تعریف روغن دان به همراه کاربردهای آن

تعریف روغن دان به همراه کاربردهای آن

روغن دان وسیله‌ای فلزی بوده که بیشتر جهت نگهداری روغن و روان کاری قطعات ماشین از آن استفاده می‌شود، از این وسیله معمولا در خانه برای روغن کاری چرخ خیاطی، تفنگ، بخش متحرک اهرم‌ها و سایر موارد  به کار می‌رود. در گذشته این محصول دارای شکل‌های مختلف و متفاوتی بوده اما امروزه تولیدکنندگان این وسیله برای استفاده آسان و راحت از این محصول برای آن  دسته نازل و شلنگ طراحی کردند. بدنه آن برای جلوگیری از فرسایش و خوردگی در برابر روغن ضد زنگ بوده و به شیوه‌ای خاص طراحی و ساخته شده که نشتی نداشته و روغن از آن خارج نشود. در برخی از اوقات تولیدکنندگان ظرف نگهداری از روغن را با پلاستیک مقاوم می‌سازند ولی به دلیل مقاومت کمی که پلاستیک دارد بیشتر از فلز برای ساخت آن استفاده می‌شود.

تعریف روغن دان به همراه کاربردهای آن

روغن دان چه کاربردهایی دارد؟

بسیاری از لوازم خانه به مرور زمان قطعات آن دچار فرسایش و خوردگی می‌شود که دلیل آن از بین رفتن مواد روان کننده همچون روغن و کثیف شدن آن‌ها بوده که برای حرکت اجزای آن دچار مشکل می‌شوند و صدایی نامطلوبی را از خود به وجود می‌آورند. از جمله وسایلی که دچار این خوردگی بین قطعات شده می‌توان به چرخ خیاطی، دوچرخه، کولر و بسیاری از لوازم برقی مورد استفاده شما اشاره کرد که بعد از مدتی استفاده از آن  باید مورد بازبینی یا به اصطلاح سرویس قرار گیرند و قسمت‌هایی که نیاز به روان کاری دارد با استفاده از روغن دان آغشته شوند.

کاربرد روغن دار در موتور خودرو چیست؟

یکی از قطعات مهم موتور در اجزای خودرو روغن دان بوده و جایگزین مناسبی برای روغن کاری در موتور ساخته شده است. این قطعه به زیر سیلندر ماشین پیچ شده و واشرهایی از جنس چوب پنبه بین روغن دان و قطعه سیلندر ماشین به کار رفته که از نفوذ روغن به خارج از ظرف مورد نظر در داخل موتور جلوگیری می‌کند. علاوه بر این از این ظرف به عنوان مخزن مخصوص روغن کاری موتور نیز یاد شده و به عنوان مبدل حرارت هم کارهای مربوط به آن را انجام می‌دهد. وقتی که موتور به اندازه کافی روغن نداشته باشد؛ مقدار زیادی از حرارت حاصل از اصطحکاک‌های به وجود آمده از چرخه خودرو را جذب می‌کند.

بزرگ ترین محفظه درون موتور را کارتر تشکیل داده و معمولا قسمتی است که روغن موتور داغ در آن جمع شده تا پیش از بازگشت به موتور خنک شود. کارتر از میل لنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی و تیز محافظت می‌کند.

روغن کاری در ابزار آلات مختلف چه مزیت‌هایی دارد؟

استفاده از روغن دان و روغن کاری ابزار آلات مختلف دارای مزیت‌های بسیاری بوده که مهم‌ترین آنها عبارتند از: شما با استفاده از این وسیله می‌توانید تا حد زیادی عمر دستگاه خود را افزایش دهید و همچنین روغن کاری به موقع دستگاه باعث می‌شود که نیازی به تعمیر و سرویس نداشته باشد. در هنگام روغن کاری تمام گرد و غبارهایی که در یک محصول وجود داشته از بین می‌رود. روغن زدن به موقع به دستگاه باعث کاهش صدا و عملکرد بهتر قطعات در آن می‌شود؛ روغن کاری گرما و استهلاک تولید شده بر اثر قطعات در یک دستگاه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

تعریف روغن دان به همراه کاربردهای آن

انواع روغن دان موجود در بازار به همراه راهکارهای آن

از روغن دان‌ها در صنایع مشاغل مختلفی استفاده شده که از این ابزار معمولا جهت تزریق روغن در قطعات و اجسام محرک و روان کاری در دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلف کاربرد دارد. در دنیای امروزه و با توجه به نیاز مشاغل مختلف انواع متفاوتی از ظرف روغن وجود داشته که به سه دسته دستی، فشاری و پمپی تقسیم می‌شوند.

تعریف روغن دان دستی

این ابزار از اولین و قدیمی ترین ظرف‌ها جهت انتقال روغن به تجهیزات و روغن کاری آن‌ها در بازار بوده که در گذشته به صورت متعدد مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی از این ابزار کمتر استفاده می‌شود و به صورت کلی می‌توان گفت که روغن دان‌های پمپی و فشاری جای نوع دستی آن را گرفته‌اند.

روغن دان فشاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این وسیله امروزه و با پیشرفت تکنولوژی به فراوانی از آن استفاده می‌شود. استفاده از این وسیله به سادگی و تنها با فشار دادن شستی این ابزار روغن درون مخزن از لوله آن خارج شده و هر فرد مبتدی می‌تواند از آن جهت روغن کاری تجهیزات مختلف استفاده کند.

تعریف روغن دان به همراه کاربردهای آن

تعریف روغن دان پمپی و کاربردهای مربوط به آن

امروزه از روغن دان‌های دیگر که محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کردند می‌توان به نوع پمپی آن اشاره کرد. عملکرد و کارکرد این وسیله به گونه‌ای بوده که پمپ درون آن انرژی لازم را جهت پایش روغن فراهم کرده و در نهایت یک پایش یکنواخت و بسیار خوب از روغن را خارج می‌کند. معمولا سیستم پمپاژ این وسیله موجب افزایش قدرت مکش روغن شده و سپس میزان روغن خروجی را تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد داد.

تغییر و تحولات روغن دان‌ها

روغن دان وسیله‌ای برای روغن کاری تجهیزات و دستگاه‌های مختلف برقی بوده که از تعمیر و خرابی وسیله بر اثر روغن کاری نکردن به موقع جلوگیری می‌کند. با این ابزار می‌توانید به مقدار مورد نظری در دستگاه یا تجهیزات صنعتی روغن ریخته و باعث عملکرد بهتر تجهیزات آن شوید. امروزه این وسیله تغییر و تحول زیادی شده و نوع فشاری و پمپی آن کارها را آسان‌تر کرده و به صورت سریع‌تر روغن کاری انجام می‌گیرد.

ارسال دیدگاه