نحوه انتخاب دستکش ایمنی مناسب

نحوه انتخاب دستکش ایمنی مناسب

صدها نوع مختلف دستکش در خانه و باغ برای استفاده شخصی به کار می‌روند؛ اما دستکش ایمنی بیشتر در محیط کار برای محافظت از کارگران در برابر خطرات موجود درمحیط کار، استفاده می‌شود. عوامل زیادی در انتخاب دستکش، باید در نظر گرفته شود. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به انواع دستکش‌ ایمنی، ویژگی‌های و در نهایت نحوه انتخاب دستکش مناسب، خواهیم داشت.

نحوه انتخاب دستکش ایمنی مناسب

انواع دستکش ایمنی

دستکش ایمنی، با توجه به کاربرد، میزان استفاده، مدت زمان استفاده و ویژگی های دیگر به پنج نوع اصلی تقسیم می‌شود.

  1. دستکش چرم
  2. دستکش بافتنی رشته ای
  3. دستکش مکانیک
  4. دستکش شیمیایی
  5. دستکش یکبار مصرف

هر نوع دستکش ایمنی، دارای مزایا و ویژگی های متفاوتی است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های انواع این دستکش ها می‌پردازیم.

دستکش چرم

دستکش ایمنی چرم، از پوست حیوانات مختلف ساخته شده‌ است. انتخابی محبوب، برای کارهایی که به مقاومت در برابر سایش، حرارت و آتش نیاز دارند. نحوه دوخت آسترها در دستکش‌های ایمنی چرم، از خطرات اضافی مقاوم هستند.

مزیت دیگر استفاده از جنس چرم، این است؛ که این نوع از دستکش ایمنی، به علت طبیعی بودن؛ به مرور زمان نرم و با شکل دست مطابق می‌شود. این موضوع به افزایش مهارت و راحتی در کار می‌افزاید. اما با این حال، همه دانه های چرم یکسان ایجاد نمی‌شوند.

دستکش بافتنی رشته ای

 به لطف نخ های مهندسی شده، دستکش ایمنی بافتنی رشته ای، می‌توانند از انواع خطرات محافظت کنند. نخ های مهندسی شده از دو یا چند الیاف استفاده می‌کنند؛ تا آنها را به نخی قوی تر تبدیل نمایند. همچنین در این نوع دستکش‌ها بافتنی رشته ای برای استفاده کننده، سطوح بالاتری از محافظت، بدون به خطر انداختن راحتی کار یا مهارت مهیا می‌کند.

فاکتور مهم دیگری که باید برای دستکش ایمنی بافتنی رشته‌ای، در نظر گرفت؛ گیج دستکش است. گیج دستکش، در واقع گیج نخ (یعنی رشته) مورد استفاده برای ساخت دستکش است. معمولاً نخ بافتنی بین 7 تا 21 گیج دارد. دستکش‌های گیج پایین‌تر، ضخیم‌تر هستند؛ و نرمی و دوام بیشتری را ارائه می‌دهند. در حالی که دستکش‌های گیج بالاتر نازک‌تر و ماهرانه‌تر هستند؛ اما به اندازه‌ای بادوام نیستند.

دستکش مکانیک

 دستکش ایمنی مکانیکی، اساسا لایه های مختلفی از مواد\ طبیعی یا مصنوعی هستند؛ که برای ساخت دستکش به هم دوخته می‌شوند. این روش ساخت اجازه می‌دهد تا حفاظت منطقه ای یکپارچه‌ای ایجاد شود. این بدان معناست که حفاظت را می‌توان در مناطقی از دستکش که دست ها در معرض خطر آسیب زیاد هستند؛ موضعی کرد.

دستکش شیمیایی

 برای دفع مایعات طراحی شده اند. پوسته بیرونی دستکش ایمنی شیمیایی، برای مقاومت در برابر نفوذ و خیساندن مایعات و همچنین برای مقاومت در برابر تخریب شیمیایی کاملاً پوشیده شده است. بهترین راه برای خرید این نوع از دستکش، این است؛ که ماده شیمیایی مورد استفاده خود را شناسایی کنید. آن را با مواد دستکشی که در برابر آن مواد شیمیایی مقاوم است؛ مطابقت دهید.

دستکش ایمنی یکبار مصرف

دستکش یکبار مصرف، عمدتاً در صنایع غذایی و بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی مایعات بدن، باکتری ها و غیره به کار می‌روند. آنها معمولا با نیتریل و گاهی اوقات لاتکس ساخته می‌شوند. اگرچه لاتکس تهدیدی برای واکنش های آلرژیک است.

نحوه انتخاب دستکش ایمنی مناسب

دستکش ایمنی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

این مدل دستکش نه تنها در برابر خطرات خارجی محافظت می‌کند؛ بلکه باید به فرد اجازه دهد در حین کار به عملکرد مطلوب خود ادامه دهد. دستکش باید با سایز دست فرد مطابقت داشته باشد؛ تا هنگام انجام کارهای نامرتب دستکش دست و پا گیر یا دشوار نشود. همچنین دستکش باید راحت باشد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که مواد مورد استفاده در این دستکش، با پوست لطیف هستند و ساییده نمی‌شوند. هرچه دستکش‌ راحت‌تر باشد؛ کارکنان با رغبت بیشتری از آن استفاده خواهند کرد. در نتیجه منجر به خطرات کمتر در محل کار و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی و اقدامات قانونی پس از آن می‌شود.

اهمیت تنفس دست ها، بسته به نوع دستکش ایمنی متفاوت است. اما اغلب اجازه ورود هوا به داخل، به اندازه دور نگه داشتن خطرات مهم خواهد بود. در صنایعی که کارگران ملزم به پوشیدن دستکش در تمام روز هستند؛ داشتن یک راه تنفسی برای دستکش‌های ایمنی، ضروری است. این کار، از ایجاد بیماری های پوستی از جمله درماتیت جلوگیری می‌کند.

انتخاب دستکش مناسب

با توجه به آنچه در مقاله گفته شد؛ انتخاب دستکش  مناسب، به معنای انتخاب کاربرد و نحوه استفاده از این دستکش در محیط کار، مخصوص است. بنابراین پیش از انتخاب دستکش مناسب به مدت زمان استفاده از آن و محیط کاری خود دقت کنید. شناخت این دو مورد، علاوه برآشنایی کمک شایانی در انتخاب دستکش ایمنی مناسب شما خواهد کرد.

ارسال دیدگاه