همه چیز درباره‌ چسب چوب

همه چیز درباره‌ چسب چوب

در این مقاله قصد داریم دربارهٔ چسب چوب و انواع آن‌ها صحبت کنیم. اکثریت مردم یک اطلاعات عمومی دربارهٔ این نوع چسب دارند اما ما قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به این ماده داشته باشیم.

چسب چوب چیست؟

این چسب از ترکیب آلی و پلیمر ساخته شده‌اند که این مواد انعطاف زیادی به مولکول‌های چسب می‌دهند. این امر باعث انعطاف مولکولی خاص به چسب و همچنین باعث بالارفتن کیفیت چسب نیز می‌شود.

از جمله ویژگی این چسب‌ها این است که بی‌بو و بدون هرگونه بوی خاص هستند. همچنین یک حلال عمومی مثل آب است که با رنگ‌های پلاستیک مخلوط می‌شود. این چسب یک ظاهر خمیری و دارای ویسکوزیته بالا دارد. رنگ سفید چسب چوب از جمله مهم‌ترین ویژگی آن‌ها می‌باشد و معمولاً عموم افراد از طریق رنگ سفیدش، آن را شناسایی می‌کنند.

از دیگر مشخصات چسب های چوب می‌توان به ویسکوزیته بالا اشاره کرد. این ویژگی بیانگر این است که زمان استفاده در کارگاه نیازی به حلال شدن با آب ندارد و فقط در زمانی که غلظت کمتری نیاز داشته باشید می‌توانید آن را با آب حل کنید. از چسب‌های چوب در صنایع مختلف و کاربرد‌های مختلف استفاده می‌کنند و این استفاده‌ها می‌توانند در کارگاه‌های بزرگ و یا برای استفاده معمولی در منزل یا محل کار باشد.

در ادامه این مطلب کاربرد و نکات مهم در استفاده از این چسب را برای شما بیان خواهیم کرد.

همه چیز درباره‌ چسب چوب

چگونه از چسب چوب استفاده کنیم؟

در گذشته زمانی که یک شیء چوبی شکسته می‌شد برای وصل کردن آن نیاز به استفاده از میخ می‌شد و در اشیای چوبی ظریف‌تر وسیله‌ای برای چسباندن قطعات چوبی به یکدیگر نبود و افراد ناچار به خرید مجدد شی چوبی می‌شدند. اما باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی دانشمندان توانستند چسبی را اختراع کنند که وسایل چوبی را به‌خوبی و محکمی به یکدیگر متصل کند. این اختراع انقلابی بزرگ در صنعت چوب شد.

برای وصل کردن سازه‌های چوبی به یکدیگر یا پوشاندن درز و ترک‌های چوب بهترین گزینه چسب چوب است.

وصل کردن چوب‌ها از حیث فیزیکی از طریق این نوع چسب‌ها شکل می‌گیرد و این ماده به دلیل داشتن خواص منحصربه فردی که دارد، می‌تواند به‌خوبی درز و شکاف‌های چوب را پوشانده و ویسکوزیته بالای آن باعث پرشدن تمامی منافذ چوب می‌شود.

روش کار با چسب چوب

روش کار چسب‌های چوبی بدین شکل است که شما در نقطه‌ای که نیاز به پوشاندن درز و ترک است باید چسب را به‌وسیله برس یا یک قطعه چوب کوچک به آن قسمت بزنید. همچنین برای وصل کردن اتصالات چوبی از این روش استفاده کنید.

مقدار چسب استفاده شده بسته به نوع اتصال و عمق درز دارد. فقط این نکته را فراموش نکنید که باید به‌اندازه مناسب از این چسب استفاده کرد.

پس از آنکه چسب را بر روی نقطه موردنظر گذاشتید، بعد از گذشت مدت زمانی چسب به طور کامل خشک می‌شود و این خشک شدن باعث محکم شدن اتصال و یا پوشاندن کامل درز می‌شود.

blank

کاربرد چسب چوب

چسب‌های چوب امروزه نقش بسیار مهمی در صنایع چوبی ایفا می‌کنند و از مهم‌ترین استفاده و کاربرد آن در صنایع مبلمان است. مبلمان‌های چوبی که در ناحیه چوب آن‌ها آسیب وارد می‌شود، به‌راحتی می‌توان با چسب چوب این آسیب‌دیدگی را ترمیم کرد.

