ضد یخ بتن چیست؟ مزایا و کاربرد آن

ضد یخ بتن چیست؟ مزایا و کاربرد آن

ضد یخ بتن ترکیبی است که با هدف افزایش حرارت و همچنین جلوگیری از انجماد سیمان و بتن مورد استفاده قرار می گیرد. همانگونه که می دانید در صنعت ساخت و ساز، یکی از مهمترین چالش هایی که پیش روی پیمانکاران قرار دارد، فعالیت در هوای یخبندان خواهد بود. به همین علت این روزها از محصولات مختلفی برای جلوگیری از یخ زدگی بتن استفاده می کنند. با توجه به اینکه انجماد هوا و یخبندان موجب می‌شود که عملیات هیدراتاسیون به درستی انجام نگیرد، با کمک گرفتن از ضد یخ می توان به مقابله با این مشکل پرداخت.

ضد یخ بتن

ضد یخ بتن چیست؟

ضد یخ بتن محصولی است که با استفاده از نمک های معدنی و کلرید کلسیم، فرموله می‌شود. استفاده از ضد یخ در بتن این امکان را می دهد که بتوان برای کم کردن انجماد سیمان و همچنین افزایش حرارت از یک راهکار علمی و اصولی کمک گرفت. در بتن های مسلح به واسطه اینکه یون کلرید به مقدار کافی وجود دارد، استفاده از این محصول توصیه نمی شود.

با توجه به اینکه در فصل سرما فرآیند بتن ریزی به واسطه یخ زدگی زمین و افزایش مقاومت بتن با مشکلات زیادی مواجه می شود باید از این محصول کمک گرفت. غالبا در شرایط آب و هوایی سرد و یخبندان، بتن نمی تواند دوام چندانی داشته باشد. در نتیجه برای سازه ها نمی توان بتن را انتخاب کرد.

انواع ضد یخ بتن کدامند؟

هنگامی که به دنبال خرید ضد یخ بتن می روید، با دو مدل مایع و پودری مواجه خواهید شد. هر دوی این محصولات را می توانید بدون کلرید و با کلرید تهیه کنید. بر اساس ساختار در این زمینه نیز می توان انواع ضد یخ ها را در چند سطح قرار داد. به طور مثال نمک های غیر آلی محلول را می توان دسته ای از انواع ضد یخ بتن نامید. علاوه بر این افزودنی های جامد و همچنین افزودنی های دارای ترکیبات آلی را می‌ توان در این دسته قرار داد. در حالت کلی ضد یخ نمی تواند بر روی کارایی بتن تاثیر چندانی بگذارد. با این وجود ترکیبات کلریدی که در آن وجود دارند، کارایی بتن را افزایش خواهند داد.

ضد یخ پودری بتن

ضد یخ بتن پودری که ترکیب نمک های معدنی و کلسیم کلرید تهیه می شود، عموما برای بتن ریزی بدون فولاد می تواند انتخابی کاربردی باشد. به واسطه اینکه این افزودنی قادر است حرارت و سرعت هیدراتاسیون را افزایش دهد، به بهترین شکل از یخ زدن بتن جلوگیری خواهد نمود.

ضد یخ پودری بتن

ضد یخ مایع بتن

دسته دیگر ضد یخ های بتنی که در بازار عرضه می شوند، مدل مایع هستند. نوع ساخت این ضد یخ به گونه‌ ای بوده که از الکل های سنگین و مواد محلول آمونیاک حاوی نیتروژن است، استفاده می کنند. با افزودن الکل و نیتروژن به آب می توان درجه انجماد آب را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

ضد یخ مایع بتن

مزایای ضد یخ بتن

استفاده از ضد یخ بتن می تواند در صنعت ساخت و ساز مزایای متعددی داشته باشد. یکی از مهمترین مزایای این ترکیب، تامین شرایط ایده آل در دمای زیر صفر و آب و هوای بسیار سرد خواهد بود. علاوه بر این به واسطه استفاده از این افزودنی می توان سرعت کار را افزایش داد. فشار وارد بر قالب نیز با استفاده از این ترکیب به شکل قابل توجهی کاهش می یابد. این افزودنی را می‌ توان برای افزایش مقاومت بتن با هدف گیرش نهایی به کار برد.

