کاربرد انبر دم باریک و انواع آن

کاربرد انبر دم باریک و انواع آن

اگر نگاهی به سری ابزارآلات هر صنعتی بیندازید، قطعاً انواعی از انبرها را در آن خواهید دید. انبرها عضو جدایی ناپذیر ابزارآلات تمام صنایع هستند که هرکدام کارایی و کاربرد خاص خود را داشته و برای مصرفی خاص توسعه پیدا کرده‌اند اما همچنان با توجه به ساختار و طرز کار آن‌ها، می‌توان تمام انبرها را در یک خانواده در نظر گرفت.
یکی از پرکاربردترین انبر‌ها، انبر دم باریک است که در صنایع زیادی از صنعت برق گرفته تا لوله کشی و موارد دیگر کاربرد داشته و وجود آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
در صورتی که شما عزیزان قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این ابزار کاربردی پیدا کنید تا انتهای این نوشته از ابزار نیکو با ما همراه باشید تا جزئیات کامل دم باریک را برای‌تان تشریح کنیم.

کاربرد انبر دم باریک و انواع آن

تاریخچه دم باریک

اگر جزئیات کاربرد انبر‌های مختلف را در نظر نگیریم، همه این ابزار آلات دارای ساختار مشترک بوده و تنها با یک سری جزئیات کوچک از نظر کاربردی از هم جدا شده‌اند. تاریخچه انبر به بیش از ۳ هزار سال پیش می‌رسد. در تمدن‌های باستانی از این ابزار برای نگه داشتن آهنگ‌های داغ در هنگام آهنگری استفاده می‌کردند.
با توجه به اینکه انبر دم باریک دارای ساختار ظریف و دهانه باریک برای مصارف ظریف است، می‌توان نتیجه گرفت که این ابزار به واسطه نیاز بشر به چنین ابزار‌هایی برای کارکردن در صنایع بود که هرروز کوچک‌تر و ظریف‌تر می‌شدند اما به هر صورت نمی‌توان تاریخچه مشخصی از دم باریک را پیدا کرد.

دم باریک چیست

در تعریف فنی انبر دم باریک نوعی انبردست می‌باشد که همانطور که گفته شد برای مصارف ظریف توسعه یافته و انواع مختلفی نیز از آن وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برایتان تشریح خواهیم کرد.
دم باریک به واسطه ساختار هوشمندانه و مناسب خود می‌تواند کار‌های ظریف را انجام دهد اما از طرف دیگر دارای قدرت مناسبی بوده و با توجه به باریک بودن نوک آن می‌تواند فشار زیادی را در یک نقطه متمرکز کند که این موضوع در حرفه‌های مختلفی کاربرد دارد. به هر صورت این ابزار دارای کاربرد مشخصی نیست و هر کجا که نیاز به وجود نیرو و ظرأفت داشتید می‌توانید از دم باریک استفاده کنید اما برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های این محصول عبارت‌اند از:

  • فرمدهی‌های ظریف
  • فرمدهی به سیمه‌ای مفتولی
  • نگه داشتن قطعات ظریف مانند طلا و جواهر
  • در قسمت‌هایی از دستگاه‌ها که باریک هستند

انواع دم باریک

دم باریک یکی از انواع انبر‌ها است که در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده و برای مصارف مختلف انواع مختلفی از آن ساخته شده است که معروف‌ترین انواع به شرح زیر هستند:

انواع دم باریک عبارت‌اند از:

  • دم باریک دم گرد
  • دم باریک دم خم
  • دم باریک دم پهن
  • دم باریک سوزنی

هر کدام از این انواع انبر دم باریک برای مصارف خاصی توسعه پیدا کرده‌اند و می‌بایست بر اساس نیاز از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از دم باریک‌های نامناسب برای یک کار خاص بدون توجه به ظرأفت کار‌هایی که با این نوع از انبر انجام می‌شود، می‌تواند هم برای انبر و هم برای قطعه آسیب‌زا باشد.

