معرفی آچار لوله گیر و کاربرد آن

معرفی آچار لوله گیر و کاربرد آن

احتمالاً با شنیدن نام این ابزار متوجه شده‌اید که بیشتر در مصارف لوله کشی کاربرد دارد! آچار لوله گیر که به آن آچار شلاقی هم گفته می‌شود، یکی از پرمصرف‌ترین انواع آچار است که در صنایع مختلف مخصوصاً در حرفه لوله کشی کاربرد‌های بسیاری دارد. این محصول به واسطه طراحی هوشمندانه و همچنین دسته بلند خود که امکان وارد آوردن نیروی گشتاور زیادی را فراهم می‌کند، بیشتر برای کار‌های قدرتی مانند نگه داشتن قطعات مختلف کاربردی بوده‌ و همچنین برای باز و بسته کردن اتصالات و پیچ‌های بزرگ نیز به کار می‌رود.
اما به صورت کلی کاربرد‌های نه تنها این نوع از آچار بلکه تمامی انواع دیگر خانواده پر کاربرد آچار به صورت عمومی بوده و می‌توان هر کجا که نیاز به ساز و کار یک نوع از آچار‌ها وجود داشت، از آن‌ها استفاده کرد.
در ادامه این نوشته از ابزار نیکو قصد داریم تا آچار لوله گیر یا آچار شلاقی را به صورت کامل برایتان معرفی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی آچار لوله گیر و کاربرد آن

تاریخچه آچار لوله گیر

آچار لوله گیر تاریخچه خیلی طولانی ندارد و به واسطه همین موضوع نسبت به نمونه اولیه خود خیلی دچار تغییر نشده است. آچار شلاقی برای اولین بار توسط آقای دنیل استیلون در سال ۱۸۶۹ میلادی به تولید رسید. سال ۱۸۸۸ میلادی این آچار شلاقی ساده به نوع آچار لوله گیر یا شلاقی قابل تنظیم توسعه پیدا کرد که این مهم توسط مخترع سوئدی با نام جان پیتر جانسون محقق شد و آچار‌های شلاقی امروزی به وجود آمدند.

آچار لوله گیر چیست

آچار لوله گیر یکی از انواع آچار قابل تنظیم است که عموماً با اندازه‌های بزرگ ارائه می‌شود چرا که همانطور که گفته شد بیشتر مناسب کاربرد‌های قدرتی و سنگین است. دهانه این نوع آچار متشکل از دو لبه دندانه دار است که از طریق یک پیچ قابل تنظیم بوده و به اندازه قطعه مورد نظر شما باز شده و سپس بر روی آن محکم خواهد شد. علاوه بر فک قابل تنظیم این آچار، دندانه‌های موجود بر روی فک نقش بسیار مهمی در ثابت ماندن قطعه در هنگام نگه داشتن یا پیچاندن دارد.

ساختاری این آچار کاملاً مهندسی شده است و از اجزای کم اما پرکاربردی تشکیل شده که مهمترین این اجزا عبارتند از:

  • دسته
  • فک ثابت
  • فک متحرک
  • پیچ تنظیم کننده

آچار لوله گیر آچار شلاقی دارای مزایای زیادی است که تا به اینجا به آن‌ها اشاره شد. اما موضوع لازم به ذکر در مورد این نوع آچار این است که با توجه به ساختار قدرتمند و بزرگ آچار شلاقی، امکان انجام دادن کار‌های ظریف و یا کار در قسمت‌هایی که جای دست تنگ است، وجود ندارد. البته این مورد را نمی‌توان ایراد در نظر گرفت چرا که این ابزار اصلاً برای کار‌های ظریف ساخته نشده است.

انواع آچار لوله گیر

با وجود اینکه کاربردهای این محصول محدود است اما انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی‌‌ های خاصی هستند.  این انواع عبارت‌اند از:

 ۱- شلاقی انتهایی
۲- شلاقی مستقیم
۳- شلاقی آفست
۴- شلاقی زنجیره ای
۵- شلاقی تسمه ای
۶- شلاقی قدرت مرکب

آچار لوله گیر در سایز ها و انواع مختلفی به تولید می‌رسد که بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از انواع این محصول را انتخاب کنید.

