کاربرد انبرقفلی وروش کار با آن

کاربرد انبرقفلی وروش کار با آن

انبر‌ها عضو جدایی ناپذیر ابزارآلات تمام صنایع هستند که هرکدام برای کاربرد خاصی توسعه پیدا کرده و امروزه به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند . انبرهای مختلف ویژگی‌های خاص خود را دارند که به واسطه همین ویژگی‌ها برای مصارف مختلفی مناسب می‌شوند. به عنوان مثال انبر دم باریک به واسطه باریک بودن دهانه خود توانایی انجام دادن کار‌های ظریف را دارا می‌باشد.
بیشتر انبر‌های دستی دارای ساختار ساده‌ای هستند به این صورت که دو قسمت اهرم به واسطه یک مفصل به هم اتصال پیدا کرده است. اما در بین تمام این انبر‌ها، نوعی انبر با نام انبر قفلی وجود دارد که ساختاری مشابه موارد قبلی اما مهندسی شده و بهینه‌سازی شده‌تر دارد تا برای مصارف مختلف مناسب باشد.
در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در رابطه به این نوع از انبر‌ها را به دست‌آورید تا انتهای این نوشته از ابزار نیکو با ما همراه باشید.

کاربرد انبرقفلی وروش کار با آن

تاریخچه انبرقفلی

انبر‌ها دارای پیشینه بسیار طولانی، چیزی نزدیک به سه هزار سال هستند که در تمدن‌های باستانی در فن آهنگری از آن‌ها استفاده می‌شد. به همین واسطه نمی‌توان تاریخچه دقیقی از انواع بسیار زیادی از انبر‌ها پیدا کرد اما انبر قفلی از این قاعده مستثنا از چرا که همانطور که پیشتر نیز گفته شد، این نوع از انبر دارای ساختار مهندسی شده و تکنولوژی محوری است که حتی با یک نگاه به ساختار آن می‌توان دریافت این محصول خیلی قدیمی نیست.
این نوع از انبر برای اولین بار در سال ۱۹۲۴ میلادی توسط ویلئام پترسون اختراع شد و از آن روز به بعد هم با توجه به ایراداتی که بر آن وارد بود، تکامل پیدا کرده و به شکل محصولی که امروزه مشاهده می‌کنید در آمده است.

انبرقفلی چیست

به صورت کلی انبر قفلی از نظر ساختاری شبیه به سایر انواع دیگر انبر می‌باشد اما با یک سری تفاوت‌های بسیار مهم. ابتکاری که در ساخت این نوع از انبر به کار رفته به این صورت است که یک پیچ در انتهای استوانه آن قرار گرفته که می‌توان از طریق آن میزان فاصله بین دو فک را مشخص و قفل کرد. همچنین بر روی دسته یک اهرم قرار داده شده که از طریق آن می‌توان قفل زبان‌ها را به سرعت باز کرد.
چنین سازوکاری باعث شده که این محصول کاربرد‌های مختلفی داشته باشد از مهمترین این موارد می‌توان به برداشتن وسایل مختلف و همچنین چرخاندن پیچ‌هایی که آچار توانایی باز کردن آن را ندارد، اشاره نمود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد‌های انبر قفلی به صورت عمومی بوده و نمی‌توان کاربرد خاص و مشخصی را برای آن در نظر گرفت.
در مقابل تمام مزایای که این نوع انبر برای شما فراهم می‌کند، ایرادی که دارد این است که به واسطه ساختار مکانیکی و نسبتاً بزرگ، نمی‌توان از آن در دستگاه‌های کوچک و قسمت‌هایی که جای مناسب برای چرخاندن انبر وجود ندارد استفاده کرد.

انواع انبرقفلی

با وجود این که کاربردهای انبر قفلی به صورت عمومی بوده و اغلب شبیه هم می‌باشد، اما برای استفاده در محیط‌های مختلف، انواع مختلفی از این انبر به وجود آمده است که انواع این موارد عبارتند از

  • دهانه صاف
  • دهانه خم یا گرد
  • دهانه V
  • دم باریک
  • دهانه طوطی
  • دهانه بزرگ
  • دهانه C
  • مخصوص جوشکاری
  • انبر قفلی زنجیری

اینکه از کدام نوع انبر برای چه فعالیت استفاده کنید بستگی به موارد زیادی از جمله میزان فشاری که قصد وارد کردن آن را دارید و همچنین قطعه‌ای که قصد نگه داشتن یا اعمال نیرو بر روی آن را دارید، مطرح می‌شوند که باید بر اساس نیاز خود اقدام انتخاب کنید.

