همه آنچه باید درباره دستکش ژله‌ای بدانید

همه آنچه باید درباره دستکش ژله‌ای بدانید

دست‌ها بیشتر از سایر اندام بدن در هنگام کار، در معرض آسیب هستند. برای ایمن­سازی و محافظت از دست و به حداقل رساندن آسیب‌های محیطی، استفاده از دستکش امری لازم است. برای این منظور دستکش‌های کار در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شوند. دستکش‌ها متناسب با هدف و کاربرد ویژه هر شغل ساخته شده‌اند؛ اما ویژگی تمام آن‌ها، محافظت از دست‌های شما است. دستکش ژله‌ای از انواع دست‌پوش ایمنی مناسب برای شرایط کار‌های مختلف است.

دستکش ژله‌ای ، پوششی راحت

دست‌پوش‌های ایمنی ژله‌ای در مدل‌های متنوع به بازار آمده‌اند. این محصول از پارچه نرم و کشی ساخته شده است طوری‌که وقتی آن را به دست می‌کنید کاملا کش می‌آید و جذب دست می‌شود. کف دستکش ژله‌ای از لاتکس نرم و ضخیم پوشانده شده است. این لایه لاتکس حالت ارتجاعی به‌خود می‌گیرد و مانند ژله خوراکی لرزش دارد. علت نامگذاری این مدل دستکش، همین خاصیت لاتکس است. به علت کشی بودن پارچه بدنه دستکش ژله‌ای ، برای هر دستی قابل استفاده خواهد بود.

همه آنچه باید درباره دستکش ژله‌ای بدانید

دستکش ژله‌ای کار، متفاوت و کاری

دستکش‌های ایمنی با توجه به فضای کاری که می‌خواهند مورد استفاده قرار بگیرند، از متر‌یال‌های مختلف ساخته می‌شوند. انواع پارچه، چرم و پلاستیک از مواد اولیه دستکش‌های کاری هستند. تفاوت قیمت این محصول هم به همین عامل بستگی دارد. هر چه مواد اولیه مرغوب‌تری در ساخت دستکش به‌کار برود، طول عمر و قیمت آن بالا‌تر خواهد بود. در ساخت دستکش ژله­ای، سعی شده از مواد ضد حساسیت استفاده شود. چون بروز حساسیت نسبت به مواد به‌کار رفته در دستکش، یکی از مشکلات معمول برای استفاده کنندگان دستکش‌ها است.

مزایای دستکش ژله‌ای

در ساخت دستکش کار ژله‌ای ، یک لایه مقاوم در برابر ضربه و فشار گذاشته می‌شود که این لایه حالت ارتجاعی دارد. علت نام­گذاری این دستکش نیز همین حالت لایه ارتجاعی است. استفاده از دستکش ژله‌ای به‌خصوص برای کارکنان بخش صنعتی بسیار اهمیت دارد. وجود مواد ژله‌ای مخصوص با حجم زیاد در کف دستکش موجب شده این محصول غیر قابل نفوذ و ضد حساسیت باشد. بنابراین در مواردی که با مواد حساسیت‌زا یا مضر در تماس هستید، استفاده از دستکش ژله‌ای ضرورت دارد.

از دستکش ژله‌ای بیشتر بدانیم

هنگامی که در فضای کاری مشغول به کار هستید دست‌ها در معرض خطرات زیادی قرار دارند. در محیط کار‌های صنعتی و حتی مغازه‌ها، حساسیت به مواد، داغ بودن و سر خوردن اجسام از جمله خطراتی هستند که شما را تهدید می‌کنند. به ‌این منظور دستکش ژله‌ای با روکش لاتکس تهیه شده است. این روکش دارای چسبندگی و سایش بسیار مقاومی بوده و شما می‌توانید در کار‌های ساختمان‌سازی که وجود سیمان و خاک، آسیب جدی به پوست دست وارد می‌شود از آن استفاده کنید.

