هرآنچه که باید درباره لحیم ‌کاری و استفاده از ابزار هویه بدانید

هرآنچه که باید درباره لحیم ‌کاری و استفاده از ابزار هویه بدانید

لحیم‌کاری یکی از حیاتی‌ترین مهارت‌های مورد‌نیاز برای شرکت در دنیای الکترونیک است. اگرچه می‌توان بدون نیاز به استفاده از  لحیم‌کاری، در مورد وسایل الکترونیکی یاد گرفت و به ساخت آنها پرداخت، اما به زودی متوجه خواهید شد که دنیای کاملاً جدیدی با این مهارت ساده به روی شما باز می‌شود. اتصال قطعات الکترونیکی رایج‌ترین مورد استفاده از لحیم‌کاری است. همچنین می‌توانید از آنها در لوله‌کشی، اجزای موتور، پروژه‌های هنری و صنایع دستی و موارد دیگر استفاده کنید. یک تکنیک لحیم‌کاری خوب سخت نیست و در واقع فوق‌العاده آسان است. برای تسلط بر هنر لحیم‌کاری سال‌ها تمرین لازم نیست. شما فقط به ابزار مناسبی به نام هویه و دانستن یکسری تکنیک بسیار ساده نیاز دارید. هر‌کسی می‌تواند با چند تلاش بر کار لحیم‌کاری مسلط شود.

هرآنچه که باید درباره لحیم ‌کاری و استفاده از ابزار هویه بدانید

لحیم‌ کاری چیست؟

لحیم‌کاری، به عنوان یک کلمه، به دو صورت مختلف قابل استفاده است. لحیم‌کاری به عنوان یک اسم به آلیاژ (ماده‌ای متشکل از دو یا چند فلز) اشاره دارد که معمولاً به صورت یک سیم بلند و نازک در قرقره‌ها یا لوله‌ها قرار می‌گیرد. آلیاژهای سرب و قلع معمولاً در گذشته برای ساخت سیم مخصوص لحیم‌کاری مورد استفاده قرار می‌گرفتند و هنوز هم موجود هستند. امروزه استفاده از لحیم‌های بدون سرب به دلیل اثرات منفی ناشی از سرب برای سلامت و محیط‌زیست افزایش یافته است. سیم لحیم‌کاری در طیف وسیعی از ضخامت‌ها برای لحیم‌کاری دستی و با هسته‌های حاوی شار موجود است. همچنین لحیم‌کاری تکنیکی برای اتصال قطعات فلزی به یکدیگر است. این شامل ذوب فلزی به نام لحیم‌ در فضای بین دو جزء فلزی است. هنگامی که لحیم سرد و سخت می‌شود، یک اتصال دائمی بین قطعات به وجود می‌آید. وقتی که سیم لحیم با استفاده از ابزار لحیم‌کاری هویه ذوب می‌شود، به عنوان نوعی چسب فلزی عمل‌کرده که قطعات را به یکدیگر متصل می‌کند.

نکاتی هنگام خرید دستگاه هویه برای لحیم کاری

  1. میزان قدرت بر حسب وات: شما باید یک ابزار لحیم‌کاری با حداقل 30 وات قدرت انتخاب کنید. ابزارهای لحیم‌کاری با وات کم زمان بیشتری برای گرم‌شدن نیاز دارند و در حفظ دما با مشکل مواجه می‌شوند.
  2. کنترل دما: این یک ویژگی خوب است؛ زیرا کارهای مختلف لحیم‌کاری ممکن است به دمای متفاوتی نیاز پیدا کنند.
  3. سازگاری نوک : نوک ابزار لحیم‌کاری باید قابل تعویض بوده و باید بتوان انواع نوک را که لبه‌ی متفاوتی دارند روی آن نصب کرد. نوک لحیم‌کاری مختلفی در اندازه‌های متفاوت برای انواع مشاغل وجود دارد.
  4. پایه نگه‌دارنده: داشتن این وسیله‌ی مهم است تا هنگام کار، ابزار لحیم‌کاری داغ را روی آن قرار دهید.