همچنین دیگر صنایعی که وابسته به چوب هستند نقش چسب‌های چوب بسیار پررنگ می‌باشد. به‌ویژه افرادی که کار‌های هنری زیادی با چوب انجام می‌دهند، از این چسب بسیار استفاده می‌کنند.

شاید برای شما جالب باشد که کاربرد چسب های چوب فقط معطوف به چوب نمی‌باشد و زمانی که بخواهید قطعات گچی به‌ویژه در گچ‌بری‌های ساختمانی را به یکدیگر متصل کنید، می‌توان از چسب‌های چوب استفاده کرد. این نوع چسب‌ها به‌خوبی دوامی محکم به قالب‌های گچی می‌دهند.

از جمله دیگر کاربرد‌های این نوع چسب می‌توان به استفاده در چوب‌های مصنوعی مانند چوب‌های نظیر ورق‌های ام‌دی‌اف، گلاس و تخته سه لا اشاره کرد. به یاد داشته باشید که هیچگاه در موادی مثل یونولیت از این نوع چسب استفاده نکنید چرا که باعث ازبین‌رفتن آن می‌شود.

فواید استفاده از چسب چوب

چسب‌های چوب مزایای بسیار زیادی در صنایع چوبی دارند و از جمله آن‌ها می‌توان به اتصالی محکم و ارتجاعی بین چوب‌ها اشاره کرد. بعلاوه چسبندگی بالا و یکدستی را در سطح چوب ایجاد می‌کند.

blank

از دیگر ویژگی‌های چسب‌های چوب این است که به دلیل نداشتن مشکل حلالیت به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد که همین امر باعث بالارفتن سرعت کار می‌شود.

همچنین چسب‌ چوب خواص خود را در مواجه با آب از دست نمی‌دهد. زمانی که از چسب‌های چوب برای چسباندن قطعات استفاده می‌کنید باید به یاد داشته باشید که 20 تا 30 دقیقه نباید آن‌ها را تکان دهید و درصورتی‌که به طور کامل خشک شود، چسب دوامی بسیار قوی و محکم را ایجاد می‌کند.

بهترین دما برای خشک شدن چسب، 15 درجه سانتی‌گراد است.

موارد ایمنی در استفاده از چسب چوب

همان‌طور که می‌دانید چسب‌های چوب جز مواد شیمیایی هستند و زمانی که قصد استفاده از این نوع چسب را دارید، باید یکسری نکات ایمنی را رعایت کنید؛ چرا که این ماده شیمیایی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. برای اینکه بتوانید خطرات حین استفاده از چسب های چوب را خنثی کنید، بهتر است موارد زیر مطالعه و رعایت شوند:

  • از تماس چسب با پوست جلوگیری کنید. زیرا پوست انسان حساسیت خاصی دارد و در تماس با مواد شیمیایی مشکلاتی از جمله مشکلات پوستی به وجود می‌آید.
  • در هنگام استفاده از چسب‌ بهتر است لباس‌های آستین بلند و دستکش به تن کنید و اگر دستتان به چسب برخورد کرد هرچه سریع‌تر دست خود را با آب بشویید چراکه آب حلالی بسیار مناسب برای چسب است.
  • همچنین استفاده از عینک برای جلوگیری از آسیب به چشم‌ها بسیار واجب و ضروری است.

لطفاً موارد ایمنی را که در بالا ذکر کردیم را به‌درستی رعایت کنید تا آسیب جدی به شما وارد نشود.

نکات مهم در استفاده از چسب چوب

این چسب کاربرد‌های بسیار زیادی در صنایع چوب و همین‌طور در گچ‌بری‌ها دارد، باید به این نکته توجه داشته باشید برای این که به‌خوبی بتوانید آن از فواید این چسب استفاده کنید باید تمام نکات لازم را رعایت شود تا بتوانید به‌خوبی کار خود را انجام دهید. رعایت نکات ایمنی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد که باید آن‌ها را به‌خوبی رعایت کنید.

چطور میتوانم چسب چوب با کیفیتی را تهیه کنم؟

در این مقاله به بررسی ویژگی ها، نحوه عملکرد و نکات ایمنی در استفاده از چسب چوب پرداختیم. در صورت تمایل میتوانید با مراجعه به فروشگاه نیکو، انواع چسب چوب را در مدل ها مختلف مشاهده کنید و بر اساس سطح نیاز خود هریک از آنها را خریداری و مورد استفاده خود قرار دهید.

ارسال دیدگاه