همه چیز در مورد سیم کلاچ و سیم ترمز دستی خودرو

همه چیز در مورد سیم کلاچ و سیم ترمز دستی خودرو

سیم کلاچ و سیم ترمز دستی خودرو از جمله قطعات مصرفی در اتومبیل ها هستند که باید با دقت بالایی انتخاب شوند. همانگونه که می دانید ترمز دستی به عنوان ابزاری مفید می تواند شما را یاری کند تا در زمانی که خودرو را متوقف می کنید کاملا بدون حرکت بماند. استفاده از سیم کلاچ و سیم ترمز دستی مطمئن و استاندارد در این زمینه شما را یاری خواهد کرد تا از عملکرد مناسب آن ها بهره ‌مند شوید. عملا بدون خرید سیم کلاچ استاندارد قادر نخواهید بود که دنده اتومبیل را تعویض کنید.

سیم کلاچ خودرو

در واقع می توان عنوان کرد که استفاده از کابل کلاچ موجب ایجاد یک پل ارتباطی میان جعبه دنده و کلاچ شده و با بهره گیری از آن می‌توانید برای تنظیم کردن میزان آزادی کلاچ در مکان مورد نظر نیز اقدام نمایید. هنگامی که راننده کلاچ را به سمت پایین فشار می‌دهد، با استفاده از کابل کلاچ نوعی کشش ایجاد خواهد کرد. این کابل از طرف دیگر به دسته گیربکس متصل بوده و می‌تواند تا اندازه‌ای که تنظیم کرده اید، تغییر کند. با آزاد کردن پدال کلاچ دسته دنده مجددا به مکان اولیه خود باز خواهد گشت. اگر قصد خرید سیم ترمز دستی و سیم کلاچ خودرو را دارید، می توانید از اطلاعات زیر کمک بگیرید.

سیم کلاچ خودرو چیست؟

سیم کلاچ یا کابل کلاچ در واقع به کابلی گفته می شود که با استفاده از چند رشته سیم فولادی تشکیل شده و مقاومت بالایی نیز خواهد داشت. این سیم برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن و قطع شدن با عایق بندی مناسب درون یک لوله فولادی با روکش پلاستیکی قرار خواهد گرفت. استفاده از سیم کلاچ خودرو شما را یاری خواهد کرد که ارتباط بین جعبه دنده یا گیربکس را با پدال کلاچ بتوانید برقرار نمایید. عملا بدون بهره گیری از این کابل، قادر نخواهید بود که دنده خودرو را تغییر داده و ارتباط میان گیربکس و پدال وجود نخواهد داشت.

نشانه های خرابی کابل کلاچ خودرو

علائم مختلفی وجود دارند که به شما خرابی سیم کلاچ خودرو را بیان خواهند کرد. یکی از واضح ترین علائم، شل شدن پدال کلاچ است. همانگونه که میدانید داشتن یک کلاچ نرم می تواند یک مزیت بی نظیر برای خودرو محسوب شود. چنانچه کلاچ اتومبیل بیش از اندازه شل شود، یک نشانه مبنی بر خرابی سیم کلاچ دریافت خواهید کرد. اگر با کمترین فشار، کلاچ خودرو به سمت پایین برود باید کابل آن را از نظر خرابی بررسی کنید. یکی دیگر از نشانه های خرابی کابل کلاچ خودرو، سفت بودن پدال کلاچ خواهد بود. برخلاف نرمی کلاچ که یک مزیت محسوب می‌شود نیز این مورد همواره به عنوان یک مشکل می‌تواند در نظر گرفته شود. فراموش نکنید که سفت بودن کلاچ نیز از جمله نشانه هایی است که به شما اعلام خواهد کرد تا برای بررسی جعبه دنده یا سیم کلاچ اقدام نمایید. در این شرایط می توانید دیسک و صفحه خودرو را نیز بررسی کرده و اطمینان حاصل نمایید که این بخش از اتومبیل سالم است. نشانه های دیگری برای خرابی سیم کلاچ وجود دارند. لرزش خودرو هنگام تعویض دنده و پس از رها کردن کلاچ از نشانه های دیگر در این زمینه محسوب می‌شود. کار نکردن کلاچ، ریگلاژ نبودن کلاچ خودرو و جا نرفتن دنده نیز از جمله نشانه هایی هستند که به هنگام برخورد با آنها برای بررسی کابل کلاچ خودرو باید اقدام نمایید.

