نقش تسمه دینام در خودرو، علائم خرابی و زمان تعویض آن

نقش تسمه دینام در خودرو، علائم خرابی و زمان تعویض آن

تسمه دینام یکی دیگر از وسایلی محسوب می شود که مصرف و کاربرد بالایی در خودرو دارد. بدون تردید بر خلاف بخش زیادی از لوازم مصرفی اتومبیل، این قطعه پر کاربرد را بسیاری از رانندگان و مالکان خودرو می شناسند. نقش اساسی و مهمی که این قطعه در اتومبیل ایفا می کند، موجب می شود هنگام خرابی و پارگی بخش های مختلفی از اتومبیل نتوانند فرآیند مورد نظر را انجام داده و کارایی خود را از دست می دهند. با توجه به اینکه این قطعه به عنوان یکی از لوازم پرکاربرد و مصرفی خودرو شناخته می شود باید برای خرید آن و تعویض به موقع اطلاعات کافی داشته باشید. خوشبختانه با بررسی قیمت تسمه دینام و تسمه تایم متوجه می‌شوید که این محصول از قیمت مناسبی برخوردار بوده و هنگامی که قصد تعویض آن را دارید به راحتی می‌توانید بدون تخصص این فرآیند را طی کنید.

نقش تسمه دینام در خودرو، علائم خرابی و زمان تعویض آن

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام یکی از قطعات پرکاربرد در اتومبیل است که می تواند انرژی تولید شده توسط موتور را به قسمت های مختلف مانند واتر پمپ، دینام، پمپ فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه مطبوع خودرو انتقال دهد. این قطعه حرکت خود را به واسطه انرژی دورانی تولید شده توسط موتور انجام می دهد. با توجه به حرکت کردن تسمه قرار گرفته شده بر روی اتومبیل، دینام خودرو نیز می تواند نیروی حرکتی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند. با بررسی نقش این قطعه در اتومبیل متوجه میشویم که اختلال در عملکرد آن موجب بروز مشکل در حرکت اتومبیل و قسمت های مختلف خودرو میشود. تسمه دینام نوعی تسمه تولید شده با استفاده از پلاستیک مقاوم است که می‌تواند از فولی سر میل لنگ نیروی لازم را برای حرکت کردن قطعات مختلف انتقال دهد.

دلایل خرابی تسمه دینام

تسمه دینام خودرو به واسطه عوامل و دلایل مختلفی دچار خرابی می‌شود. به همین علت باید برای عملکرد اتومبیل، روی به خرید محصولی باکیفیت بیاورید از جمله دلایلی که موجب خرابی تسمه می شود، می توان به خرابی هرزگرد اشاره کرد. بلبرینگ داخل هرزگرد هنگامی که جام کند، از حرکت کردن تسمه بر روی خود جلوگیری خواهد کرد. در این شرایط به واسطه اصطکاک فراوانی که ایجاد می شود، پارگی تسمه دینام را می توان مشاهده کرد. از دیگر عواملی که موجب خرابی این قطعه می شود، می‌توان به بروز مشکل در تسمه سفت کن اشاره نمود. گاهی اوقات تسمه سفت کن با فولی در یک راستا قرار نمی گیرند. به همین علت تسمه دینام دقیقا بر روی دنده قرار نخواهد گرفت. شرایطی که موجب می شود شیارهای داخلی تسمه از بین رفته و در نتیجه با پارگی و افتادن آن مواجه می شوید.

نقش تسمه دینام در خودرو، علائم خرابی و زمان تعویض آن

از دیگر دلایلی که می‌تواند موجب خرابی این قطعه اتومبیل شود، شست و شوی مداوم موتور خودرو است. گاهی اوقات کاربر ترجیح می دهد با استفاده از مواد نفتی، روی به شستشوی موتور خودرو بیاورد. همانگونه که می دانید پایه مواد پلاستیکی و لاستیکی مواد نفتی هستند. این شرایط موجب می‌شود استفاده از موادی مانند نفت گاز موجب از بین رفتن کیفیت تسمه شده و خرابی آن را به بار آورد.

اگر بخواهیم به بررسی دلایل خرابی تسمه دینام بپردازیم، می توانیم به سراغ پمپ هیدرولیک برویم. اگر پمپ هیدرولیک دچار ایراد شود، می‌تواند به این تسمه آسیب هایی وارد کند. نشت روغن از پمپ هیدرولیک و جاری شدن آن بر روی تسمه، خرابی این قطعه را به بار خواهد آورد.