کاربرد انبر دم باریک و انواع آن

روش کار با انبر سیم دم باریک

با وجود کاربرد‌های متنوع این محصول، طرز کار آن بسیار ساده است. تنها کافی است که دهانه دم باریک را به اندازه قطعه‌ای که قصد نگه داشتن یا اعمال فشار بر روی آن را دارید باز کرده و قطع را درون آن بگذارید. توجه داشته باشید که اگر قصد شما صرفاً نگهداری قطعات حساس و فرم‌پذیر بدون اعمال هیچگونه فشاری است، بهتر است از انواع بدون دندانه دم باریک استفاده کنید تا رد دندان‌های موجود در دهان دم باریک بر روی قطعه باقی نماند.
ساختار دهانه دم باریک‌ها به گونه‌ای است که هرچه از سمت نوک به سمت مفصل حرکت می‌کنید دهانه پهن‌تر می‌شود و این موضوع بی‌حکمت نیست. در صورتی که قصد اعمال فشار بیشتر و ظریف‌تری بر روی یک قطعه دارید بهتر است که از نوک دم باریک و اگر قصد اعمال فشار کمتر اما با سطح بیشتری را دارید بهتر است که از قسمت‌های نزدیک به مفصل انبر استفاده کنید.

نکات مهم در خرید انبر دم باریک

  • جنس و کیفیت مواد اولیه

دم باریک ها محصولاتی هستند که همواره فشار زیاد و متمرکزی را بر روی قطعات وارد می کنند و اغلب هم با قطعات سخت و محکم سر و کار دارند. به همین جهت ایجاد خرابی مخصوصاً در قسمت دهانه آن بسیار شایع است. با توجه به این موضوع بهتر است از انواع دم باریک با کیفیت و با جنس مناسب استفاده شود.

  • استاندارد بودن ابزار از نظر ارگونومیک

انبر دم باریک جزو ابزار آلات دستی است و با توجه به اینکه فشاری که به قطعات وارد می‌کند  از طریق نیروی دست انسان به وجود می آید،  نیاز است تا حتماً دارای طراحی ارگونومیک و متناسبی هم برای  عدم آسیب به دست ها و هم برای اعمال فشار قابل کنترل و مناسبی، باشند.

  • روکش مناسب

روکش دار بودن موضوعی است که در تمام  ابزارآلات مخصوصاً انبرها اهمیت ویژه ای دارد و انبرهای دم باریک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بهتر است از انواع روکش دار آن برای جلوگیری از تعریق و سر خوردن و همچنین مقاومت در برابر جریان الکتریکی استفاده کرد .

  • نوک و دندانه‌های سالم

نوک دم باریک تنها وجه تمایز آن نسبت به سایر انواع انبرها است و حتماً باید به سلامت آن توجه ویژه‌ای کنید.  همچنین در صورتی که قصد دارید تا از انواع دم باریک دندانه دار استفاده کنید، باید به سلامت آنها در هنگام خرید توجه داشته باشید.

کاربرد انبر دم باریک و انواع آن

کلام آخر

امروزه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با انواع انبر دم باریک کار نکرده باشد و به هین واسطه این ابزار در سرتاسر جهان شناخته شده است و ما در این نوشته از ابزار نیکو تمام تلاش خود را به کار بستیم تا در مورد جزئیات بیشتر این محصول با شما عزیزان صحبت کنیم.
توجه داشته باشید تمام مزایایی که درباره این محصول وجود دارد همگی برای انواع با کیفیت آن است و متأسفانه به واسطه کاربردی بودن دم باریک‌ها امروزه شاهد وفور انواع بی‌کیفیت و تقلبی آن در بازار هستیم. بنابراین در صورتی که شما عزیزان قصد خرید انبر دم باریک با کیفیت را دارید، بهترین راه خرید از فروشندگان معتبر ارائه دهنده برند‌های معتبر است.

ارسال دیدگاه