کاربرد انبرقفلی وروش کار با آن

روش کار با انبرقفلی

برای استفاده از انبرقفلی تنها کافی است که قطعه مورد نظر را درون دهانه انبر گذاشته و از طریق پیچ زیر دسته، دهانه انبر را به اندازه قطعه تنظیم کنید و فشار مد نظر را بر اساس نیاز خودتان به قطعه وارد کنید.
پس از این که فشار وارد آمده به قطعه را مناسب دیدید، می‌توانید فرایند کاری خود را انجام دهید و پس از آن با فشردن اهرم موجود بر روی دسته به سادگی قفل انبر باز شده و دهانه‌ها از هم می‌گیرند.
توجه داشته باشید که چه قصد نگه داشتن یک قطعه و چه قصد چرخاندن آن را دارید، حتماً سطح را از هرگونه مایعات پایک کنید تا انبر در هنگام استفاده لغزنده نباشد. همچنین از سفت کردن بیش از حد پیچ تنظیم‌کننده خودداری کنید چرا که باعث ایجاد اختلال در کار و همچنین خراب شدن دهانه و ساختار مکانیکی انبر قفلی می‌شود؛ میزان سفتی دهانه‌ها نباید بیش از حد باشد.

نکات مهم در خرید انبرقفلی

  • جنس و کیفیت مواد اولیه

انبر قفلی محصولی است که همواره فشار زیادی بر روی آن‌ وجود دارد و می‌بایست که از انواع این محصول با جنس مناسب استفاده کرد که خراب نشود. بهترین جنس برای این محصول ترکیب کروم وانادیوم با فولاد می‌باشد که علاوه بر بالا بردن مقاومت فیزیکی این ابزار، آن را در مقابل زنگ زدگی محافظت می‌کند.

  • نیرومند بودن سیستم قفل

تنها وجه تمایز انبر قفلی  نسبت به سایر دیگر، سیستم مکانیکی قفل آن است و به همین جهت باید در هنگام خرید به قدرتمند بودن و بهینه بودن این سیستم توجه لازم را داشته باشید. همچنین باید توجه داشته باشید که قفل  و اهرم آزاد کننده به درستی کار کنند و هیچگونه سفتی بیش از حد یا لقی بیش از حد در آنها وجود نداشته باشد.

  • انحراف در فک‌ها وجود نداشته باشد

هر دو فک یک انبر قفلی مناسب بدون هیچگونه انحرافی بر روی هم قرار می‌گیرند. توجه به این موضوع بسیار مهم است چرا که وجود هرگونه انحراف در فک‌های این ابزار باعث ایجاد اختلال در کار می‌شود.

  • استاندارد بودن ابزار از نظر ارگونومیک

انبر قفلی جزو ابزارآلات دستی است و طراحی ارگونومیک آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد بنابراین حتما به این موضوع توجه کنید.

کاربرد انبرقفلی وروش کار با آن

کلام آخر
انبرقفلی را می‌توان یکی از کارآمدترین انبرها با کاربرد‌های متنوع و همچنین بسیار انعطاف‌پذیر در نظر گرفت که در نزد صنعتگران از محبوبیت و جایگاه بالایی برخوردار است و ما در این نوشته تمام تلاش خود را به کار برسیم تا نکات مهم در این باره را برایتان باز کنیم.
لازم به ذکر است که تمام مزایایی که تا به اینجا در مورد انبر‌های قفل شدند، همگی مربوط به انواع با کیفیت آن بوده و متأسفانه امروزه به واسطه پر کاربرد بودن این ابزار شاهد وفور انواع تقلبی آن در بازار هستیم. بنابراین در صورتیکه شما عزیزان قصد خرید انبرقفلی با کیفیت را دارید بهترین راه خرید از فروشندگان معتبر ارائه دهنده برند‌های معتبر است.

ارسال دیدگاه