ماله بنایی ابزاری کلیدی در ساختمان سازی

ماله بنایی ابزاری کلیدی در ساختمان سازی

با رشد سریع ساختمان سازی در سطح کلان شهر‌های بزرگ، انتخاب مصالح و ایمن‌ترین راه برای ساخت ساختمان‌ها به یکی از مهم ترین مسائل و موضوعات روز تبدیل شده است. در احداث یک سازه از مواد گوناگونی استفاده می‌شود که هرکدام ویژگی منحصر به خودش را دارد. غیر از مواد طبیعی مانند رس، سنگ و… برخی از مواد ترکیب شده به صورت ترکیبی توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افراد شاغل در حوزه کاری مربوط به ساختمان سازی، باید شناخت کافی از مصالح و مواد داشته باشند تا سازه‌ای استاندارد بسازند. متدوال ترین مصالح ساختمانی شامل بلوکه سیمانی، آجر، ماله، سیمان و بسیاری لوازم و مواد دیگر است ماله‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکدام برای شرایطی مناسب تر هستند.

علاوه بر شناخت کامل مصالح، آشنایی با ابزارهای پرکاربرد ساختمان‌سازی نیز اهمیت بالایی دارد. ماله‌های بنایی ابزاری پرکاربرد در زمینه‌های متفاوت هستند که در ادامه به بررسی ماله بنایی پرداخته شده است.

ماله بنایی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از پرکابردترین وسایل بنایی، ماله است که در اغلب شغل‌هایی که با ساختمان سروکار دارند آن را می‌شناسند. ماله شکل مسطحی دارد و در سیمان کاری، کاشی کاری و حتی گچ بری نقش بسیار پر رنگی ایفا می‌کنند. ماله‌ها انواع دستی و پیشرفته دارند که هر کدام برای مواد و شرایطی مخصوص استفاده قرار می‌گیرد و در بازار یافت می‌شود. ماله به شما در صاف کردن سطوحی مانند چسب پشت کاشی، گچ و سیمان کمک می‌کند.

علاوه بر صاف کردن سطوح مختلف از ماله در مخلوط کردن، برداشتن یا شکل دادن به موادی چون سیمان و همچنین شکستن آجر استفاده می‌شود. ماله کشی در ایران پیشینه‌ای دیرینه دارد و به دوران رضا شاه پهلوی برمی‌گردد.

استفاده از ماله و کار ماله کشی هنری است که به مهارت بالایی احتیاج دارد و با میزان تجربه فردی ماله کش ارتباط مستقیمی دارد.

ماله بنایی ابزاری کلیدی در ساختمان سازی

انواع ماله

امروزه بیشتر از ابزارهای مدرن جهت افزایش سرعت و سهولت کار استفاده می‌شود. ماله‌ها نیز انواع مختلف دارند و برخلاف تولید ماله‌های پیشرفته، هنوز ماله‌های دستی مرسوم هستند و بازار بهتری دارند. از انواع مختلف ماله بنایی می‌توان به ماله سیمان‌کاری، گچ کاری، تلسکوپی و موتوری اشاره کرد.

ماله مخصوص سیمان‌کاری

یک نمونه از ساده‌ترین ماله‌های بنایی ماله بنایی مخصوص سیمان کاری است. این مدل دارای یک دسته بوده که از دو طرف به آن چسبیده است. از این ابزار برای صاف کردن سیمان هنگام دیوار کشی استفاده می‌شود. صیقل دادن سطوحی مانند پشت بام یا کف آشپزخانه با این وسیله بسیار راحت است و تمیزی کار شما را افزایش می‌دهد.

ماله مخصوص گچ کاری

گچ‌کاری یا سفیدکاری آخرین مرحله در یک سازه است. یک دیوار گچی باید به قدری صاف شود که دیوار کاملا یک‌دست بنظر برسد و به همین علت ماله مخصوص گچ‌کاری مقداری تخصصی‌تر از ماله سیمان‌کاری است. این ماله اکثرا دارای دسته چوبی است که تنها از یک طرف به ماله متصل شده و موجب سهولت این کار می‌شود. بعد از هر بار استفاده باید آن را به خوبی تمیز کرد تا ماله بنایی دچار زنگ‌زدگی نشود و روی گچ بری خط نیندازد.

ماله بنایی ابزاری کلیدی در ساختمان سازی

ماله تلسکوپی

ماله تلسکوپی نوع پیشرفته تر ماله‌های بنایی به شمار می‌رود. این نوع از ماله‌ها کار را برای کارگران ساختمانی راحت تر کرده است. می‌توانید با خرید این نوع ماله‌ها به راحتی برای صاف و یکدست شدن بتن در فاصله دور استفاده کنید.

ماله موتوری

علاوه بر ماله دستی که شما می‌توانید از نوع پیشرفته‌تر انواع ماله هم بهره‌مند شوید و بسته به راحتی خود خریداری کنید. امروزه ماله‌ها از آن حالت ساده و ابتدایی خود خارج شده‌اند و شما امکان خریداری ماله‌های بنایی به صورت موتوری را دارید. از جمله انواع ماله موتوری می‌توان به ماله پروانه‌ای و شمسه ماله موتوری اشاره کرد.

ماله بنایی ابزاری کلیدی در ساختمان سازی

روش نگهداری از ماله بنایی

روش نگهداری ماله‌های بنایی فرایند پیچیده‌ای ندارید. با رعایت چند توصیه می‌توانید از خراب شدن ماله خود جلوگیری کرده و استفاده مفیدتری از آن کنید.

  • بهتر است بعد از هربار استفاده از ماله را کامل بشورید که هیچ موادی روی آن باقی نماند.
  • همیشه برای هر کاری از ماله مخصوص آن استفاده کنید مثلا از به کار بردن ماله گچ کاری برای سیمان کاری پرهیز کنید؛ زیرا در غیر این صورت به ماله آسیب جبران ناپذیری می‌زنید.
  • هیچ وقت برای تمیز کردن ماله به گوشه‌های آن ضربه وارد نکنید چون باعث کج شدن مالمی‌شود.
  • اگر وسایل بسیار چسبانک هستند و جدا کردن مواد از روی ماله ممکن نباشد؛ ماله را تا روز کاری بعد درون ظرف آب قرار دهید تا مواد خشک نشود و شستشو راحت‌تر شود.

ماله بنایی در ساختمان سازی

پیش‌تر راجب ماله و انواع آن صحبت کردیم. ماله‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکدام برای شرایط مخصوصی ایجاد شده اند. علی رغم پیشرفت های تکنولوژی و وسایل بنایی، ماله‌های بنایی از ماله‌های موتوری مرسوم‌تر هستند. ماله از ابزارهای مهم برای ساختمان‌سازی است. ماله بنایی علاوه بر تمام مواردی که پیش‌تر در مقاله به آن اشاره کردیم برای بلکا کردن خانه نیز استفاده می‌شود. به طبع بهره‌گیری از لوازم درجه یک نتیجه بهتری دارد. انتخاب ماله کش کاربلد و باتجربه تاثیر فوق العاده‌ای در فرایند بهتر کار می‌گذارد.

ارسال دیدگاه