همه آنچه باید درباره دستکش ژله‌ای بدانید

دستکش ژله‌ای کارآمد در صنعت بلورها

وجود لاتکس در دستکش ژله‌ای باعث می‌شود هنگام تماس با اجسام، اصطکاک بالایی ایجاد شود. این امر از سر خوردن ولغزش جسم پیش­گیری می‌کند. بنابراین دستکش ایمنی ژله‌ای برای کار‌هایی مثل صنعت بلورها که دارای لغزندگی و حساسیت زیاد هستند؛ مناسب است. این نوع دستکش از جنس الیاف پلی استر تهیه می‌شوند. دستکش ژله‌ای به دلیل این‌که کاملا ضد حساسیت هستند، می‌توانید با خیال راحت برای مدت طولانی در دست خود نگه دارید. به‌دلیل وجود منافذ ریز در بافت دستکش، رفت و آمد هوا به‌آسانی صورت می‌گیرد، در نتیجه دست شما در دستکش ژله‌ای عرق نمی‌کند.

ویژگی های منحصر به فرد دستکش ژله‌ای

برای این‌که از لغزش و بیرون آمدن دستکش جلوگیری شود و محکم در دست قرار گیرد، قسمت مچی دستکش ژله‌ای را به‌صورت کش‌دار طراحی کرده‌اند. دیگر کاربردهای دستکش کار ژله‌ای کار‌های باغبانی، کشاورزی، حمل و نقل، فلز‌کاری ماشین‌آلات، صنایع خودرو است. دستکش ژله‌ای را می‌توان دستکش چند کاره نام گذاشت. در موارد استفاده کم‌خطر نوع کف مواد آن کاربرد دارد و در مواردی که احتمال برش وجود دارد از نوع ضد برش آن می‌توان استفاده کرد.

نکات مهم خرید دستکش کار

تهیه دستکش کاری از ضروری‌ترین مسائل امنیت کار شما محسوب می‌شود. اما در هنگام خرید فاکتورهایی را بایستی در نظر بگیرید. این سوال ممکن است برای اکثر افراد پیش بیاید که چه نوع دستکش کاری را تهیه کنند؟

۱. کاربرد دستکش کاری

دستکش ایمنی را متناسب با حرفه و کار خود و ویژگی‌های خاص آن انتخاب کنید. برای مثال برای صنایع برق‌کاری که با الکتریسیته در تماس هستید، دستکش از جنس لاستیک با مواد پلیمری مناسب است. دستکش‌های حرارتی مناسب حرفه‌های جوشکاری، صنایع ذوب فلزات و کوره و آتش‌نشانی هستند. جنس دستکش حرارتی آرامید، پنبه نسوز، پوشش آلومینیومی و چرم است.

۲. مواد سازنده دستکش های کار

بسته به نوع سنگینی فعالیت خود، دستکش را مناسب نوع کارتان انتخاب کنید. دست‌پوش‌های ایمنی از مواد گوناگونی مثل چرم، پنبه، پشم گوسفندی، پلاستیک، پلی اتیلن، اسپندکس و غیره تولید می‌شوند. به هر میزان مواد متراکم‌تری در ساخت دستکش به‌کار رفته باشد، برای کارهای سنگین‌تر مناسب است. دستکش ژله‌ای با خواص منحصر به‌فردی که دارد، مختص کاربرد‌های ویژه‌ای است.

۳. راحتی دستکش کار

این فاکتور مشخص می‌کند که وقتی دستکش کار می‌پوشید تا چه میزان در آن احساس راحتی می‌کنید، در برداشتن اجسام مشکلی ندارید و انگشتان خود را به راحتی تکان می‌دهید. اگر احساس راحتی نداشتید، با هر بار بلند کردن اجسام باید دستکش کار را دربیاورید و این مسئله شرایط کار شما را سخت خواهد کرد.

همه آنچه باید درباره دستکش ژله‌ای بدانید

خرید دستکش ژله‌ای با کیفیت

مهم‌ترین هدف خرید دستکش کاری، ایجاد محافظت بیشتر در برابر آسیب‌های مکانیکی و شیمیایی محیط است. در بازار انواع دستکش ایمنی بر اساس نوع حرفه و شغل وجود دارد. دستکش ژله‌ای با توجه به ساخت خاص دامنه خدمات بیشتری را در بر می‌گیرد. بنابراین باید در انتخاب و خرید این دستکش بسیار دقت کنید.

ارسال دیدگاه