سیم ترمز دستی چیست؟

سیم ترمز دستی نیز به مانند کابل کلاچ از جمله قطعات ضروری برای اتومبیل محسوب می شود. این قطعه از جمله لوازم ضروری و یدکی مفید بوده که می تواند با قرار گرفتن بر روی خودرو برای جلوگیری از حرکت کردن آن در هنگام توقف عملکرد خود را انجام دهد. انتقال نیروی ترمز به صورت دستی و به سمت چرخ های عقب بر عهده سیم ترمز دستی قرار گرفته است. کابل ترمز دستی را با اتصال به اهرم ترمز از یک طرف و از طرف دیگر با متصل شدن به چرخ های عقب بر روی اتومبیل نصب می کنند. معمولا در ساخت سیم ترمز از کابل های مخصوص و استاندارد کمک خواهند گرفت. در دو سمت کابل ترمز دستی محل و زائده های خاصی به منظور نصب قطعه قرار می دهند.

با بررسی ویژگی ها و نوع ساخت سیم ترمز دستی متوجه می‌شویم که از یک عایق به منظور جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و آب به آن استفاده خواهند کرد. یک روکش پلاستیکی ویژه را در اطراف کابل ترمز دستی قرار می‌ دهند. این روکش می‌تواند علاوه بر محافظت از کابل، نقش مهمی برای حرکت روان سیم نیز ایفا کند. بهره گیری از سیم ترمز دستی مناسب می تواند به شما کمک کند تا قدرت بیشتری از این بخش مشاهده نمایید. سعی کنید در هنگام سفت شدن ترمز دستی، روی به تعویض کابل آن بیاورید.

سیم ترمز دستی

نکات مهم برای خرید سیم کلاچ خودرو

هنگامی که قصد خرید کابل کلاچ خودرو را دارید، سعی کنید چند شاخصه و مولفه مهم را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین موارد، نوع کابل کلاچ خواهد بود. با توجه به اینکه در خودروهای گوناگون نوع سیم کلاچ با هم متفاوت است باید خرید خود را متناسب با اتومبیل انجام دهید.

برای مثال کابل هایی که در پژوهای ۲۰۶ تا قبل از سال ۱۳۹۱ به کار گرفته می شدند، نسبت به مدل های امروزی رانایی کمتری داشتند.

مورد دیگر برای خرید سیم کلاچ خودرو، بررسی جنس پوشش سیم خواهد بود. این روزها از پوشش های پلاستیکی مقاوم برای محافظت از هسته فلزی کابل کمک می‌گیرند. اگر پوشش کابل استاندارد باشد، به خوبی از هسته فلزی مراقبت می کند. جنس لاستیک سیم کلاچ نیز از جمله نکاتی است که هنگام خرید باید در نظر بگیرید. ضمانت محصول خریداری شده را نیز سعی کنید مد نظر قرار دهید. بدون تردید به همراه تمام فاکتورهایی که عنوان کردیم، قیمت سیم کلاچ خودرو نیز از جمله مواردی است که همواره به هنگام خرید این محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کابل کلاچ

خرید سیم ترمز دستی استاندارد

با توجه به اهمیت سیستم ترمز در اتومبیل، برای خرید قطعات مختلف آن سعی کنید دقت بالایی به خرج دهید. سیم ترمزی که خریداری می کنید باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

ارسال دیدگاه