هر آنچه که در مورد سنباده لرزان و انواع آن باید بدانید

هر آنچه که در مورد سنباده لرزان و انواع آن باید بدانید

استفاده از سنباده لرزان در مرحله آخر سنباده زنی، برای داشتن یک سطح تمیز و یک دست در هنگام کار با چوب اهمیت زیادی دارد. برای انتخاب بهترین نوع سنباده اولین گام، شناخت انواع و کاربردهای متنوع آن است. پس از کسب اطلاعات ضروری می‌توانید این ابزار را از مراکز معتبر فروش ابزارآلات تهیه کنید.

هر آنچه که در مورد سنباده لرزان و انواع آن باید بدانید

سنباده لرزان و کاربرد اصلی آن در صنایع چوب

در مرحله نهایی از عملیات سنباده زنی در کار چوب، برای یکدست و صاف کردن سطح کار, از سنباده لرزان استفاده می شود. اساس کار این سنباده تبدیل انرژی موتور به حرکات لرزشی است و با حرکات نرم سر سنباده, سطح چوب را صاف و صیقلی می‌کند. در نتیجه محصول آماده رنگ آمیزی می‌شود.

سبک بودن دستگاه و شیوه راحت استفاده، سنباده لرزان را به وسیله محبوب نجاران در فرآیند سنباده زنی تبدیل کرده است.

انواع سنباده لرزان بر اساس شکل و اندازه

سبناده‌های لرزان بر اساس شکل خود به دو دسته تخت و گرد تقسیم می‌شوند. سنباده تخت دارای سطح مقطع مربعی شکل است. این نوع سنباده به‌نسبت قدیمی‌تر بوده و باید از آن برای سنباده زنی در جهت رگه‌های چوب استفاده کرد. در غیر این ‌صورت خراش‌هایی به‌جا می‌گذارد که کار نهایی کاملا تمیز نخواهد بود.

سنباده لرزان گرد دارای سطح مقطع گرد بوده که پتانسیل سنباده زنی در تمام جهات، این سنباده را در جایگاه محبوب‌تری قرار می‌دهد.

هر آنچه که در مورد سنباده لرزان و انواع آن باید بدانید

أنواع سنباده بر اساس اندازه

  • دستی یا مشتی که به سادگی به‌وسیله یک دست قابل استفاده‌اند و این ویژگی آن‌ها را در مجموعه ابزار‌های پرکاربرد قرار می‌دهد.
  • سنباده لرزان خطی بزرگ در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شوند. موتور قوی‌تری دارند و باید با دو دست از آن‌ها استفاده کرد.
  • سنباده دارای زاویه قائمه، سنباده‌‌ای با سرعت پایین‌تر است. به خاطر استحکام آن می توان از فشار بیشتری استفاده کرد که برداشتن چسب و رنگ از روی کار چوب را آسان می‌کند.

نکته های مهم در هنگام خرید سنباده لرزان

در هنگام خرید سنباده لرزان باید به توان موتور و OPM آن توجه کرد. OPM به معنی تعداد لرزشی است که در دقیقه توسط موتور تولید می‌شود. هرچه OPM بیشتر و توان موتور کمتر باشد؛ دستگاه برای پرداخت نهایی و ظریف کاری مناسب‌تر است. در نتیجه کار آماده رنگ آمیزی می‌شود.

هرچه OPM کمتر و توان موتور بیشتر باشد؛ دستگاه میزان باربرداری بیشتری را می‌تواند انجام بدهد. در نتیجه چنین دستگاهی می‌تواند رنگ و یا چسب اضافی را از روی کار سنباده بزند.

ویژگی ‌های کفی سنباده مناسب

همان طور که از اسم دستگاه مشخص است؛ در بخش کف سنباده لرزان از کاغذ سنباده استفاده می‌شود. کاغذهای سنباده انواع مختلفی دارند. با شماره بندی 120, 220, 400و… تعداد دانه‌های کف سنباده و در نتیجه زبری سنباده مشخص می‌گردد. هر چه این عدد بالاتر باشد؛ کاغذ سنباده نرم‌تر است.

در صورت استفاده از کاغذ سنباده خشن‌تر سطح کار کامل یک دست نمی‌شود و بهتر است در سه مرحله، به‌ترتیب از کاغذ سنباده خشن به نرم استفاده شود. در این صورت در پایان کار یک سطح صاف و صیقلی بدست می‌آید. اغلب صفحه کفی سنباده‌های لرزان سوراخ دار هستند و کاغذ سنباده سوراخ‌دار بر روی آن نصب می‌شود.

این ویژگی باعث کاهش گرد و خاک حاصل از کار سنباده شده و ایمنی کار را افزایش می‌دهد.

blank

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه سنباده لرزان

 ویژگی‌های زیر به شما کمک می‌کند تا انتخاب مطمئن‌تری هنگام خرید این دستگاه داشته باشید:

  • دستگاه سوییچ قفل‌شونده داشته باشد. در غیر اینصورت سوییچ را باید در حین کار باید نگه داشت که سبب خستگی دست می‌شود.
  • سرعت دستگاه قابل تنظیم باشد. در این صورت می‌توان از سنباده‌هایی با زبری متفاوت استفاده کرد.
  • طراحی دستگاه مناسب و سبک باشد. (طراحی آرگونومیک)
  • سنباده لرزان قابلیت اتصال به جارو برقی داشته باشد تا گرد و خاک حاصل از سنباده زنی چوب را جمع آوری کند. این ویژگی مهم است زیرا کار در محیط‌های پر از گرد و خاک, مشکلات تنفسی متعددی بوجود می‌آورد.
  • دارای کیف مناسب برای حمل و نقل است.
  • بهتر است کلید های دستگاه توسط لاستیک درز گرفته شده باشند. این ویژگی سبب افزایش طول عمر سنباده لرزان می شود.
  • از گارانتی برخوردار است.

چگونه کاغذ سنباده را نصب کنیم؟

برای نصب کاغذ سنباده ابتدا دستگاه را خاموش و گیره‌ها را باز کنید. سپس از کاغذ سنباده استفاده‌ شده قبلی به عنوان الگو کمک گرفته و کاغذ سنباده جدید را برش دهید.

هر آنچه که در مورد سنباده لرزان و انواع آن باید بدانید

نکات مهم در استفاده از سنباده لرزان

در هنگام استفاده از سنباده لرزان از ماسک تنفسی استفاده نمایید. بر روی دستگاه وزن زیادی وارد نکنید. این کار ممکن است نتیجه سنباده زدن را بهبود ببخشد اما سبب آسیب رسیدن به اجزا داخلی سنباده می‌شود. کاغذ سنباده را محکم به پد کفی فیکس کنید و پس از هر یک ساعت استفاده، آن را دوباره روی کفی محکم نمایید.

انتخاب ابزارهای نجاری مناسب

برای انتخاب بهتر توصیه ما به شما  تهیه ابزارهایی نظیر سنباده لرزان از برندهای معروف و دارای گارانتی از فروشگاه‌های معتبر است. تهیه ابزار با برندهای چینی می‌تواند هزینه شما را هدر داده و همچنین شما را از رسیدن به نتیجه مطلوب در کار خود باز می‌دارد.

ارسال دیدگاه