است. طناب بنایی اگر از مواد ضد آب، دارای مقاومت و انعطاف ضمانت شده باشد می‌تواند به اندازه بیشتری مانند شش متر نیز برسد. ریسمان بنایی، برای شاقول‌بندی و شمشه‌کشی به دو شمشه در انتهای دیوار نصب می‌شود. می‌توانید از رنگ‌هایی مثل آبی جهت دید بهتر در کار استفاده کنید.

مشخصات ریسمان بنایی

کیفیت نخ بنایی بستگی به برندهای متفاوت دارد که واکنش کمتری در برابر فشار و همچنین مقاومت بیشتری در برابر نیروی کششی از خود نشان دهند. داشتن لایه های نرم به انعطاف بیشتر آن کمک می‌کند. پلی‌پیروپلین جنس بعضی از این ریسمان‌ها است. پلی پیروپلین، ماده‌ای بوده که بعد از اعمال فشار و کشیدگی به حالت اولیه خود بر می‌گردد و از اساسی‌ترین پلیمرهای مورد استفاده دنیا است.

این ریسمان‌ها هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور تولید می‌شود. بسیاری از این ریسمان‌های بنایی داخلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این شما می‌توانید رنگ‌هایی مانند سفید، مشکی یا آبی را انتخاب کنید. بی شک رنگ‌های که جلوه بیشتری دارند؛ دید بهتری را نیز برای شما در هنگام کار ایجاد می‌کنند.

معرفی ریسمان بنایی و نحوه کار با آن

ویژگی های ریسمان بنایی ایده آل

تا کنون با ماهیت ریسمان بنایی، نحوه استفاده و چند نکته دیگر در مورد آن بحث کردیم. اما یکی از رایج‌ترین سوالاتی که به ذهن افراد می‌رسد، این است که در هنگام خرید ریسمان بنایی چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

همان طور که احتمالا می دانید، اغلب ریسمان‌های بنایی به رنگ آبی هستند. شاید برایتان سوال شده باشد که چرا این ریسمان باید به رنگ آبی تولید شود؟ دلیل این که ریسمان‌های بنایی به رنگ آبی تولید می‌شوند این است که در حین کار قابل تشخیص باشند. در واقع این رنگ به کارگران کمک می‌کنند تا با راحتی بیشتری آن را تشخیص داده و از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر داشته باشید، ضد آب بودن ریسمان‌های بنایی است. با توجه به این که این ریسمان‌ها در حین بنایی و در طول کار می توانند در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند، باید حتما ضد آب و از جنس پلی پروپیلن درجه یک باشد.

معرفی ریسمان بنایی و نحوه کار با آن

ریسمان بنایی را از کجا تهیه کنیم؟

دسترسی به ریسمان بنایی کار دشواری نیست و شما می‌توانید به راحتی آن را از تمامی ابزار فروشی‌های سراسر کشور تهیه کنید. همچنین امکان سفارش آنلاین این محصول نیز وجود دارد. اگر دیوار صاف و متوازن برایتان اهمیت دارد، فرصتی که این ریسمان در اختیارتان می‌گذارد را فراموش نکنید. نکته دیگر این است که باید از سفتی ریسمان در انتهای شمشه‌ها اطمینان لازم را حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه