همه چیز در مورد سیم لخت کن

همه چیز در مورد سیم لخت کن

برق را ژنراتورهای بسیار بزرگ و پیشرفته، با استفاده از منابع مختلف، انرژی تولید می‌کنند و به وسیله سیم برق، آن را انتقال می‌دهند. اختلال در هر یک از مراحل تولید و انتقال، خطرناک است و می‌تواند موجب قطعی برق و حتی برق گرفتگی شود. پس باید به صورت جدی و پیوسته از سلامت همه مراحل اطمینان خاطر حاصل کرد که از آسیب‌های جدی جلوگیری کرد. ابزارهای زیادی برای چک کردن، تعمیر و جدا کردن وسایل الکتریکی و سیم وجود دارند که یکی از مهم ترین آنها، سیم لخت کن است.

همه چیز در مورد سیم لخت کن

سیم برق

سیم برق عامل انتقال جریان الکتریکی یا برق است. سیم از دو قسمت خارجی و داخلی تشکیل شده که قسمت داخلی فلزی است و باعث هدایت جریان الکتریکی می‌شود. قسمت خارجی آن به دو دلیل از پلاستیک تهیه می‌شود؛ جلوگیری از درز جریان الکتریکی و حفاظت هنگام برخورد موجود زنده به آن. اما به مرور زمان، کارایی سیم برق کاهش می‌باید و قسمت داخلی و خارجی آن آسیب می‌بیند. به همین علت باید سیم خراب شده را تعویض کرد. یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تعویض یا جدا کردن سیم برق، سیم لخت کن است.

سیم لخت کن چیست؟

سیم لخت کن، وسیله‌ای است که با آن، قسمت خارجی یا عایق سیم را از قسمت داخلی یا فلزی جدا می‌کنند. سیم لخت کن دارای سه نوع است: سیم لخت کن ساده(دستی)، سیم لخت کن حرارتی و سیم لخت کن حرارتی لیزری. اندازه سیم لخت کنی که معمولا ما با آن آشنا هستیم، کوچک است و به صورت دستی از آن استفاده شده و نوع ساده سیم لخت کن محسوب می‌شود.

ظاهر سیم لخت کن ساده(دستی)

سیم لخت کن ساده استاندارد ظاهری شبیه انبرد دست و قیچی دارد. به این صورت که دو تیغه به صورت ضربدری روی هم قرار می‌گیرند و یک قسمت از تیغه‌ها نقش دسته و در قسمت دیگر به علت شکل تیغه‌ها، یک شکاف مرکزی ایجاد می‌شود که به جدا کردن قسمت عایق سیم بدون برش بخش فلزی، کمک می‌کند.

نحوه استفاده از سیم لخت کن ساده

 نحوه استفاده از سیم لخت کن به این صورت است که سیم را در شکاف مرکزی تیغه‌ها قرار می‌دهند و با ایجاد فشار در سمت دسته، سیم را ثابت نگه می‌دارند؛ سپس با ایجاد حالت چرخشی حول سیم به وسیله سیم لخت کن، قسمت عایق را از قسمت فلزی سیم جدا می‌کنند.

سیم لخت ساده را می‌توان برای سایزها و اندازهای مختلف انواع سیم استفاده کرد؛ به طوری که دو نوع کلی سیم لخت کن ساده وجود دارد: در نوع اول فقط یک شکاف مرکزی وجود دارد و برای یک سایز از سیم پاسخگو هست، ولی نوع دوم داری چند شکاف در سایزهای مختلف است و می‌توان از آن برای جدا کردن عایق از سیم‌ها در اندازه های مختلف از آن استفاده کرد.

همه چیز در مورد سیم لخت کن

سیم لخت کن حرارتی یا سیم لخت کن لیزری(laser wire stripper)

سیم لخت کن حرارتی، پیشرفته‌تر از سیم لخت کن ساده بوده و به وسیله کامپیوتر، به آن دستور داده می‌شود. این نوع سیم لخت کن از طول موج‌های خاصی استفاده می‌کند تا به دقیق ترین شکل ممکن، قسمت عایق سیم را از قسمت فلزی با کمترین آسیب، از هم جدا کند. از این نوع سیم لخت کن برای سیم‌های نازک یا حساس استفاده می‌کنند.

blank

سیم لخت کن اتوماتیک

این نوع سیم لخت کن کارایی زیادی دارد؛ چون لازم نیست مانند سیم لخت کن ساده، سایز مناسب انواع سیم را برای انواع شکاف سیم لخت کن امتحان کرد. در شکاف مرکزی سیم لخت کن اتوماتیک، جایگاهی برای قرار گرفتن سیم وجود دارد، این شکاف داری قطعاتی هستن که با قرار گرفتن سیم در آن، خود به خود سایز لازم برای قرار گرفتن ثابت سیم تنظیم می‌شود. از مزیت دیگر سیم لخت کن اتوماتیک این است که دیگر لازم به چرخش آن حول سیم نیست، فقط کافی است بعد از قرار دادن سیم در شکاف و تنظیم آن، دسته‌ها را فشار دهید، سیم لخت کن قسمت عایق را از قسمت فلزی جدا می‌کند. این نوع سیم لخت کن، زمان کنتری را هدر می‌دهد و استفاده راحتی دارد.

همه چیز در مورد سیم لخت کن

خرید سیم لخت کن

برای کسانی که با سیم سر و کار زیادی ندارند، سیم لخت کن ساده بیشتر توصیه می‌شود. برق کاران و در کل کسانی که با وسایل الکتریکی ارتباط زیادی دارند، بهتر است از سیم لخت کن اتوماتیک استفاده کنند؛ زیرا سرعت عمل ودقت بهتری دارند. در آخر، از سیم لخت کن حرارتی یا سیم لخت کن لیزری که برای سیم های نازک و حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای افرادی که در با وسایل حساس الکتریکی ارتباط دارند، پیشنهاد می‌شود.

برای خرید انواع سیم لخت کن به فروشگاه مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه