ناک زدن در یک اتومبیل به چه معناست و چگونه باید آن را از بین برد؟

ناک زدن در یک اتومبیل به چه معناست و چگونه باید آن را از بین برد؟

ماشین های شخصی امروزی اصولا باعث به وجود آمدن صداهای ناشناخته ی بسیاری می شوند. چنانچه صدایی مثل در کوبیدن و یا تق‌تق کردن از ماشین شما شنیده شد، به احتمال زیاد ماشین شما دچار مسئله ناک زدن شده است. باید بدانید که شما می بایست این مسئله به وجود آمده در خودرو خود را رفع کنید زیرا درغیر این صورت ممکن است به موتور ماشین شما صدمه وارد شود. پس پیش از رخ دادن مسئله ای برای موتور ماشین خود، آن را تعمیر و رفع کنید تا دچار معضل نشوید. با ما همراه باشید تا مواردی را که موجب ناک زدن ماشین شما می‌شوند را بیان کنیم و چگونگی برطرف کردن آن را به شما بیاموزیم. پس این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

درباره مشکل ناک زدن اتومبیل یا ضربه موتور

مسئله ناک زدن ماشین هنگامی به وجود می آید که سوخت در سیلندرهای موتور اتومبیل شما به صورت غیریکسانی و ناهمواری بسوزد. زمانی که سیلندرها دارای تعادل خوبی از هوا و سوخت باشند، سوخت در عوض سوختن یکباره، گام به گام سوخته می شود. بعد از سوختن هر گام از این سوخت در موتور ماشین، شوک کوچکی به وجود می آید و سوخت گام بعدی را شعله ور و محترق می کند. این چرخه سوخت پشت سر هم تکرار می شود. پس می توان دریافت که تق‌تق موتور ماشین یا ناک زدن موتور هنگامی ایجاد می شود که سوخت به‌ شکل غیر یکنواختی بسوزد و این سوختن‌ها در تایم نابهنگامی خاموش شوند. در اثر بروز این اتفاق در موتور ماشین صدای بدی شنیده می شود و بنابراین دیواره سیلندر و پیستون موتور اتومبیل شما صدمه بدی می بیند.

عوامل به وجود آورنده‌ی ناک زدن خودرو

عوامل به وجود آورنده‌ی ناک زدن خودرو

در ادامه مواردی را که موجب به وجود آمدن صدای تق‌تق در اتومبیل می شود را بیان خواهیم کرد.

۱. ایجاد مشکل و نقص در شمع‌های موتور خودرو

خوب است بداند که شمع‌های موتور ماشین با تولید جرقه، ترکیب سوخت و هوای درون سیلندر را شعله ور و محترق می کنند. به بیان دیگر می توان گفت که شمع‌ها ابزاری مهم جهت راه‌انداختن موتور خودرو می باشند. شمع‌ها نیز همچون دیگر قطعات اتومبیل فرسوده می شوند و در طول زمان دچار نقص و خرابی خواهند شد. پیشنهاد بیشتر خودروسازان این است که شمع‌های خودرو را هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض نمایند. ولی به صورت کلی طول عمر شمع خودرو بسته به شرایط و همچنین نوع شمع می باشد.

در حقیقت شما با عوض نکردن شمع های خراب موجب کاهش قدرت موتور اتومبیل خود خواهید شد. خوب است بدانید که عوض کردن شمع موتور خودرو یک راهکار اقتصادی و خوب می باشد.

در بیشتر ماشین‌های امروزی و جدید، زمان‌بندی موتور خودرو با کامپیوتر کنترل می‌شود. به این معنی که در تایم معین شده ای از حرکت موتور، شمع‌های موتور جرقه خواهند زد. ولی چنانچه تحت هر شرایطی جرقه به طور دقیق در زمان خود اتفاق نیفتد، می‌تواند موجب انفجارهای پشت سر هم در سیلندر خودرو شده و بنابراین باعث ناک زدن اتومبیل شود.

۲. استفاده از سوختی با اکتان پایین در موتور خودرو

۲. استفاده از سوختی با اکتان پایین در موتور خودرو

همانگونه که می دانید بنزین دارای درجه های مختلفی از اکتان می باشد. حال هرچه قدر درجه اکتان سوخت بیشتر باشد، پیش از سوختن، چگالی یا فشردگی بالاتری را تحمل می‌کند. چنانچه موتور اتومبیل شما دارای طراحی برای سوخت با اکتان بالا باشد، با استفاده از نوع سوخت با اکتان پایین موجب ایجاد صدای غیر معمولی در موتور اتومبیل خواهد شد.

شما باید این مورد را در نظر داشته باشید که سوخت با اکتان بالا در مقایسه با سوخت معمولی هزینه بیشتری خواهد برد. ولی از طرف دیگر به کار بردن سوختی با اکتان پایین برای اینگونه ماشین ها در طول زمان به موتور خودرو صدمه می زند و باعث به بار آمدن هزینه بیشتری جهت تعمیر موتور ماشین خواهد شد.

شما باید حتما دفترچه راهنمای اتومبیل را بخوانید. در این دفترچه نوع سوخت به شما توصیه شده است. چنانچه از این نوع سوخت پیشنهادی استفاده نمی‌کنید می‌بایست تا در نوبت بعدی، سطح اکتان بنزین را بالا برده یا از یک تقویت‌کننده اکتان جهت بالا رفتن کارکرد موتور خودرو استفاده نمایید. در صورتی که با این راهکار مسئله ناک زدن اتومبیل از بین نرفت، به دنبال راه حل دیگری باشید زیرا شاید مشکل از جای دیگری باشد.

۳. مسئله انباشته شدن کربن در موتور خودرو

خوب است بدانید که سوخت موتور خودرو می بایست دارای مواد کربن‌زدا باشد تا موجب جلوگیری از بسته شدن سیلندرهای اتومبیل با رسوبات کربنی شود. این مواد کربنی موجب به وجود آمدن فضای کمتری برای سوخت و هوا می شود که در نتیجه باعث زیاد شدن انباشتگی خواهد شد. پس ایجاد تغییرات در انباشتگی سوخت باعث به وجود آمدن صداهای تق‌تق می شود. به بیان دیگر در این اتفاق، جمع شدن کربن موجب به وجود آمدن یک ضربه دوگانه خواهد شد که هم موجب کاهش حجم سیلندر می شود و هم باعث جرقه مورد نیاز جهت شعله ور کردن مستقیم سوخت خواهد شد.

ولی باید بدانید که انباشتگی زیاد از حد کربن می‌تواند باعث ایجاد مسائلی در فرایند اشتعال شود و به سیلندرهای موتور اتومبیل صدمه بزند. اکنون جهت برطرف کردن این مسئله می بایست تا یم متخصص سیلندرها را به طور کامل تمیز نماید.

۴. ترکیب هوای بدون چربی و سوخت در موتور خودرو

بهتر است بدانید که مسائل منوط به سنسور اکسیژن، انژکتورهای سوخت، پمپ بنزین یا سنسور جریان هوای جرمی می‌تواند یک ترکیب هوا و سوخت بدون چربی در موتور خودرو شما به وجود بیاورد. ترکیب هوا و سوخت بدون چربی، ترکیبی می باشد که دارای سوخت مورد نیاز و همچنین هوای زیادی نمی باشد. در نتیجه بدون وجود سوخت مورد نیاز در هر سیلندر، ترکیب به سرعت لازم نمی‌سوزد و باعث به وجود آمدن انفجارهای پشت سر هم خواهد شد که در نتیجه موجب ناک زدن اتومبیل خواهد شد.

۵. ایجاد نقص در سنسور ناک خودرو

۵. ایجاد نقص در سنسور ناک خودرو

نیک بختانه کوبش موتور یک مسئله رایج در اتومبیل های جدید امروزی نمی باشد، چرا که میزان نسبت هوا به سوخت، انژکتورهای سوخت و زمان‌بندی همه با کامپیوتر بررسی و کنترل می‌شوند. همچنین در ماشین های مدرن امروزی یک سنسور ناک وجود دارد که جهت بررسی ناک موتور خودرو طراحی شده و کار آن گزارش دادن به واحد کنترل موتور می باشد. در نتیجه با وجود این سنسور به شکل اتوماتیک مشکل به وجود آمده رفع خواهد شد.

باید بدانید که سنسور ضربه نامناسب می‌تواند منجر به ناک زدن موتور خودرو شود. چنانچه در یک ماشین جدید و امروزی با مسئله کوبش موتور در حال رانندگی مواجه هستید، با کنترل سنسور ضربه می توانید مسئله به وجود آمده را به راحتی تشخیص دهید.