نحوه استفاده از دستگاه هویه برای لحیم کاری و اتصال قطعات

تکنیک‌هایی که هنگام کار با هویه برای اتصال قطعات استفاده می‌کنید از پروژه‌ای به پروژه دیگر متفاوت است؛ اما دستورالعمل‌های گام‌به‌گام اولیه به شرح زیر است:

هرآنچه که باید درباره لحیم ‌کاری و استفاده از ابزار هویه بدانید

ابتدا دمای مناسب برای پروژه خود را تعیین کنید. اینکه کدام دما باید استفاده شود به موادی که به آن متصل می‌کنید و نوع لحیمی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی، بهترین دما برای استفاده دمایی است که تا حد امکان پایین بوده و در عین حال به اندازه کافی بالا نیز هست تا کار را انجام دهد. به عبارت دیگر، اگر دمای مورد‌نیاز برای انجام کار 370 درجه یا بالاتر است، دما را دقیقاً روی 370 درجه تنظیم کنید. این به افزایش عمر ابزار شما و جلوگیری از آسیب ‌رساندن به قطعات الکترونیکی کمک می‌کند. هنگامی که ابزار شما تا دمای مناسب گرم شد، آن را با یک دست بگیرید و با دست دیگر یک تکه لحیم را نگه دارید. هویه داغ را حدود یک ثانیه در محلی که دو جزء فلزی به هم می‌رسند نگه دارید تا گرم شود. سپس، لحیم را بر روی اجزای گرم‌شده قرار دهید. همانطور که لحیم ذوب می‌شود، بین دو قطعه اتصال برقرار می‌گردد.

برای لحیم کاری به چه تجهیزاتی نیاز هست؟

ابزار لحیم‌کاری:  ابزار لحیم‌کاری حرارتی که لحیم‌ را ذوب می‌کند تامین‌کرده و از یک نوک تشکیل شده است که آن را روی قطعاتی که می‌خواهید به هم لحیم کنید، قرار می‌دهید. انواع مختلفی از ابزار لحیم‌کاری (هویه‌ها) وجود دارد. اغلب آنها برقی هستند و از سیم برق یا باتری استفاده می‌کنند.

هرآنچه که باید درباره لحیم ‌کاری و استفاده از ابزار هویه بدانید

لحیم‌: لحیم‌ ماده‌ای است که ذوب‌شده و بین دو جزء لحیم‌کاری‌ شده اتصال ایجاد می‌کند. این یک سیم نازک که از چندین آلیاژ ساخته شده است. آلیاژها از قلع و سرب یا قلع و مس تشکیل شده‌اند. به طور فزاینده‌ای، لحیم‌‌های بدون سرب به دلیل رعایت مقررات ایمنی، زیست‌ محیطی و بهداشتی در بین این دو گزینه محبوب‌تر هستند. برخی از انواع لحیم‌ شامل فلاکس نیز می‌شوند، ماده‌ای که از شر لایه‌های اکسید روی قطعات فلزی خلاص می‌شود تا به لحیم‌کاری بهتر بچسبد.

blank

ایستگاه لحیم ‌کاری: اگر یک هویه قابل تنظیم دارید، یک ایستگاه لحیم‌کاری به عنوان یک ایستگاه کنترل برای ابزار لحیم‌کاری شما عمل می‌کند. این ایستگاه دارای کنترل‌هایی برای تنظیم دمای ابزار لحیم‌کاری و همچنین تنظیمات دیگر است. شما می‌توانید ابزار خود را به این ایستگاه لحیم‌کاری وصل کنید.

هرآنچه که باید درباره لحیم ‌کاری و استفاده از ابزار هویه بدانید

پایه لحیم‌کاری: می‌توانید از پایه ابزار لحیم‌کاری نیز استفاده کنید که مکانی امن و محکم را برای نگهداری ابزار لحیم‌کاری زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، فراهم می‌کند. همچنین شامل مکانی برای نگهداری وسایل برای تمیز‌کردن آن نیز می‌شود.

blank

پد تمیز کردن: تمیز نگه‌داشتن ابزار لحیم‌کاری هنگام استفاده از آن برای عملکرد مناسب ضروری است. می‌توانید از یک پد تمیز‌کننده، پشم فولادی یا برنجی یا یک اسفنج مرطوب استفاده کنید.

عینک ایمنی: عینک ایمنی به محافظت از چشمان شما در صورت برخورد با دود سمی آن کمک کرده و از تحریک چشم جلوگیری می‌کند.

تجهیزات استخراج دود: بخار ایجاد‌شده هنگام لحیم‌کاری ممکن است سمی باشد. دستگاه‌های استخراج دود برای کاهش خطرات بهداشتی و ایمنی، دود را از هوا پاک می‌کنند.

انجام لحیم کاری فوق العاده خوب با انتخاب بهترین هویه

هویه‌ها دارای انواع متفاوتی هستند که هرکدام برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. انتخاب مناسب این ابزار می‌تواند به شما برای انجام یک لحیم‌کاری عالی کمک کند. این ابزار باتوجه به نوع آن دارای قیمت‌های متفاوتی است. هنگام انتخاب هویه حتما به مارک و نکات درج‌شده روی آن توجه نمایید تا بتوانید یکی از بهترین هویه‌ها را خریداری کنید.

ارسال دیدگاه