معرفی آچار لوله گیر و کاربرد آن

روش کار با آچار لوله گیر

بر خلاف ظاهر پیچیده آچار لوله گیر، کاربرد آن بسیار ساده می‌باشد؛ تنها کافی است که در ابتدا یک آچار با سایز مناسب انتخاب کرده و سپس از طریق پیچ تنظیم‌کننده دهانه آن را به اندازه کمی بیشتر از قطعه مدنظر باز کرده و قطعه را درون دهانه قرار دهید. سپس از طریق همان پیچی که دهان را باز کردید، دهانه را ببندید و محکم کنید به اندازه‌ای که قطعه محکم و بدون بازی درون دهانه قرار بگیرد. البته باید توجه داشته باشید که نباید بیش از اندازه دهانه را سفت کنید.
اکنون می‌توانید با اعمال نیروی گشتاور مناسب از طریق دست‌های بلند آچار لوله گیر نیروی بسیار زیادی به پیچ لوله وارد کرده و آن را نگه دارید یا در جهت دلخواه بپیچانید. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از آچار شلاقی یا لوله گیر، هم آچار و هم قطعه کاملاً خشک باشند تا هیچگونه لغزندگی ایجاد نشود.
همچنین نکته دیگری که لازم به ذکر است این است که هرچقدر به نیروی گشتاور بیشتری احتیاج داشتید باید دسته را از قسمت‌های پایین‌تری بگیرید.

نکات مهم در خرید لوله گیر

در هنگام خرید آچار شلاقی نکاتی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد و به شرح زیر می‎باشند:

  • سایز:

استفاده از آچار با سایز بیش از حد بزرگ و کوچک نسبت به قطعه و کاری که قصد انجام آن را دارید،  باعث ایجاد اختلال در کار می‌شود بنابراین حتماً بر اساس نیاز خود ساز مناسب را انتخاب کنید.

  • جنس:

نه تنها برای این محصول بلکه برای تمام انواع ابزارآلات دیگر موضوع جنس از اهمیت زیادی برخوردار است. بهترین نوع آچار شلاقی ساخته شده از فولاد یا کروم وانادیوم هستند.

  • طراحی ارگونومیک:

آچار لوله گیر جزو ابزارآلات دستی است و بنابراین طراحی ارگونومیک دسته آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

  • قفل خودکار

یکی از قابلیت‌های مناسبی که بر روی برخی از آچار های شلاقی وجود دارد، قابلیت قفل شوندگی است که می‌توانید از طریق آنها با یک حرکت، دهانه را به دور پیچ یا لوله قفل کنید.

  • وزن

زیاد بودن بیش از حد وزن آچار شلاقی و لوله گیر به معنای باکیفیت بودن آن نیست!  در هنگام خرید حتما  سعی کنید که  محصولاتی با وزن مناسب را تهیه کنید.

معرفی آچار لوله گیر و کاربرد آن

کلام آخر

آچار‌ها یک خانواده بسیار کاربردی از ابزارآلات هستند که انواع بسیار مختلف و زیادی داشته و در صنایع مختلف کاربرد دارند. یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع آچار‌ها آچار لوله گیر یا شلاقی است که همانطور که گفته شد بیشتر مناسب کار لوله کش‌ها می‌باشد و در این نوشته از ابزار نیکو تمام تلاش خود را به کار بستیم تا نکات مهم در این رابطه را برایتان بازگو کنیم.
توجه داشته باشید که ساختار آچاره لوله گیر به نحوی است که مزایای زیادی را برای شما دارد اما این موضوع تنها زمانی صدق می‌کند که از انواع با کیفیت این محصول استفاده کنید. متأسفانه امروزه با توجه به کاربرد زیاد این محصول شاهد انواع تقلبی آن در بازار هستیم بنابراین در صورتیکه شما عزیزان قصد خرید آچار شلاقی با کیفیت را دارید، بهترین راه، خرید از فروشندگان معتبر ارائه دهنده برند‌های معتبر است.

ارسال دیدگاه