۶. ایجاد نقص در کِشنده و قرقره تسمه خودرو

خوب است بدانید تمامی علت های ایجاد ناک اتومبیل از خود موتور نمی باشد و احتمالا از قطعاتی کنار موتور ایجاد می شوند. هنگامی که موتور اتومبیل در حال فعالیت است، تسمه‌ای را به چرخش در می‌آورد که به قرقره‌های گوناگونی در تمامی محفظه موتور وصل می باشد. این تسمه می بایست دارای کشش خوبی باشد تا به صورت نرم و بی‌صدا بچرخد. در صورت کشیده شدن تسمه، کشنده به‌خوبی فعالیت نمی‌کند. همچنین چنانچه یکی از قرقره‌ها خم شود موجب ایجاد صدای تق‌تق خواهد شد که شاید فکر کنید به خاطر ناک زدن موتور خودرو باشد.

۷. فرسودگی بلبرینگ خودرو

باید بدانید که ضربه میله‌ای از دیگر انواع کوبش موتور می باشد. وقتی که پیستون‌ها در موتور خودرو بالا و پایین می‌روند، میل‌لنگ را به چرخش درمی‌آورند که در نتیجه نیرو را به چرخ‌ها انتقال می دهند. بلبرینگ‌های میله‌ای، موجب آسان شدن حرکت روان پیستون می شوند ولی شاید در طول زمان پوسیده شوند و یا از مکان خود جابه جا شوند. وقتی یاتاقان‌ها فرسوده و خراب شوند، پیستون‌های وصل شده به میل‌لنگ جا به جا می شوند و باعث ایجاد صدای تق‌تق در خودرو می شوند. جهت برطرف کردن این مسئله، شاید به یاتاقان‌های جدید احتیاج داشته باشید و یا نیاز به انجام کارهای دیگر روی پیستون‌ها یا میل‌لنگ داشته باشید.

۸. روغن کاری نکردن سرسیلندر در خودرو

۸. روغن کاری نکردن سرسیلندر در خودرو

کلیه سیلندرهای موتور اتومبیل احتیاج به روغن‌کاری دارند. زمانی که یک سیلندر روغن کاری نشده باشد، باعث ایجاد صدای تق‌تق خواهد شد.

همچنین باید بدانید که اگر یک سیلندر دچار نشتی روغن موتور شود، روغن آن از بین می رود. در این بین به کار بردن روغن‌هایی با کیفیت پایین و با نقطه اشتعال کم موجب روانکاری ضعیف در موتور خواهد شد. بنابراین خیلی از خودروسازان پیشنهاد می کنند تا از روغن موتور سنتتیک جهت روانکاری سرسیلندر استفاده نمایید.

علاوه بر این سرسیلندر روغن‌کاری نشده باعث صدمه رسیدن به رینگ پیستون و دیواره سیلندر خواهد شد. در نتیجه روغن‌کاری کردن سرسیلندر جهت پیشگیری از آسیب رسیدن به پیستون حیاتی می باشد.

چگونگی برطرف کردن ناک زدن موتور اتومبیل

نخستین گام جهت برطرف کردن ناک زدن موتور خودرو، به کار بردن بنزین با درجه اکتان بالا می باشد. همانگونه که گفتیم سوخت‌های با میزان اکتان بیشتر قادر می باشند تا فشار بالاتری را پیش از اشتعال متحمل شوند.

گام بعدی استفاده از مواد افزودنی تمیزکننده کربن می باشد. این مواد قادر می باشد تا از جمع شدن زیاد کربن در بخش های گوناگون موتور اتومبیل پیشگیری کند و در نتیجه زمان‌بندی جرقه شمع موتور به درستی صورت گیرد. به کار بردن یک بطری افزودنی پاک‌کننده کربن موجب تمیز کردن سیستم خودرو می شود که هم از انباشتگی کربن اضافی جلوگیری می کند و هم موجب افزایش طول عمر شمع های موتور خودرو خواهد شد.

مورد دیگر تنظیم موتور می باشد. در این کار باید شمع‌ها و سیم‌های جدید تنظیم و بررسی شوند.

کار دیگر تعویض منظم روغن موتور و کنترل و بررسی سطح روغن می باشد. خوب است بدانید که روغن موتور فرسوده و دارای سطح پایین باعث روغن‌کاری ضعیف قطعات مربوط با زمان‌بندی موتور خودرو خواهد شد.

blank

جمع بندی

در این مطلب به طور کلی عوامل مختلف ناک زدن اتومبیل را توضیح دادیم. در صورت توجه کردن به این موارد قادر می باشید تا قبل از ایجاد صدمه جدی به موتور اتومبیل خود، آن را رفع نمایید. چنانچه شما نیز در این مورد تجربه ی مشابهی داشتید و یا سوال دیگری در این زمینه دارید در بخش نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید تا متخصصان ما پاسخگوی شما باشند. ازینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه