نقش پلوس خودرو چیست؟ بررسی اجزای آن

نقش پلوس خودرو چیست؟ بررسی اجزای آن

پلوس خودرو از جمله کاربردی ترین و مهمترین قطعات در جلوبندی اتومبیل شناخته می شود. کارایی مهم این قطعه موجب شده که امروزه بخش زیادی از خریداران این محصول به دنبال کسب اطلاعات کافی در خصوص اجزای آن باشند. پلوس در قسمت جلویی خودرو نصب می شود. این قطعه وظیفه دارد که انتقال نیروی تولید شده توسط گیربکس و موتور خودرو را به چرخ های اتومبیل انجام دهد.

نقش پلوس خودرو چیست؟ بررسی اجزای آن

در واقع می‌توان عنوان کرد حرکت کردن خودرو بستگی به انتقال نیرو از موتور و گیربکس به چرخ ها داشته که توسط پلوس صورت می گیرد. نیرویی که تولید می‌شود را میل گاردان به دیفرانسیل منتقل خواهد کرد. فراموش نکنید که دیفرانسیل می تواند نقش مهمی در تنظیم دور چرخ های اتومبیل ایفا نماید. در بررسی قطعه‌ای به نام پلوس خودرو متوجه میشویم که این بخش از جمله قطعات جلوبندی بوده که نقش موثری در بهبود حرکت خودرو ایفا می کند.

پلوس خودرو چیست؟

همان‌گونه که عنوان کردیم پلوس خودرو از جمله قطعات مهم و کاربردی در جلوبندی خودرو شناخته می شود. این قطعه وظیفه دارد نیروی انتقال شده از دیفرانسیل به چرخ ها را به خوبی کنترل کند. دیفرانسیل با تنظیم دور چرخ خودرو قادر است که انرژی مورد نیاز را به چرخ های جلو و عقب ارسال کند.

در واقع می توان بیان نمود موتور ماشین نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را ایجاد خواهد کرد. این نیرو باید به سمت چرخ ها انتقال یابد. روندی که در خودروهای دیفرانسیل جلو و خودروهای دیفرانسیل عقب، متفاوت طی می شود. خودروهایی که دیفرانسیل آنها در عقب وجود دارد به عنوان محرک عقب نیروی ایجاد شده از موتور را به وسیله میل گاردان به دیفرانسیل و سپس از طریق پلاس قرار گرفته شده بر روی آن به چرخ‌ها منتقل خواهد کرد.

در خودروهایی که دیفرانسیل آنها جلو قرار گرفته است، این قطعه در درون گیربکس نصب میشود. به همین علت خودروهای محرک جلو معمولا گیربکسی بزرگتر از حد معمول خواهند داشت. نیرویی که از طریق گیربکس و دیفرانسیل وارد می شود، برای انتقال به چرخ ها باید از پلوس کمک بگیرد.

اجزای اصلی پلوس خودرو

پلوس خودرو دارای قطعات مختلفی است که باید به منظور حرکت اتومبیل هر کدام بتوانند عملکرد خود را به خوبی انجام دهند. در حالت کلی می‌توان بیان کرد هر کدام از قطعات پلوس خودرو می توانند برای انتقال نیرو به چرخ ها کیفیت و تاثیر گذاری خود را نشان دهند. اگر هر کدام از این قطعات دچار خرابی شود، نمی‌توانند در انتقال نیرو به چرخ ها به خوبی عمل نمایند. از جمله قطعات کاربردی و اعضای اصلی پلوس خودرو می توان گزینه های زیر را نام برد.

نقش پلوس خودرو چیست؟ بررسی اجزای آن

سر پلوس

یکی از قطعات مهم در پلاس خودرو که وظیفه اتصال پلوس به چرخ ها را دارد، سر پلوس نامیده می شود. این قطعه نقشی مهم و اساسی در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو خواهد داشت.

همانگونه که می دانید بخشی که چرخ ها به پلوس متصل می شوند باید متحرک باشد. این قابلیت موجب می‌شود تا هنگام عبور در پیچ و خم های جاده، خودرو برای پیچیدن و دور زدن بتواند عملکردی نرم و روان از خود نشان دهد. شرایطی که موجب جلوگیری از شکسته نشدن پلوس خواهد شد. وظیفه انجام این کار و حرکت چرخشی و پیچشی برعهده سرپلوس قرار گرفته است.

گردگیر پلوس

یکی دیگر از اعضای پلوس خودرو، گردگیر نامیده می شود. همانگونه که از نام این بخش پیداست، قطعه ای بوده که وظیفه دارد از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک محافظت نماید. این قطعه خود شامل قطعاتی بوده که روغن کاری می شوند. با توجه به اینکه پلوس از درون محفظه گیربکس و موتور خارج شده و بیرون از آنها قرار دارد باید از این قطعه لاستیکی به منظور مراقبت در برابر گرد و خاک استفاده شود. گردگیر پلوس را با استفاده از بست های مخصوص به صورت محکم در جای خود قرار می دهند.

نقش پلوس خودرو چیست؟ بررسی اجزای آن

مشعل پلوس

یکی دیگر از اجزای پلوس خودرو، مشعل نامیده میشود. این قطعه در انتهای گیربکس قرار خواهد گرفت. مشعل پلوس با اتصال به سه شاخه که درون بخش داخلی گیربکس واقع شده است، به پلوس متصل خواهد شد.

سه شاخه پلوس

هنگامی که ضربات متوالی به موتور وارد می شود سه شاخه پلوس و بلبرینگ نصب شده بر روی آن آسیب خواهند دید. از علائم خرابی این قطعه میتوان به تکان خوردن دسته دنده در هنگام رانندگی با سرعت کم اشاره نمود. علاوه بر این، لرزش داشتن خودرو در سرعت بالا نیز از جمله نشانه هایی است که به شما بیان می کند سه شاخه پلوس دچار ایراد شده و نیاز به تعمیر دارد. هنگام برخورد مشعل با انتهای میله پلوس صدایی در جلو و عقب تولید خواهد شد. این صدا به واسطه وجود فنر کمتر در این بخش ایجاد می شود.

علائم خرابی پلوس خودرو کدامند؟

علائم و نشانه های وجود دارند که به شما خرابی پلوس خودرو را اطلاع می دهند. بدون تردید یکی از بدیهی ترین علائم که به شما این مشکل را اعلام می‌کند، شنیده شدن صدای تق تق از چرخ ها هنگام دور زدن است. اگر این صدا را به گوش می شنوید، می توانید اطمینان حاصل نمایید که سرپلوس ها کیفیت خود را از دست داده اند. اگر به دنبال این هستید که مطمئن شوید سر پلوس خراب شده است، یک مرتبه فرمان را تا آخر به یک سمت بچرخانید. اگر صدای تق تق به گوش شما رسید یعنی سر پلوس دچار ایراد شده و نیاز به تعویض دارد. از دیگر نشانه های خرابی پلوس میتوان به لرزش اتاق خودرو در سرعت بالا اشاره نمود. لرزش در هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید و سپس آن را رها می کنید نیز می تواند شما خرابی این بخش از اتومبیل را نشان دهد.

سخن پایانی

پلوس خودرو از قطعات مهم در اتومبیل شناخته می شود. هنگامی که قصد تعویض هر بخش از این محصول را دارید، سعی کنید نکات کاربردی را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال حتما پیش از تعویض پلوس سعی کنید واسکازین دیفرانسیل و گیربکس را خالی کنید. واسکازین به روغنی گفته می‌شود که در برابر فشار را می تواند از چرخ دنده های گیربکس حفاظت نماید. سعی کنید هنگام تعویض پلوس دقت کافی به خرج دهید تا آسیبی به کاسه نمد وارد نشود. برای خرید پلوس خودرو و خرید قطعات مختلف آن از فروشنده های معتبر نیاز خود را دریافت نمایید.

ارسال دیدگاه