با توجه به اینکه در فصل سرما دوره عمل آوری بتن هزینه‌ بر و طولانی است، این روش یک راهکار بی‌ نظیر برای مقابله با آن به شمار می رود. این افزودنی ها قادر هستند که در سریعترین زمان و در هر شرایط آب و هوایی پروژه را با سرعت بالاتری پیش ببرند.

معایب

استفاده از ضد یخ بتن در کنار مزایایی که دارد، می‌ تواند معایبی نیز داشته باشد. یکی از بزرگترین ایرادات این ترکیب، زمان بسیار کم برای مصرف بتن خواهد بود. هنگامی که از این افزودنی در بتن استفاده می‌ کنید باید به سرعت آن را به محل مورد نظر رسانده و به کار ببرید. در برخی موارد نیز پس از خشک شدن بتن متوجه می‌ شوید که تغییرات رنگی به واسطه استفاده از ضد یخ ایجاد شده است. با توجه به واکنش سیمان قلیایی، تغییر رنگ جناب ناپذیر خواهد بود.

کاربردها

چندین کاربرد برای ضد یخ بتن می توان در نظر گرفت. بدون تردید مهمترین کاربرد این ترکیب، استفاده در هوای سرد خواهد بود. با افزودن این محصول می توان حرارت واکنش هیدراتاسیون و سرعت آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد. علاوه بر این در مکان های شیب دار نیز از این ترکیب برای گیرش سریع بتن می توان استفاده نمود. کمک گرفتن از ضد یخ برای آب بندی روزنه در استخر و مخازن نیز می‌ تواند کاربردی باشد. چنانچه به میزان مناسب از این افزودنی در بتن استفاده کنید، عملیات ترمیمی را به خوبی می‌ توان انجام داد. علاوه بر این به واسطه افزایش سرعت گیرش نیز می توان در این زمینه به موفقیت رسید.

روش استفاده از ضد یخ بتن

اگر قصد استفاده از ضد یخ بتن را دارید باید چند نکته کلیدی را مد نظر داشته باشید. تا حد امکان سعی کنید مکان بتن ریزی و قالب آن را تمیز کنید.

چنانچه برای شما امکان پذیر است، سعی کنید دمای مجموعه بتن ریزی را افزایش دهید. فضای گرم برای عمل آوری و بتن ریزی فراهم شود. قبل از اینکه ضد یخ را اضافه کنید سعی داشته باشید که آن را رقیق کرده تا بتوان در بتن مخلوط نمود. بهتر است که در آخرین مرحله، برای اضافه کردن ضد یخ بتن، اقدام نمایید.

دلیل استفاده از افزودنی ضد یخ به بتن چیست؟

استفاده از ضد یخ بتن با هدف جلوگیری از تبدیل آب به یخ یک راهکار اصولی خواهد بود. آب و سیمان به واسطه واکنشی که با همدیگر دارند، می توانند یک ماده چسبناک به نام بتن ایجاد کند. در عین حال به واسطه اینکه ترکیب ایجاد شده تابع دمای محیط است و تحت تاثیر آن قرار می‌ گیرد. باید با فراهم کردن شرایط لازم از افت سرعت جلوگیری نموده که ضد یخ را به آب اضافه می کنید. ساختاری که در ماده شیمیایی آن ها وجود دارند، موجب می‌ شوند فرآیند هیدراتاسیون به بهترین شکل طی شود. با توجه به این امر در مناطق سردسیر و یخبندان نیاز به استفاده از ضد یخ در بتن احساس می شود.

ارسال دیدگاه