زمان تعویض تسمه دینام

همانگونه که بیان کردیم، تسمه دینام وظیفه دارد که بخشی از قطعات مهم اتومبیل مانند دینام، پمپ هیدرولیک و کمپرسور کولر را به حرکت درآورد. هنگامی که این قطعه دچار خرابی و پارگی شود باید در سریع ترین زمان برای تعویض کردن آن اقدام نمود. علائم مختلفی به شما نشان می دهند که زمان تعویض این قطعه فرار رسیده است. به عنوان مثال اگر چراغ باتری در پشت آمپر روشن شود، می توانیم به بررسی این قطعه بپردازیم. با توجه به اینکه وظیفه شارژ باتری بر عهده این تسمه گذاشته شده است، چنانچه نتواند باتری را به خوبی شارژ کند، با ارسال یک خطا موجب روشن شدن چراغ صفحه کیلومتر می شود. یکی دیگر از دلایلی که به شما زمان تعویض تسمه دینام را بیان میکند، جوش آوردن خودرو است. اگر این تسمه دچار ایراد شود، به واسطه اختلال در عملکرد واتر پمپ و همچنین عدم گردش جریان آب، خودرو جوش خواهد آورد.

گاهی اوقات هنگام پارگی تسمه دینام، فرمان هیدرولیک نیز سفت شده و تغییر مسیر برای راننده سخت میشود. با مشاهده این نشانه ها باید به سراغ تعویض این قطعه بروید.

اگر از قسمت موتور صداهای مختلفی شبیه جیر جیر شنیدید نیز می توانید از خرابی تسمه اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات به یکباره عملکرد کولر دچار مشکل شده و تهویه مطبوع نیز نمی تواند به خوبی عمل کند. این دلایل نیز می‌توانند به شما پارگی، ساییدگی و خوردگی تسمه را بیان کنند.

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که پس از چه مدت زمانی نیاز به تعویض تسمه دینام دارید، نمی توان به صورت دقیق پاسخ لازم را ارائه کرد. در واقع یک خودرو ممکن است تا چند هزار کیلومتر نیاز به تعویض تسمه دینام نداشته باشد. برخلاف تسمه تایم که با گذشت مدت زمانی معین نیاز به تعویض دارد، تعویض کردن این قطعه با توجه به اینکه به عوامل مختلفی وابسته است، می‌تواند مدت زمان متفاوت تری داشته باشد.

نکاتی برای جلوگیری از خرابی تسمه های خودرو

با رعایت نکات می توانید از خرابی تسمه دینام در اتومبیل جلوگیری کنید. سعی کنید برای خرید باتری گزینه ای با ظرفیت بالا انتخاب کرده تا علاوه بر بهبود عملکرد قسمت های مختلف اتومبیل، از خرابی این قطعه نیز جلوگیری نمایید.

به هیچ عنوان دور فن کولر را در شرایط عادی زیاد نکنید. سعی کنید کولر را در درجه پایین نگه دارید. روشن کردن چراغ های اتومبیل در زمان توقف ماشین و یا در طول روز نیز موجب خرابی قسمت های مختلفی از اتومبیل مانند تسمه پروانه ای می شود.

سعی کنید شل یا سفت بودن تسمه را به صورت دوره‌ای بررسی کنید.

خرید تسمه دینام با کیفیت

برای خرید این قطعه باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. بدون تردید جنس تسمه از مهم ترین نکاتی است که در هنگام خرید این محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که قطعات یدکی بی کیفیت و ارزان قیمت نمی توانند برای شما گزینه ای مناسب باشند.

نقش تسمه دینام در خودرو، علائم خرابی و زمان تعویض آن

سایز تسمه، لیبل و برچسب نصب شده بر روی آن و همچنین خرید از یک فروشنده معتبر از دیگر نکاتی هستند که در این زمینه می توانند مد نظر قرار گیرند.

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید تسمه دینام، بررسی قیمت آن است. گارانتی محصول را نیز سعی کنید در نظر بگیرید.

خرید از یک فروشگاه معتبر را همواره به شما برای انتخاب سایر قطعات نیز توصیه می کنیم.

ارسال دیدگاه